Kofola porušuje hlukové limity, přesto dál vyrábí. Čas na nápravu se krátí

Pokud nebydlíte v blízkosti závodu, je pro vás kofola většinou dobrá věc
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Společnost Kofola pokračuje ve svém výrobním závodu v Mnichově Hradišti v pracích na odhlučnění výroby. Lidé z okolí firmy si stěžují, že noční provoz překračuje hlukové limity. Firma již prý dokončila přípravné práce a začne stěhovat technologii. Bude to ale stačit?

Hygienici loni rozhodli o pozastavení výkonu chladicích zařízení. Proti tomuto zákazu se vedení Kofoly odvolalo. Továrna tak může i přes porušování nočních hlukových limitů stále vyrábět. Hygienici firmě dali povolení, ve kterém žádala o možnost vyrábět při nadměrném hluku po časově omezenou dobu. Kofola tak na základě tohoto povolení bude moci vyrábět do konce letošního června. Do té doby však musí firma zdroje hluku odstranit nebo učinit taková opatření, aby se hluk snížil.

Město bude trvat i na zákazu stání kamionů před závodem i v budoucnu. Díky značkám je ale tento zákaz pro město dobře vymahatelný.

Ke konci prosince firma dokončila přípravné práce pro stavbu nové kompresorové stanice. Instalována byla také protihluková vrata trafostanice a nová chladicí jednotka. Nyní bude firma stěhovat část zařízení v areálu na stranu dál od obytných domů. "Postupujeme podle stanoveného harmonogramu. Postup prací i pravidelně zveřejňujeme na webových stránkách Mnichova Hradiště," řekla mluvčí společnosti Jaroslava Musilová.

Na kolik decibelů se mají dostat?

Přístup Kofoly v posledním roce chválí i starosta Mnichova Hradiště Ondřej Lochman. "Musím říct, že ta věc se táhne od roku 2012, ke mně se výrazněji dostala koncem roku 2016. Na jaře 2017 jsme si dupli a od té doby to funguje. Komunikují s námi, peníze tam očividně vrážejí," má jasno Lochman.

Přínos protihlukových opatření se podle něj teprve projeví. "V březnu nebo v dubnu chtějí mít testovací období, v tu chvíli poznáme, jestli to pomohlo," myslí si Lochman. Výrazné zlepšení podle něj přinesl také zákaz parkování kamionů na příjezdové cestě do závodu. "Teď tam jsou značky zákaz zastavení, které jsme tam umístili po dohodě s Kofolou. Oni dostali tři měsíce na vyřešení té situace. Nakonec asi dva kilometry od závodu kamiony čekají a potom na vyzvání jezdí přímo do Kofoly."

Kofola chce podle Lochmana snížit noční hluk na 35 decibelů, norma je 40 decibelů. Pokud se jí to nepodaří, bude město požadovat nápravu. "Pokud to nebude fungovat, tak je to bude stát více peněz, než udělají opatření, které fungovat bude. Pokud si ti lidé budou stěžovat dál, tak my necháme udělat další měření a budeme se dál dohadovat s firmou," dodal starosta.

Vztahy se zlepšily

Vztahy mezi městem a firmou se podle Lochmana v posledním roce zlepšily. Firma například městu přispěla 150 000 korun na vybudování venkovní posilovny. Starosta chce nyní firmu oslovit se žádostí o příspěvek na stavbu lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Jizeru vedle jejího závodu, kde býval pontonový most. Náklady odhaduje až na osm milionů korun, z toho by měla firma zaplatit třetinu, zbylé dvě třetiny pak Mnichovo Hradiště a Klášter Hradiště nad Jizerou.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů na pěti trzích střední a východní Evropy (v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku). K výrobkům Kofoly vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Klíčová slova: