Luxus, elegance a rychlost v plamenech. Tragédie Concordu byla začátkem jeho konce

Byl to symbol smíření mezi Velkou Británií a Francií. Letecké společnosti British Aircraft Corporation a Aérospatiale dohromady vytvořily nadzvukový letoun, který se do paměti lidstva zapsal děsivou tragédií. Za 27 let jediná chybička znamenala jeho konec.

26.09.2018 - 16:00  
Concorde v plamenech
Zobrazit fotogalerii (3)

Vzdálenost mezi Londýnem a New Yorkem byl Concorde schopný zvládnout za tři hodiny. Z okénka letadla jste se ve vzduchu mohli kochat zakřivením Země a od svého prvního oficiálního letu s pasažéry v roce 1976 byl pokládán za krále vzduchu. Radikální změna pověsti nadzvukového letadla přišla v jeden osudný den.

Concord znamená svornost

První let se datuje na rok 1969, kdy se posádka velitele Andého Turcata vznesla do nebe z letiště v Toulouse. O měsíc později se přidala i posádka z Anglie a společný projekt Velké Británie a Francie úspěšně prošel první zkouškou. Celý svět pozorně sledoval, jak se uskutečnil sen o revoluci v cestování s časem. Vzdálenost 6 000 km byl Concorde schopný překonat za necelé tři hodiny.

Nový letoun vzbudil okamžitý zájem hned několika leteckých společností. Kolem 80 kusů nadzvukového letadla mělo sloužit pro firmy jako Air Canada, Lufthansa a Pan Am. Vzhledem k ropné krizi na počátku 70. let by se stal Concorde pro většinu leteckých společností moc velkým soustem, a tak jeho provoz převzaly jen dvě společnosti, kterým nic jiného ani nezbývalo. Air France a British Airways nakonec z trasy z Paříže nebo Londýna do cílové destinace v New Yorku generovaly zisk. Zpočátku se Concorde rozlétl do celého světa, ale záhy se díky specifickým vlastnostem letadla omezil jen na trasu z Evropy do New Yorku. Jeden takový let z Paříže byl osudný a obrázky hořícího krále vzdušného prostoru obletěly celý svět.

Provoz letadel Concorde byl vždy ztrátový, ale po událostech v roce 2000 a po teroristických útocích 11. září byl provoz neúnosný. 

Luxus v nebesích

Komerční provoz letadla Concorde započal 21. ledna 1976 z Paříže do Rio de Janeira a z Londýna do Bahrajnu. Úspěch prvních letů znovu nenastartoval zájem jiných společností, takže v provozu existovalo jen 16 vyrobených Concordů. Ty však svoje zákazníky zahrnovaly jen extrémním luxusem. Jídlo servírované na porcelánovém nádobí, stříbrné příbory, šampaňské po každém překonání rychlosti zvuku. Concorde - to znamenalo luxus první třídy a lidé, kteří s ním cestovali v letové hladině 18 km nad mořem, jistě nikdy na podobný zážitek nezapomenou. Stejně tak jako svět nezapomněl na záběry Concordu v plamenech.

Ikarův pád

Příběh unikátního letounu však dostal tragickou pointu. 25. července roku 2000 se při rozjezdu na letové dráze prorazila pneumatika podvozku od upadlé součástky z předchozího letu. Vymrštěné části pneumatiky prorazily nádrž s palivem a za Concordem, který byl v té chvíli nad zemí, se zažehnul děsivý plamen. Pilot neměl jinou možnost než se pokusit o nouzové přistání, ale na to bylo pozdě. Letící nadzvukový letoun v plamenech spadl na přilehlý hotel letiště Charlese De Gaulla. Všech 109 osob na palubě včetně 4 obyvatel hotelu zemřelo.

Air France a British Airways okamžitě ukončily provoz všech Concordů do chvíle, než se celá tragédie vyšetřila. 100 milionů euro investovaly obě společnosti do zlepšení kvality pneumatik a zesílení odolnosti nádrže.

Definitivní konec

O rok později se provoz významného letadla spustil nanovo, ale jeho někdejší úspěch se už nikdy nepodařilo obnovit. Nezájem ze strany pasažérů byl ovlivněn jednak děsivými obrázky hořícího letounu, který byl do té chvíle považován za nezničitelný, a také kvůli teroristickým útokům 11. září v New Yorku.

V dubnu roku 2003 společnosti ohlásily, že během tohoto roku provoz Concordu zcela zruší. Air France tak učinila 24. června a British Airways 24. října. Symbolickou tečkou však byl úplně poslední let 26. listopadu z londýnského Heathrow do Filtonu v Anglii, kde byly Concordy vyráběny. Poctu mu složila i samotná královna. Nadzvukový letoun je tak dodnes jen objekt nostalgie v muzeu letectví, který přes svoji dlouholetou spolehlivost navěky zůstane v paměti zapsán pohlcen v plamenech.

Největší teroristický útok, který změnil svět. Z trosek WTC bylo zachráněno pouhých 18 lidí. Více čtěte zde.

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.