Aviatik letěl do Francie na letounu Caudron G3 z roku 1913. Ve vzduchu byl 21 hodin

Zhruba 21 letových hodin trvala sedmdesátiletému aviatikovi Vladimíru Handlíkovi cesta z Česka do Francie a zpátky, kterou zdolal na replice francouzského letounu Caudron G3 z roku 1913. Díky větru v zádech mu přitom cesta domů trvala o něco kratší dobu než tisícikilometrový přelet z Mladé Boleslavi do La Ferté Alais.

25.06.2018 - 09:00   |  
Letoun je jediný v Evropě
Zobrazit fotogalerii (3)

Do Francie se Handlík vydal z Mladé Boleslavi a přelet mu s devíti mezipřistáními trval 12 hodin. Na zpáteční cestě s větrem v zádech Caudron G3, který má cestovní rychlost 90 kilometrů v hodině, doletěl do Mladé Boleslavi po devíti hodinách a 22 minutách. Ačkoli zpáteční trasa byla časově kratší, přesto pro pilota nebyly poslední desítky kilometrů v otevřené kabině kvůli chladnému počasí prý tím pravým potěšením.

Laminátové díly letounu vyrobil Tomáš Souček. Za stavbu letadla nadační fond podle Handlíka zaplatil zhruba milion korun.

Jediný takový stroj v Evropě

Repliku letadla, která je jednou ze dvou v Evropě, v mladoboleslavském leteckém muzeu dokončili před rokem. Stavba trvala osm let, na výrobu Handlík ale pomyslel poprvé už v roce 1994, kdy s modelem Caudronu G3 vyhrál mistrovství světa v nizozemském Arnhemu a o rok později mistrovství Evropy v Polsku.

Myšlenka na cestu z Česka do Francie na replice Caudron G3 se pak zrodila v Handlíkově hlavě v roce 2012, kdy do Mladé Boleslavi přiletěl historický dopravní letoun Junkers Ju 52/3m s pilotem Jean-Claudem Faurem. "V té době jsme již stavěli repliku letounu Caudron G3, a když Jean-Claude Faure zjistil, že stavíme francouzský stroj, jehož jedna replika létá ve Francii v La Ferté Alais, tak řekl, abych s naším strojem po dohotovení do Francie přilétl. Tehdy jsem mu dal slovo a na daný slib jsem nezapomněl," uvedl Handlík.

Doprovázel ho syn

Cestu do Francie a zpátky připravil jeho syn Petr. Svého otce po celou dobu přeletu také doprovázel v historickém dvouplošníku Polikarpov Po-2, který pro Caudron vezl potřebné palivo. "Pro vlastní let pak bylo již jen otázkou, co vše vydrží motor, letadlo a pilot," doplnil Vladimír Handlík, podle něhož replika letounu prokázala při cestě vynikající letové vlastnosti.

Konstrukci letounu sestrojila pro Nadační fond letadla Metoda Vlacha brněnská dílna Petra Svobody, dokončení se věnovali Petr Tax a Petr Opěla v dílně mladoboleslavského leteckého muzea a v dílnách v Praze, odborným poradcem byl člen nadačního fondu Emil Přádný. Motor instalovali Jiří Hybler a Petr Prskavec, taktéž členové nadačního fondu. Laminátové díly vyrobil Tomáš Souček. Za stavbu letadla nadační fond podle Handlíka zaplatil zhruba milion korun.

Vzduch je naše moře: První let největšího letiště v České republice. Čtěte zde.

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.