Ořechy jako malý zázrak: Pomáhají při cukrovce i vašemu srdci

Ořechy jsou už po staletí oblíbenou pochutinou k pivu či vínu i důležitou ingrediencí v kuchyních po celém světě. Pro někoho možná s podivem se řadí mezi ovoce, kromě úžasné chuti však mají blahodárné účinky na lidský organismus a zdraví jako takové. Proč jsou tak výjimečné a čím nám vlastně pomáhají?

01.03.2018 - 06:30   |  
Ořechy mají blahodárné účinky na lidské zdraví. Jaké?
Zobrazit fotogalerii (4)

Ořechy se obvykle ukrývají za tuhou skořápkou, se kterou si člověk většinou musí poradit, aby dosáhl lahodného jádra. V dnešní době však lze koupit běžně v obchodě i upravené ořechy s vyloupanými jádry, které jsou prakticky ihned připraveny ke konzumaci.

K nejběžnějším druhům ořechů patří například mandle, lískové oříšky, vlašské ořechy, kešu nebo pistácie. Zvláštností je, že například burské oříšky patří, technicky vzato, nikoliv mezi ovoce, ale spíše mezi zeleninu, podobně jako např. hrášek nebo fazole jsou z důvodu svých nutričních hodnot a vlastností mnohdy řazeny i mezi ořechy.

Oproti velké většině ostatních druhů ovoce nejsou ořechy sladké a obsahují velké množství nejrůznějších tuků. Mají však také celou řadu blahodárných účinků a velmi pozitivních vlivů na naše zdraví.

Skvělý zdroj živin

Ořechy obsahují velké množství živin. V pouhých 28 gramech směsi nejrůznějších ořechů nalezneme například 5 gramů bílkovin, 6 gramů sacharidů, 16 % doporučené denní dávky hořčíku, 12 % DDD (doporučené denní dávky) vitamínu E, 13 % DDD fosforu, 26 % DDD manganu, 23 % DDD mědi nebo až 56 % DDD selenu, který pomáhá proti infarktu či cévním onemocněním.

Bohatý zdroj antioxidantů

Ořechy jsou doslova nabité antioxidanty, které pomáhají neutralizovat volné radikály, což jsou nestabilní molekuly, které normálně vznikají jako součást metabolických procesů. Lidský organismus produkuje zvýšené množství volných radikálů - například v reakci na nadměrné slunění, zvýšený stres, znečištění životního prostředí apod.

Přestože volné radikály do určité míry podporují činnost imunitního systému, pokud jich je na druhou stranu příliš, mohou vést až k poškození nejrůznějších lidských buněk. Pokud máte v organizmu nadměrné množství volných radikálů, označujeme tento stav jako oxidační stres. Ten vede ke zvýšenému riziku celé řady onemocnění. Naopak, pokud má tělo dostatek antioxidantů, je výrazněji odolnější například vůči zvýšenému cholesterolu v krvi, ale i vůči běžnému nachlazení.

Pistácie a mandle výrazně přispívají až k trojnásobně rychlejšímu hubnutí, a to jak u mužů, tak u žen.

Pomoc při hubnutí

Přestože jsou ořechy považovány za poměrně vysoce kalorickou potravinu, studie naznačují, že mohou pomáhat i při hubnutí. Za zmínku stojí zejména mandle nebo pistácie, které dle mnoha studií díky svému složení až trojnásobně rychleji pomohly snížit hmotnost testovaných skupin jak u mužů, tak u žen, a to ve všech věkových kategoriích. Je to především tím, že lidský organismus nevstřebává všechny tuky a kalorie z ořechů, ale část jich bez užitku vyloučí.

Boj proti cholesterolu a triglyceridům

Ořechy mají ohromující účinky na hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Zejména opět pistácie snižují hladinu triglyceridů v krvi především u obézních lidí a diabetiků - a to až o 33 %! Pomáhají tedy zejména proti rizikům infarktu nebo mozkové mrtvice.

Za cholesterol snižujícími účinky ořechů do značné míry stojí vysoký obsah mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin. Vhodné jsou i mandle a lískové ořechy, které jednak snižují celkový cholesterol i LDL cholesterol v krvi a současně zvyšují hladinu HDL (“hodného”) cholesterolu.

Pomoc při cukrovce, stresu i zánětům

Diabetes druhého typu je onemocnění, které postihuje stovky milionů lidí na celém světě. Soubor příznaků zvaný metabolický syndrom velmi úzce s diabetem druhého typu souvisí. A ukazuje se, že ořechy jsou pro lidi s metabolickým syndromem a diabetem druhého typu jedním z nejlepších jídel, které mohou konzumovat. Některé studie také naznačují, že konzumace ořechů snižuje oxidační stres, krevní tlak a řadu dalších markerů v krvi u pacientů trpících diabetem či metabolickým syndromem.

Ořechy mají silné protizánětlivé účinky. Zánět je ustálená reakce organizmu na zranění způsobené buď traumatem (mechanické poškození organizmu), bakteriemi nebo jinými patogeny. Akutní zánětlivá reakce probíhá prakticky při každém zranění či nemoci a pomáhá organizmu přežít. Pomáhají rovněž lidem s nemocnými ledvinami i dalšími závažnými chorobami.

Jsou plné vlákniny

Vláknina má bezesporu celou řadu kladných účinků na lidské zdraví. Přestože náš organizmus vlákninu trávit neumí, bakterie, které v tlustém střevě žijí, to dokážou. Proto řada druhů vlákniny funguje jako takzvaná prebiotika, tedy jakási  "potrava" pro zdraví prospěšné střevní baktérie. Střevní bakterie pak vlákninu štěpí a přeměňují na mastné kyseliny s krátkým řetězcem.

Mastné kyseliny s krátkým řetězcem mají řadu léčivých účinků. Například zlepšují zdraví trávicího traktu a snižují riziko vzniku již zmíněné cukrovky či obezity. Navíc vláknina navozuje pocit sytosti, což snižuje množství kalorií, které z jídla vstřebáváme.

Nejvyšší obsah vlákniny:
Mandle: 3,5 g
Pistácie: 2,9 g
Lískové ořechy: 2,9 g
Pekanové ořechy: 2,9 g
Burské oříšky: 2,6 g
Makadamové ořechy: 2,4 g
Brazilské ořechy: 2,1 g

Zdravé srdce, cévy i skvělá chuť

Toto ovoce je výbornou potravinou pro zdraví vašeho srdce. Řada studií naznačuje, že ořechy pomáhají snižovat riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a mozkové mrtvice, a to díky jejich příznivým účinkům na hladinu cholesterolu v krvi. Navíc také zlepšují i fungování cév.

Ořechy jsou nepochybně velmi chutnou a zdravou potravinou. Člověk je může jíst v několika formách - v přírodní, nakrájené na plátky, nastrouhané nebo přidané do celé řady pokrmů od zdravých salátů až po lahodný dort. K dispozici jsou rovněž všelijak ochucené. Široká škála ořechů je k dispozici prakticky všude – v kamenných obchodech, na internetu, mnoho z nás si je pak pěstuje již dlouhá léta na zahradě.

Jak ořechy konzumovat

Nejzdravější způsob konzumace ořechů je jíst je syrové nebo si je lehce upražit v troubě při teplotách pod 175 °C. Pokud budete ořechy pražit, vždy je pražte za sucha a nikdy nekonzumujte ořechy pražené na rostlinných olejích. Dochází tím totiž ke značnému zvýšení obsahu tuků i zničení celé řady blahodárných účinků.

Ořechy obsahují hodně živin, jsou velmi chutné a jedná se o zdravou potravinu, kterou může jíst prakticky každý (s výjimkou osob, které jsou na ořechy alergické). Pravidelná konzumace ořechů tak představuje příjemný způsob, jak zlepšit svoje zdraví!


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.