Jste unavení a bez energie? Možných příčin je hned několik

Když je člověk unavený, rozhodně by tento stav neměl podceňovat ani hledat různé výmluvy. Můžeme si za to většinou sami tím, že nedokážeme relaxovat. Problémem je, že se za únavou může skrývat také vážné onemocnění.

23.08.2017 - 12:00   |  
Spánek je naprosto klíčový. Pokud dlouhodobě nespíte denně alespoň 5 hodin, pak si koledujete o problém.
Zobrazit fotogalerii (3)

Asi každý z nás poznal ten pocit, že se cítí unavený. Nemyslíme tím stav, kdy po včerejší dlouhé párty nemůžete v práci najít koncentraci, myslíme to, když je únava dlouhodobějšího charakteru a nemůžete se jí zbavit.

Pokud je navíc v chronické formě, tak máme stále pocit, že potřebujeme spát, a nejde se ho zbavit. Doprovází to navíc časté zívání a nemožnost se na cokoliv soustředit. Co to ale vlastně může znamenat?

Spánkový deficit

Chronická únava může bezesporu vzniknout z nedostatku spánku, který je samozřejmě pro naše zdraví a psychickou vyrovnanost enormně důležitý. Pokud chybí delší dobu, můžou přijít různá omemocnění, a to jak psychického, tak i fyzického rázu.

Mimo kardiovaslulárních onemocnění a snížení chuti k jídlu je s tím spojená také obezita a hrozí též nepříjemné deprese. Jako jeden z nejúčinnějších prostředků proti nespavosti funguje pravidlo tzv. spánkové hygieny.

Ta funguje tím způsobem, že bychom měli spát v co nejvíce tichém prostředí a v místnosti, kde se teplota pohybuje okolo 17 stupňů. Někomu ale dokáží pomoci také různé relaxační rituály.

Velké množství stresu

Stres je bohužel tak trochu fenoménem dnešní upracované a uspěchané doby, přitom velmi často není absolutně na místě. Pravdou ale je, že stresy na nás číhají opravdu ze všech stran.

Chronický únavový syndrom je nespecifický soubor příznaků trvající déle než 6 měsíců, málokdy ale více než rok. Jeho záludnost spočívá v tom, že příčina je zatím neznámá.

Nepříjemné momenty totiž zažíváme v práci, na cestách, ve vztahu s partnerem nebo také s vlastním zdravotním stavem. Právě tyto události zanechávají v našem těle citelné stopy.

Pravdou navíc je, že dlouhodobé napětí jde ruku v ruce s únavou. Způsobů, jakým se dá bojovat s nadbytkem stresu, je samozřejmě více. Nejvíce účinný je sport a také pobyt v přírodě, ale je jasné, že u každého funguje něco jiného.

Velmi kontraproduktitní je ovšem podobné stavy řešit alkoholem, který naopak stres prohlubuje. Často se ráno probudíte v ještě horším stavu, než byl ten, který jste měli před první sklenkou.

Málo tekutin a nedostatečný způsob stravování

Dehydratace je dalším poměrně výrazným faktorem, který může přispět k pocitu velké únavy. Proto je dostatečný příjem tekutin v podobě vody z vodovodu, minerální vody, bylinkových čajů a zeleninových šťáv opravdu velmi důležitý.

Klíčový je samozřejmě také způsob stravování. Vitamíny a minerály jsou pomyslným palivem pro metabolické a růstové procesy v těle a prakticky nevyhnutelné pro náš imunitní systém a růst kostí.

Za nezdravou stravu je možno označit tu, který je bohatá na nezdravé tuky a cukr, na druhou stranu také chudá na vlákninu. Podobným způsobem stravování velmi riskujeme, jelikož naše tělo nedostává správné živiny a bude unavené.

Velmi často se člověk dostává do fáze únavy díky tomu, že nedokáže ze stravy do těla dostat potřebné množství železa. Stačí přitom více do jídelníčku zařadit luštěniny, zejména pak čočku a nebo špenát.

Onemocnění štítné žlázy

To je bezesporu nejčastějším symptonem při hypotyteróze, což je zničená funkce štítné žlázy. Pokud se něco podobného potvrdí, pak byste to měli okamžitě konzultovat se svým lékařem a zajistit hormonální terapii.