Kupujeme ojeté auto, absolvujeme testovací jízdu. Na co bychom si měli dát největší pozor?

V našem třetím díle, zaměřeném na nákup ojetých vozidel, se podíváme čistě na samotnou testovací jízdu. Na co bychom si měli při ní dát největší pozor? Jak poznáme, že některé komponenty mají na hranici životnosti nebo dokonce za ní?

23.03.2018 - 06:45   |  
Jak správně absolvovat testovací jízdu před samotnou koupí ojetého vozidla?
Zobrazit fotogalerii (3)

Nákup ojetého vozidla nabízí mnoho nástrah, které je potřeba pečlivým výběrem co nejvíce eliminovat. Po předchozích dílech našeho seriálu, ve kterých jsme hovořili o exteriéru (k přečtení ZDE) i interiéru (k přečtení ZDE) se dnes podíváme na samotnou testovací jízdu. Jak správně ji absolvovat a na jaké části vozidla je dobré se zaměřit?

Motor a převodovka

Začněte nejdříve pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Pomalu zrychlujte až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu.

U manuální převodovky musí jít rychlosti zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení vyzkoušejte při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima.

U automatické převodovky se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.

I sbíhavost je nesmírně důležitá, otestujete ji například na rovném úseku.

Sbíhavost a brzdy

Na rovném úseku dejte za jízdy na moment ruce z volantu - uvidíte, zda auto „netáhne“ do stran. Totéž zkuste při zvyšování a snižování rychlosti.

Účinnost brzd ověříte pak při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.

Podvozek a tlumiče

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat... Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.

Špatná ložiska se poznají i podle slyšitelného hučení. Poloosy nesmí vydávat neobvyklé zvuky.

Poloosy a ložiska kol

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je špatná.

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení. Opotřebované ložisko totiž začne při zatížení výrazně „hučet“ a neznačí nic dobrého...

Výfuk a katalyzátor

Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části. Vůz následně neprojde přes STK.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

Tomáš Adamec (neověřeno)

Ano přesně takto je zapotřebí auto otestovat. Problém však je, že prodávajíci nechce temer nikdy takove zkousky dovolit. V tom pripade neco skryva a je lepsi jit rovnou pryc. Moje zkusenost s bazarem v Brne EU italia car. Oslovilo me krasne nablyskane Volvo V40. Takze, ihned po nastartovani vysel z vyfuku modry dym. Auto jelo asi 10 minut na volnobeh protoze prodavac musel vyjet s auty pred nim abychom vubec mohli vyzkouset testovaci jizdu. Hned pri prvnim brzdeni sem se malem pos... Brzdovy pedal zacal ucinkovat az skoro na podlaze ale prej je to u Volva normalni. Nechtel me dovolit jet na rychlejsi silnici tak sem auto vyzkousel na takove kratke rovince. Pri seslapnujti plynu na podlahu motor pekne zaskubl ale potom ochotne se nechal vytocit k cervenemu poli. Tak rikam az na to zaskubnuti celkem dobry. Nicmene pri navratu do bazaru motor zacal jet jakoby na 3 valce a po chvili se rozly asi vsechny kontrolky co na palubce byly. Prej se tomu nesmi tak davat jinak to pada do nouzaku. Dobrej autobazar ze? Takze EU Itaila Car opravdu NE!!!