Vysoký tlak tichým zabijákem. Těchto potravin se ale bojí jako čert kříže

Hypertenze bývá takovým tím problémem, který není vidět, ale umí způsobit pořádnou paseku. Je totiž přímo zodpovědný za velkou část srdečních problémů. Nemocní se totiž cítí zpravidla velmi dobře a ve většině případů nevědí, že se v jejich těle děje něco špatného. Co se stane v případě, že je krevní tlak příliš vysoký, a jak s tímto stavem bojovat?

21.02.2018 - 06:30   |  
Hypertenze bývá takovým tím problémem, který není vidět, ale umí způsobit pořádnou paseku
Zobrazit fotogalerii (3)

Pokud je krevní tlak příliš vysoký, musí srdce pracovat daleko usilovněji, aby dodalo dostatek krve, a tím i kyslíku, do orgánů a všech tkání v těle. To samozřejmě klade na srdce i cévy velké nároky. Vysoký krevní tlak je hlavním rizikovým faktorem během postižení mozkovou mrtvicí, při vzniku infarktu myokardu a také srdečně-cévních nemocí.

Léčivé účinky potravin

Od začátku padesátých let minulého století jsou masivně zveřejňované studie, které podporují vztah mezi solením a vysokým krevním tlakem. Někteří odborníci však považují hypertenzi za chorobu, která je vyvolaná více nedostatkem vápníků než častěji udávaný nadbytek sodíku. Je však jisté, že nadbytek soli může už existující vysoký krevní tlak ještě zvýšit a vyvolat následné komplikace jako mrtvici, srdeční infarkt nebo selhání ledvin. Jen dlouhodobé omezení soli může přinést uspokojivé výsledky.

Omezení konzumace tuků, hlavně pak živočišných, by mělo mít vliv na snížení vysokého tlaku. Vyhýbejte se také sladkým pokrmům, zákuskům a slazeným nápojům. Pozor si dejte i na kofein nebo alkohol. Omezení pití kávy, všech kofeinových nápojů a alkoholu podle mnohých studií výrazně podporuje snížení krevního tlaku.

U mnohých potravin se zjistilo, že pomáhají snižovat krevní tlak. Patří k nim sója a její produkty, které obsahují velké množství potřebných látek. Pravidelná konzumace obilných vloček pomáhá snižovat krevní tlak a také příznivě působí při některých chorobách srdce a infarktu.

Pomyslným zázračným elixírem, který se doporučuje užívat během hypertenze, je čerstvá šťáva z červené řepy v kombinaci s medem. Skutečným pokladem je také celer, který obecně ovlivňuje lidský organizmus v mnoha směrech. Všichni pacienti s vysokým krevním tlakem by ho měli konzumovat co možná nejčastěji, má totiž silné účinky i v této oblasti.

Podobně funguje také okurka, případně okurková šťáva. Cibule dovede snížit nejen vysoký tlak, ale také obsah tuku v krvi a navíc jako bonus ještě rozpouští krevní sraženiny. V Řecku se hypertenze už tisíce let léčí zvýšenou konzumací česneku. Ten je u nás velmi lehce dostupný. Za rozumnou dávku se uvádí 1 stroužek na osobu na den a nebo dvakrát až třikrát týdně  1-2 stroužky česneku s týdenní přestávkou.

Fungují i vitamíny a minerály

Hlavně to platí u vitamínu E a také B3. Mimo snižování krevního tlaku jsou schopné také redukovat hladinu cholesterolu. Vápník, který je důležitý hlavně pro zdravé kosti a zuby, má také schopnosti snižovat krevní tlak. Z některých studií totiž vyplývá, že pokud v mladším věku konzumujete dostatek potravin s vápníkem, pak může být společnost s dalšími vhodnými zdravotními návyky účinnou zbraní proti vysokému tlaku v pozdějším věku. Rostlinnými zdroji jsou hlavně mák, sója, mrkev, petržel, sušené fíky nebo mandle.

Pokud máte nadváhu, neexistuje účinnější cesta, jak snížit krevní tlak, než hubnutí. Nezapomínejte na pohyb. Cvičení i relaxační techniky jsou ověřené způsoby, jako snížit rizika všech cévních i srdečních onemocnění.

Studie značně potvrzují, že je ochráncem před vysokým tlakem také draslík. Pokud tak zvýšíte jeho množství v krvi, pak můžete snížit množství léků potřebných na snížení krevního tlaku. Draslík totiž dokáže působit přímo na cévy, roztahuje je a díky tomu snižuje hypertenzi.

Srdeční minerál hořčík se také účinně spolupodílí na snižování krevního tlaku. Tento nevyhnutelný prvek je také prostředkem proti stárnutí. Mějte tak na paměti, že byste ho měli ve stravě obsáhnout co nejvíce. Doporučuje se ale také léčivo rutin, který nám ve velkém dodává pohanka. Nejlepší je ho konzumovat v kombinaci s vitamínem C, tedy třeba se syrovou zeleninou.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.