Letenský kopec se táhne nad Vltavou jako oáza zeleně a klidu, kam Pražané mohli a nadále mohou utíkat z ruchu velkoměsta. V minulosti zde bylo hned několik prvků, které už patří pouze fotografiím a vzpomínkám.
Místo monumentálního Stalina dnes stojí metronom a tam, kde byla lanová dráha, jsou schody a ve spodní části kopce tunel. O Stalinovi toho bylo napsáno mnoho, ale co zmíněná lanová dráha na Letnou?
Jedna místo čtyř
Zemská jubilejní výstava byla hnacím motorem tehdejších inženýrských a architektonických schopností. Moderní doba přinášela mnoho vynálezů, a tak byl čas a prostor se pochlubit tím nejlepším. Křižík předvedl svou elektrickou dráhu a na nedalekém Výstavišti se rozprostíralo centrum, kde si návštěvník mohl osahat nejnovější vynálezy.
V souvislosti s těmito projekty podpořil výstavní výbor Jubilejní zemské výstavy roku 1891 také vybudování lanovky na Letnou. Ve stejné době vznikala také slavnější a dodnes dochovaná lanovka na Petřín, ale první nakonec byla ta letenská. Původně jich mělo být víc. V plánu se počítalo s dalšími třemi lanovkami. Postavila se však pouze jedna.
Vedla od tehdejšího řetězového mostu Františka Josefa v místech, kde dnes narazíte na letenský tunel. Systém lanovky fungoval díky napouštění a vypouštění vody. Nahoře se pod podlahu do nádrže nalilo 5 kubických metrů vody a v dolní stanici se zase veškerá voda vylila.
Na elektřinu si lanovka musela počkat až do roku 1903. Systém s vodou byl nákladný a neefektivní. František Křižík tak pomohl dráhu modernizovat. To však neznamenalo, že tady bude věčně.
Pojízdné schody
Po elektrifikaci byla lanovka začleněna do sítě pražských tramvají a zároveň se spustil její celoroční provoz. Do té doby se spouštěla jen od jara do podzimu.
První přerušení provozu přišlo kvůli opravám a následně díky mobilizaci v roce 1914. Lanovce však už v té době nesvítilo na lepší časy. Naposledy vyjela 10. listopadu roku 1916. Oficiální konec přišel až v roce 1922.
Trasa lanovky však zůstala a spustil se další unikátní a technický kousek. V roce 1926 bylo zprovozněno kryté pohyblivé schodiště, které fungovalo až do roku 1935.
Nejvyužívanější bylo fotbalovými fanoušky. Na Letné totiž sídlily stadiony Sparty, Slavie a pražských Němců FC Praha. Cena 50 haléřů ušetřila krok. Dnes však po lanovce ani unikátních schodech nenajdeme významnější stopu. Když se následně začal tvořit v letech 1949 až 1951 letenský tunel, to důležité zaniklo.
Fotografie a filmové záznamy však připomínají trochu jinou Prahu, než ji známe dnes. Celé nábřeží u Vltavy pod letenským svahem nebyl logicky zatížen dopravou jako dnes. Automobily vládnou městu, zatímco v minulosti byla na prvním místě chůze. Snad se k tomu jednou lidé ve městech vrátí. Lanovka na Letnou pravděpodobně zůstane už jenom ozvěnou minulosti.