Nejděsivější auta historie. Multiple zdárně konkuruje létající prase i indické vozítko

Krása je sice poměrně subjektivním měřítkem každého z nás, ale čas od času se na ni dá poměrně slušně shodnout. To samé platí i u našich čtyřkolových miláčků – automobilů. Těch se během posledních let vyrobily stovky nejrůznějších modelů a většina se jich také povedla. Existují ale i „kousky“, které lze za krasavce považovat jen stěží. A na tyto typy jsme se zaměřili právě dnes, konkrétně na TOP 10 vůbec nejošklivějších aut moderní i trochu vzdálenější doby.

03.06.2018 - 01:00   |  
Toto je výběr desítky vůbec nejošklivějších aut novodobé i starší historie
Zobrazit fotogalerii (11)

Když opomeneme nejrůznější měřítka, podle kterých si vybíráme auta, ať již samotné kategorie, ceny, jízdní vlastnosti či technologie, a zaměříme se čistě jen na optickou krásu, pak tato vozidla posledních let moc šarmu a elegance nepobrala.

Slovo Multipla (italsky vícenásobný nebo několikanásobný) použil Fiat k označení šestimístné verze Fiatu 600 s jednoprostorovou karoserií představené v roce 1956. O čtyřicet let později zdědilo toto označení moderní MPV s originálním designem a uspořádáním sedadel do dvou řad po třech. Umístění řadicí páky na střední konzolu blízko volantu spolu s ukotvením prostředního sedadla přední řady poněkud vzadu poskytlo dost místa pro nohy a ramena.

1. místo: Fiat Multipla

Číslo jedna jsme obsadili poměrně jednoznačně i proto, že se těchto vozů po českých silnicích prohání stále velké množství. Ano, správně, první místo zaujal Fiat Multipla. Ten je na samotném vrcholu i v celé řadě anket o nejošklivější auto všech dob. On měl Fiat vůbec dost opticky nepovedených vozů. Multipla navíc byla, a možná někde stále je, i poměrně pomalá a ani spotřeba není kdoví jaká. Perličkou je, že jeden čas s ní dokonce v rámci smlouvy s Ferrari (které Fiat vlastní) musel jezdit i Michael Schumacher.

2. místo: Pontiac Aztec

Možná nepříliš známý Pontiac Aztek zaujal naši druhou příčku. Měl být jedním z prvních crossoverů na trhu a zákazníci ho měli milovat. Realita však byla úplně jiná. General Motors tehdy pustil do výroby více aut, která v průzkumu mínění trhu příliš nebodovala, ale Aztek skončil úplně poslední. Komentáře ze všech stran zahrnovaly i slova jako „To myslí skutečně vážně? Něco takového bych nechtěl ani dostat darem”. Zde vidíme i zdárný příklad, jak se z kupy zajímavých nápadů o výrobě crossoverů mohl stál jeden z největších automobilový propadáků moderní historie.

3. místo: Ford Scorpio

Amerika na evropských silnicích? Proč ne… alespoň se o to snažil americký Ford, který sem přivedl svůj model Scorpio. Dvě vykulené oči a mezi nimi vyvalená tlama. Tak by se dal charakterizovat „bourák“ s dynamickým názvem Scorpio. Nepříliš povedený byl i při pohledu zezadu…

Austinu Allegro mělo zakulacené tvary, které šly proti tehdejší módě ostrých hran, prosazovaných hlavně italským designérem Giorgettem Giugiarem.

4. místo: Austin Allegro

Nyní zavítáme trochu více do historie, konkrétně do 80. let, kdy se začal vyrábět firmou British Leyland i malý rodinný automobil Austin Allegro. Vyrobilo se jich tehdy zhruba 642 tisíc, ale úspěchů se u zákazníků i z důvodu svých optických parametrů nedočkal. Dočkal se naopak poměrně zajímavé přezdívky, a to „létající prase“ - to hlavně díky úsporám při instalaci motoru série E i objemného topení, které neumožňovalo zachovat nízkou svažující kapotu. Výsledkem byly poněkud "nafouklé" tvary, které daly vozu brzy zmíněnou přezdívku "létající prase".

5. místo: Chrysler PT Cruiser

S vozy, sázejícími kromě nezbytné dávky designové čistoty také na extravaganci, možná i retro styl, je vždy trochu potíž. Vymykají se kategoriím a recenzentovi se tak jen obtížně hledají paralely, se kterými by mohlo být dotyčné auto srovnáno. To je přesně příklad Chrysleru PT Cruiser, kterých stále i na českých silnicích jezdí poměrně dost. Svou krásou ale přesvědčil málokoho…

6. místo: Nissan Cube

Co může vzniknout, pokud se designéři aut vykašlou na estetiku a chtějí mít co nejprostornější auto? Krabice na kolech… Nissan Cube je zdárným příkladem. Moc krásy určitě nepobral, a proto i on patří do našeho žebříčku.

Tata Nano je pokusem o motorizaci Indie, který nejdříve vzbuzoval nadšení. Dnes ale levnou verzi se čtyřmi koly, volantem, sedačkami a uzavřenou karoserií už nikdo v její domovině nechce.

7. místo: Tata Nano

Sedmé místo v naší „hitparádě“ zaznamenalo nejlevnější vozítko na trhu – indický Tata Nano. To se navíc stalo poměrně velkým propadákem i v samotném prodeji. Indové předpokládali, že jen za rok 2014 si Tatu koupí více než půl milionu zákazníků, výsledek však hovořil jen o prodeji několik málo tisícovek vozů. Jediným plusem tohoto auta je snad jeho cena, která se v Indii pohybuje okolo 50 000 korun, v Evropě je pak k mání jen ojediněle, a to za zhruba dvojnásobek.

8. místo: Citroën Ami

Citroën Ami byl vyráběný v letech 1961-1978 francouzskou automobilkou Citroën. Designérem tohoto automobilu byl pak pan Flaminio Bertoni. Tento legendární vůz si zahrál v mnoha filmech, objevil se například ve Fantomasovi. V roce 1966 bylo Ami 6 nejprodávanějším vozem na francouzském trhu. Ani on však přílišným krasavcem nebyl.

9. místo: Chevrolet HHR

Jednou z další amerických ostud byl Chevrolet HHR. Ten strávil na trhu celých pět let, ale jen proto, že si Chevrolet neuměl přiznat chybu a že si vůz kvůli velkorysému zavazadlovému prostoru koupilo pár nešťastných soukromníků. Všichni ostatní se mu smáli a v testech novináři jen těžko hledali smířlivá slova, takže se většinou diplomaticky vyjádřili v tom smyslu, že je vůz "vizuálně zajímavý". Snad jedinou výhodou byl silný motor, takže mohl majitel před případným pohoršením svého okolí rychle ujet.

10. místo: Bond Bug

Na závěr dáváme jeden velmi extravagantní vůz - Bond Bug, který navzdory svému jménu nemá se žádnou Bondovkou absolutně nic společného. Jedná se o malé dvoumístné auto, které má pouze tři kola. Už to je poměrně dost netradiční, ale i přesto byla jízdní stabilita Bugu poměrně dobrá. Tříkolové vozítko se vyrábělo v letech 1970 až 1974, přičemž jeho výrobu měla na starosti firma Bond Cars Ltd, později pak Reliant Motor Company. 

Tak který "krasavec" vás nejvíce zaujal?

O nákupu ojetého auta jsme před nedávnem psali krátký seriál - jeden z jeho dílů si můžete přečíst ZDE.

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.