Nezapomenutelné Ikarusy: Kloubová legenda, kterou v Česku zastavila revoluce i konkurence

Letos uplynulo již čtyřicet let od prvního výjezdu legendárního maďarského autobusu Ikarus v Praze. Ten zahájil svou jízdu za velké slávy na lince s číslem 190 mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem, a to konkrétně 16. ledna 1978. Ikarusy dodnes drží navíc v české metropoli jedno „nej“, byly totiž vůbec prvními kloubovými vozy v Praze.

17.09.2018 - 14:30   |  
Podívejte se na naši bohatou fotogalerii zachycující dnes již legendární autobusy zn. Ikarus
Zobrazit fotogalerii (15)

Maďarské Ikarusy, přezdívané také jako „čabajky“, pořizoval pražský dopravní podnik zejména k jejich velké kapacitě a nasazoval je zejména v oblasti nově postavených sídlišť. Tam totiž doposud nevedly žádné tramvaje, natož metro a frekvence lidí se zde neustále navyšovala. „Kloubové Ikarusy byly schopny přepravit až o padesát procent více cestujících než autobusy klasické,“ sdělil vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy Pavel Fojtík.

Běžný kloubový Ikarus v Praze: červenobílá barva, kapacita až 140 cestujících, hmotnost více než 12 tun, délka 16,5 metrů, výkon: 142 kW, provoz v letech: 1978 - 1999.

Stovky Ikarusů v Praze, menší pohodlí i vysoká hlučnost

Kloubové „čabajky“ byly brzy nasazovány i na další linky a i zde se setkávaly s velkou oblibou. V první vlně byla tehdy zakoupena dvacítka Ikarusů a jejich počet se rok od roku navyšoval. V roce 1987 jich měl DPP hl. m. Prahy již více než tři stovky. Oblíbené v té době byly nejen v Praze, ale i v Bratislavě, kde dokonce brázdily silnice města i o více než tři roky dříve než v české metropoli.

Naopak jedním z největších mínusů autobusových legend zn. Ikarus byla jejich poměrně vysoká hlučnost či menší pohodlí pro cestující, kteří seděli. Tyto nedostatky ale byly vyváženy zejména poměrně slušnou spolehlivostí těchto vozidel. I proto jezdily v Praze více než dvacet let.

Motor vpředu, šedesátka jako maximum

A čím se „dlouhý“ Ikarus mohl pyšnit po technické stránce? Jistojistě nepřehlédnutelným kloubem, jenž spojoval přední a zadní část vozidla. Každý vůz měl vpředu dvě nápravy, vzadu pak jednu. Otočné byly jak první náprava, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v přední části a dokázal „popohánět“ autobus až rychlostí více než 60 km/h. V Praze mohli cestující vídat Ikarusy především v dodnes tradiční červenobílé variantě. Výjimkou ale nebylo ani modré provedení.

Ikarusy dopravovaly v minulosti cestující nejen v Praze, ale i v celé řadě dalších měst. Jen namátkou můžeme ve středních Čechách vyzdvihnout města jako Benešov či Mladou Boleslav. Velmi dlouho pak jezdily třeba i v Plzni, Teplicích, Brně, Olomouci či Pardubicích.

Konec díky revoluci i konkurenci

Jejich konec započala nejen sametová revoluce v roce 1989, ale i konkurence, jež se začala specializovat právě i na výrobu kloubových autobusů. Tou konkurencí nemohl být nikdo jiný než tuzemská Karosa, která v roce 1991 představila první „harmoniky“ v podobě autobusů typu B 741. Poslední slavnostní jízdu tak absolvovala v Praze maďarská „čabajka“ 1.července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš. Rozloučit se s ní přišlo i několik stovek cestujících.

Úplně poslední jízda v Česku byla na Táborsku

Vůbec poslední jízdu v Česku absolvovaly legendární Ikarusy v Táboře v roce 2007, konkrétně na trase 11 z Tábora do Sezimova Ústí. "Byl to opravdu velký rozdíl, dnes už jsou autobusy úplně jiné. Ale musím říci, že se mi s ním jezdilo dobře," pochválil vůz čtyřiapadesátiletý řidič Luboš Bláha.

Speciální tým na koordinaci dopravních uzavírek. Bude Praha konečně průjezdná? Více čtěte: ZDE.

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

Mildas1 (neověřeno)

Ikarus hlavně zarazil naše kloubové autobusy řady ŠM/ŠL. Když se podíváte na jejich konstrukci, tak naši karosu okopírovaly. Karosa byla lepší, prostornější a hlavně úspornější. Za Ikarusem se nedalo dlouho jet. Hrozila otrava zplodinami z nafty