Nepodceňujte přezutí na zimní pneumatiky. Letní ztrácejí bezpečné vlastnosti ještě nad bodem mrazu

Patříte mezi ty, kteří s přezouváním pneumatik čekají až na první sníh? Pak zbytečně riskujete, protože letní pneumatiky ztrácejí své účinné vlastnosti už kolem sedmi stupňů nad nulou z důvodu přirozeného tuhnutí jejich směsi. Nebezpečí vám tak může hrozit už během ranních a nočních hodin. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na zákonnou povinnost nebo první mrazy.

27.10.2018 - 08:00  
Zima už je za dveřmi, jste připraveni?
Zobrazit fotogalerii (3)

Jezdit v zimě při zhoršených klimatických podmínkách na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli možné pokutě, ale především kvůli bezpečnosti posádky celého auta a okolního provozu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, které vám pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik zpravidla neproplatí.

Kdy musíte mít zimní pneumatiky?

Zákon jasně ukládá povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky, pokud je mezi 1. listopadem a 31. březnem a na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy mohou tyto podmínky vyskytnout.

"Dávejte si také pozor na dopravní značku „Zimní výbava", která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimní pneumatiky používat," upozorňuje Michal Knor.

7 stupňů rozhoduje

Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7 °C. Díky tomu disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označovány piktogramem zobrazující špičatou horu a vločku.

Výměnu pneumatik moc neodkládejte. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.

Pokud vlastníte sadu kol se zimními pneumatikami, pak jsou dva způsoby, jak kola vyměnit. Ten první je jednoduchý. S autem zajedete do autoservisu, kde vám pneu vymění. Jen to stihněte včas předtím, než začne platit ona zákonná povinnost a autoservisy se začnou rychle plnit klienty.

"Zákon jasně stanovuje, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musejí mít zimní pneumatiky na všech kolech. Pokud jezdíte spíše výjimečně a chcete ušetřit, doporučujeme využít celoroční pneumatiky," informuje Michal Knor z Auto Kelly. Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.

Přezouvání doma

Druhým způsobem je vyměnit si kola vlastními silami pomocí heveru a křížového klíče. Šrouby na kole povolujte a utahujte do kříže vždy po dvou až třech otáčkách. Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Výměna pneumatik pak půjde raz dva. Klíčem k úspěchu ale je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek jako ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.

Prvně je důležité auto zaparkovat na rovném povrchu, umístit hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolit šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu a nechat zařazený první rychlostní stupeň – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozidla. Může se stát, že během sezonního provozu vozidla bude disk pevně držet u náboje kola. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí.

Poté na odhalený náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Stejný proces opakujte u všech kol. Doporučujeme ujet několik kilometrů a zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat dotažení šroubů.

Výhody přezouvání svépomoci tedy spočívají především v časové flexibilitě a bez čekací doby na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezony a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundavání a opětovného nasazování na disk.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

Valerie Polášková

Jo, tak s tímto článkem úplně souhlasím. Já se zímní pneu snažím přezouvat co nejdříve, abych se tak vyhla tomu náporu v pneuservisech. Například letos jsem to udělala tak, že hned po prázdninách jsem si pořídila nové zimní pneu z https://www.pneuok.cz/ a do servisu zamířila už v polovině Října. :-)