Vyrážíte za hranice? Jízda bez emisní známky vás může vyjít i na desetitisíce

Emisní známky zažívají v posledních letech v mnoha evropských městech velký boom. V současné době je nejčastěji omezován vjezd automobilů s vyššími emisemi převážně do center vybraných západoevropských měst, do budoucna se počítá možná i s úplným zákazem vjíždění aut s naftovými motory do všech hlavních letovisek starého kontinentu.

22.04.2018 - 11:00   |  
Jízda bez emisní známky v zahraničí může vyjít velmi draze
Zobrazit fotogalerii (4)

Pokud vyrážíte do zahraničí, vlastníte dieselový automobil a nemáte emisní známku, je dobré si zjistit, kam lze zajíždět a kam nikoliv. V případě porušení zákazu totiž riskujete velký problém, zejména pro svou peněženku. 

Největšími emisními regulacemi prošlo v posledních letech Německo.

První regulace ve Švédsku, vévodí Německo

Trend zákazu vjezdu automobilů s vyšší mírou znečištění ovzduší začal už v devadesátých letech. Jako prvním státem, který tuto regulaci přijal, bylo Švédsko. Jednalo se o města Stockholm a Göteborg a hlavním smyslem této regulace bylo zlepšit prostředí center jednotlivých měst nejen pro místní obyvatele, ale i samotné turisty.

V současné době největší objem vyhlášených zákazů vjezdů pro vybraná vozidla je v sousedním Německu. První zákaz se tak objevil před 11 lety a od té doby rok co rok výrazně přibývá nových omezení. V současnosti se to v Německu týká zhruba 70 měst a pro vjezd do centra je potřeba mít na vozidle nalepenou emisní známku, která dokládá, jak je vaše vozidlo k životnímu prostředí šetrné.

Problém s vjezdem do vybraných oblastí budou mít zejména řidiči starších vozidel, které splňují pouze emisní normy Euro 2 a nižší. 

V případě porušení pokuta přes 50 tisíc korun

Největší problém s vjezdem do center mají vozidla vyrobená před rokem 1997 a dále ty, která splňují pouze normu Euro 2. Pokud tato i další vozidla, která nesplňují emisní požadavky, vjedou do vybraných oblastí a budou přistižena, jejich řidiči mohou zaplatit pokutu až do výše téměř 2 200 euro. Zmíněná omezení samozřejmě platí i pro české řidiče, kterým je doporučeno si náležitě přečíst, ideálně ještě před cestou, kam lze se svým vozidlem v Německu vjet a kam nikoliv.

Emisní známku lze vystavit za 300 korun

Pro vystavení známky pro váš vůz budete potřebovat několik věcí - zejména velký technický průkaz vozidla a poplatek v přibližné výši 300 korun. Je nutné dodat, že co se týče například sousedního Německa, nemusí jít pouze o centra vybraných měst. Omezení se totiž vztahuje i na celkem 19 oblastních území.

Absolutní zákaz dieselových aut?

Je možné, že v blízké budoucnosti se dočkáme v některých městech i zavedení absolutního zákazu vjezdu pro všechna dieselová vozidla, která splňují emisní normy Euro 5 a nižší. Pro vozidla, která do vybraných center moci nebudou vjíždět, bude potřeba vymyslet objízdné trasy a upravit značení odpovídajícím způsobem. Hlavní důvod, proč se tato omezení začala rozšiřovat, je snaha o zlepšení životní prostředí.

Podobný vývoj jako v západních zemích se dá očekávat v následujících letech také v České republice.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

František Mlejnek (neověřeno)

Ne že bych nerozuměl ekologické stránce těchto omezení, ale jako absolutní technický blb nerozumím emisním limitům. Pojem Euro 5 mi vůbec nic neříká. Co z těchto omezení platí pro benzínové motory auta vyrobeného v roce 2002 ?

Luděk (neověřeno)

Nezajímám se o to. Logicky by tato známka měla být v autě již od výrobce. Toť můj názor. Jinak to je zase tahání peněz z lidí........

Jíra (neověřeno)

taky je možný, a spíš pravděpodobný, že žádný zákaz se nezrealizuje ani v srn, protože kromě pár ekoteroristů jej nikdo nechce. navíc do centra megapolí typu Berlin, Stuttgart atd.. už stejně nikdo rozumný autem nejezdí, a raději jej nechá na záchytném parkovišti a veřejnou dopravou je v centru za 10minut, stejně jako v praze. Nemusí hledat parkování,čekat ve frontě, benzin,nafta,elektro...je to uplně jedno. Možná bychom se spíš měli zamyslet nad tím, proč auta pořád stojí ve frontách,proč furt musí brzdit,pak se zas rozjíždět atd..,zda tohle není ten hlavní problém kde vznikají vyšší emise....Tenhle hon na naftu a články ve smyslu co kdyby a jak kdyby...to nemá s regulérní novinářskou prací nic společného. Apropo - kdo z vás byl za posledních 10 let autem v centru (mluvím o absolutním centru typu Staroměstské náměstí, Malá Strana atd..) např. Stuttgartu, Hamburgu, Berlína....Já jezdím po celé Evropě, ale já třeba nikdy....a myslím že ani nikdy nebudu,nepotřebuju to