Jak mělo vypadat pražské metro? Neuvěříte, co všechno se mělo v metropoli postavit

Myšlenka propojit pražské čtvrti a přilehlé části města podzemní dráhou sahá už do 19. století. Nejblíže se k realizaci metra přiblížily návrhy z předválečné doby, ale nakonec se první stanice otevřely až v roce 1974. Co kdyby se realizovaly starší návrhy? Pojďme se na ně podívat.

24.09.2018 - 14:30  
Návrh stanice Staroměstská
Zobrazit fotogalerii (8)

Úplně prvním iniciátorem nápadu na podzemní dopravu byl pražský obchodník Ladislav Rott. Muž z úspěšné rodinné firmy, kterou připomíná dům na Malém náměstí s krásnými freskami Mikoláše Alše, byl aktivní nejenom ve velkoobchodě, ale také v podpoře veřejných institucí.

Podzemní dráha v té době fungovala již v Londýně, Glasgow a Budapešti. Slovo metro se v té době ještě nepoužívalo.

Rychleji než v Paříži? Nikoli

Původní návrh zněl tak, že by bylo vhodné využít hloubkových prací na kanalizaci a rozsáhlé asanace Starého Města. Trasa tunelů byla plánovaná Karlín – Praha – Podolí, aby se následně připojila linka Malá Strana – Vinohrady. Návrh tehdy na pražské radnici neprošel. Praha tak propásla šanci být rychlejší než Paříž, kde byla první linka metra otevřena v roce 1900 na počest Světové výstavy.

Doby, kdy se rýsovalo

Následné plány vznikaly pouze na mapě. Jeden ukrytý v šuplíku byl z pera architekta Prahy Bohuslava Vondráčka, který plánoval prohloubit trasu tramvajové dopravy z Václavského náměstí k Rudolfinu. Uschován a nerealizován také v šuplíku zůstal.

S propracovanějším plánem přišli inženýři Vladimír List a Bohumil Belada. Projekt, který vznikal již od dvacátých let, byl několikrát schválen k realizaci, ale práce přerušila druhá světová válka. Místo těžkého socialistického monumentálního metra bylo v plánu vytvořit síť čtyř linek, na kterých měly jezdit lehčí typy vozů podobné spíše tramvajovým linkám.

Vlivy ze západu

Návrhy, jak vypadal charakter trasy ve městě a estetika podzemních stanic, nás okouzlí krásnými nápady. Architektonická inspirace z Paříže, Vídně a Londýna se nezapře. Interiér je poněkud skromnější a zdaleka nepůsobí tak manumentálně jako stanice, které se realizovaly od sedmdesátých let. Válka však veškeré práce zastavila.

Vliv z Moskvy

Původní schválené schéma bylo ve dvou linkách v podstatě obdobné, ale ruský vliv zásadně promluvil do podoby stanic, ale také způsobu dopravy. Hlavní inspirací se stala Budapešť a hlavně Moskva. První linka C pražského metra byla otevřena v roce 1974. Z původních návrhů zbyly jen obrázky, které připomínají, jak mohla pražská doprava vypadat, kdyby...

Dnešní paskvil

V předvolebním boji se často hovoří o nové trase metra D. Téma se primárně točí okolo toho, kam linka povede a jak je to s vykoupenými pozemky, kde budou stanice metra. Kromě majetko-právních problému je zde jejich navrhnutá podoba. Další nevyužitá šance, jak přispět kvalitní a zajímavou architekturou v Praze. Místo toho budeme svědky několika stanic, jejichž podoba je jen inženýrskou stavbou bez jakéhokoli originálního nápadu, který ve městě bude znovu přispívat nekvalitnímu estetickému ovzduší. 

Mobilizace! Hospodští povaleči pozor, chrámu českých nádražních restaurací hrozí konec. Více čtěte zde.

 

Klíčová slova:

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.