Cyklistika jako lék i rozcvička. Jaké jsou její dopady na lidské zdraví?

Jízda na kole se všeobecně doporučuje lidem napříč všemi věkovými skupinami. Ostatně, celorepublikově probíhá během roku i několik projektů, které podporují zájemce právě v jízdě na bicyklu. Její vliv je jen pozitivní, a to ať se bavíme o vlivu na životní prostředí, nebo zejména o vlivu na lidské zdraví.

10.08.2018 - 08:30   |  
Cyklistika nabízí nespočet výhod...
Zobrazit fotogalerii (4)

Hlavním dopadem cyklistiky na lidské zdraví je samozřejmě zlepšování kondice jako takové. A to platí napříč všemi věkovými kategoriemi. Dokonce i starší lidé, kteří mívají problémy s klouby, se mohou bez obav na kolo posadit. Jízda na kole totiž nezatěžuje kolena ani kyčle. Do začátků si pak tyto osoby mohou pořídit elektrokolo, které jim pomůže v náročnějším terénu, než se jejich fyzická kondice zlepší. To ostatně platí opět nejen pro starší osoby, ale celkově pro všechny začátečníky.

Do práce na kole. To je jeden z projektů v ČR, který má za cíl „rozhýbat“ hlavně lidi, kteří většinu svého života tráví v autě.

„Nemohu jezdit na kole, mám nadváhu.“ Výmluva!

Právě proto, že byla vynalezena elektrokola, je cyklistika vhodným sportem i pro osoby s nadváhou. Na rozdíl od běhu, při kterém je s vyšší váhou člověka více zatěžován celý pohybový aparát, u cyklistiky tomu tak není. Cyklistika zatěžuje pouze lýtkové a stehenní svaly.

Lepší dýchání a funkce srdce i trávení

Cyklistika je tzv. aerobní cvičení, které právě napomáhá činnosti plic i srdce. Zvyšuje se tepová frekvence, zrychluje se dýchání a v podstatě všechny procesy v těle. Proto se zlepšuje i činnost střev.

Boj proti nemocem

Vědci prokázali, že pravidelná jízda na kole je prevencí proti rakovině prsu či tlustého střeva, ale také proti cukrovce. Toto ovšem platí pouze v případě, že cyklista jezdí celoročně. "Celoroční" jízda na kole je o mnoho lepší než jízda sezonní, ať je jakkoli intenzivní. Než se totiž tělo na jaře vzpamatuje, že už zase jezdí na kole, bývá pomalu polovina léta a spousta rekreačních cyklistů už své kolo zase uklízí. Pravidelnou jízdou se také roztáhnou cévy v těle, proto tím snížíte i riziko srdečních příhod, mozkových či embolií.

Endorfiny neboli hormony štěstí

Už jen to, že pro své tělo něco děláme, je velice povznášející pocit. Člověk pak jde spát tak nějak spokojenější. Ale ono to má i fyzický podklad. Jako při každém sportu se při cyklistice totiž do těla vyplavují endorfiny neboli hormony štěstí. Ty ovlivňují naše celkové smýšlení, psychické zdraví i pohodu. A je také vědecky dokázáno, že na tvorbě těchto hormonů se člověk může stát závislým, takže se pak budete budit s pocitem, že prostě potřebujete zase na projížďku. Na rozdíl od závislosti na návykových látkách je tato závislost ale vysloveně přínosná.

V České republice se ročně vyrobí okolo 350 000 jízdních kol, z toho přibližně 300 000 se jich v Čechách také prodá. Průměrná cena jízdního kola se pohybuje okolo 6 500,- Kč.

Rozhodně nemalá úspora

Ať už člověk smýšlí jakkoli, zvláště v dnešní době platí, že každá ušetřená koruna je dobrá. A spoustu potenciálních cyklistů bohužel odrazuje, že kvalitní kolo, které bude odpovídat individuálním požadavkům, může stát klidně od deseti tisíc korun výše. Na druhou stranu, spočítejte si, kolik měsíčně projezdíte peněz do práce, za kolik natankujete benzín do auta nebo kolik zaplatíte za jízdné v hromadné dopravě. Každý sám si může spočítat, za jak dlouho se mu vydaná investice vrátí, ale rozhodně to nebude v řádu desítek let... A jak jsme již zmiňovali, nejde jen o úsporu peněz, ale i o zlepšení fyzického i psychického zdraví.

Tak vzhůru do sedla!

Pokud jste se rozhodli opravdu se svým zdravím něco udělat a plánujete nákup jízdního kola, rozhodně navštivte specializovanou prodejnu, kde vám poradí a pomohou. Podle vašich zkušeností, vašeho těla a terénu, jakým budete jezdit, vám vyberou to nejlepší kolo, které bude přesně pro vás. Ať už to bude kolo silniční, trekingové, horské nebo elektrokolo. Mnoho šťastných kilometrů přejeme!

Vybíráme jízdní kolo: Klíčovou roli hraje rám, o komfortu při jízdě rozhodne i odpružení a brzdy. Více čtěte: ZDE.

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

lj (neověřeno)

Jsem asi jedním z mála co jezdí do práce na kole. Je to úžasné, ráno mě to nakopne, a odpoledne rozpumpuje do druhé poloviny dne, že nemám pocit potřeby si po práci jen lehnout a usnout. Ale musím říct, že mám ohromné štěstí, že bydlím a pracuju, tam kde bydlím a pracuju, protože ať se podívám na kohokoliv z mých známých nedovedu si představit, že by jezdili na kole do práce. Cyklostezky jsou u nás dělány jen pro turistiku. Na to aby lidi mohli jezdit na kole do práce a ne k vodě, se tu s prominutím se*e. V praze jsou stezky vybudovány kolem nábřeží, parků apod., aby byly zavedeny do průmyslových zón a dalším míst kam většina lidí dojíždí do práce to NE-E!