Zdravé jídlo není nuda. Naučte se kouzlit s chutí a nebojte se experimentovat

Mnoho lidí se zdravému jídlu vyhýbá. Mají pro to jasné vysvětlení – nechutná jim. Zdravé jídlo přitom umí potěšit chuťové pohárky stejně jako jeho nezdravá varianta, jen se musí správně připravit. Samozřejmě to vyžaduje jistou praxi, ale zelenina, ryby, drůbež, celozrnné výrobky či ovoce mohou chutnat výborně. Jak na to?

01.11.2018 - 10:30  
Ovocný salát může být ozdobou každého stolu
Zobrazit fotogalerii (4)

Pokud nejste zvyklí jíst zeleninu, potraviny bohaté na bílkoviny a celozrnné výrobky, na začátku můžete mít pocit, že vám nechutnají. Když se vaše strava skládá zejména z polotovarů, které jsou plné soli, tuku, cukru a aditiv, není divu, že nejste na přirozené chutě zvyklí.

Klíčem k přípravě chutného zdravého jídla je výběr těch nejlepších dostupných surovin, jejich správná příprava a dochucení. Když jsou suroviny čerstvé, jejich chuť je nejlepší. Nebojte se v kuchyni experimentovat. Kromě toho, že si při přípravě jídla odpočinete a příjemně zabavíte, naučíte se také rozpoznávat a užívat si nové chutě, které jste zatím neobjevili.

Tipy na přípravu zeleniny

  • Kupujte sezonní zeleninu.
  • Nebojte se dochucovat například česnekem, cibulí, citrusy, octem, bylinkami, sójovou omáčkou – možností je mnoho.
  • Přidejte k zelenině hrst oříšků, semínek nebo strouhaného parmezánu.
  • Poduste ji ve slepičím či hovězím vývaru, přidejte kapku ochuceného oleje nebo pár oliv či oříšků.
  • Koncentrujte přirozené chuti. Zeleninu opečte na troše oleje, přidejte sůl a pepř. Pečte ji přibližně 20 minut na 220 stupních, dokud nezměkne a nezačne karamelizovat.
  • Nebojte se kombinovat jednotlivé druhy zeleniny.
  • Blanšírujte chuťově výraznou zeleninu (brokolici nebo květák) předtím, než ji osmahnete na pánvi. Blanšírování spočívá v krátkém spaření nakrájené zeleniny ve vroucí osolené vodě po dobu přibližně 1 minuty. Po vysušení ji opečte na pánvi na kapce olivového oleje s trochou česneku a sójové omáčky.
  • Zeleninu, kterou běžně konzumujete syrovou (například kedlubnu či zelí), před podáváním nakrájejte na menší kousky a propláchněte pod teplou, tekoucí vodou. Tímto způsobem odstraníte syrovou chuť. Potom kousky zeleniny opláchněte ve studené vodě, vysušte a pokapejte trochou octa.
  • Nebojte se zeleninu i trochu osladit a zjemnit tak její chuť. Nakrájejte do salátu čerstvé jablko, hrušku nebo pomeranč nebo přidejte k osmažené brokolici pár rozinek.

Tipy na přípravu ryb, drůbeže nebo tofu

Marináda dodá zdrojům proteinů chuť a také pomáhá udržet jídlo jemné a vláčné. Kyselé potraviny zjemní jídlo, proto do své marinády přidejte trochu citronové šťávy, octa nebo bílého jogurtu.
Používejte různé směsi koření, které obvykle obsahují sůl, koření, bylinky a další přísady. Může jít o suché směsi nebo i pasty, které navíc obsahují trochu hořčice, oleje, česneku nebo jogurtu. Vytvořte si vlastní domácí kořenící směs nebo si vyberte z široké nabídky v obchodech. Po nanesení koření uložte jídlo do chladničky a nechte odležet na minimálně 30 minut před tepelnou úpravou podle typu marinované potraviny.

Ryby a drůbež mají tendenci být suché, ale pokud je před tepelnou úpravou necháte odležet například v zeleninovém, houbovém, rybím či kuřecím vývaru, výsledek bude šťavnatý a chutný. Pro zvýraznění chutí přidejte nakrájený citrón, cibuli, česnek, čerstvé bylinky a koření.
Na finální dochucení hotového jídla můžete použít pár kapek citronové šťávy, olivového oleje, sójové omáčky či pár lístků petrželky. Přidat můžete také rajčatovou omáčku, nadrobno nakrájené žampiony, cibulku nebo pár kousků avokáda.

Tipy na přípravu celozrnných pokrmů

Nejprve zrnka jemně osmahněte na trošce oleje na středním ohni. Pokud je opražíte, zvýrazníte tím jejich přirozenou chuť – u většiny obilovin je to příjemná oříšková chuť. Nebojte se koření. Mnoho aromatických sloučenin v koření je rozpustných v tucích, proto pražením docílíte výraznější chuti.

Vyzkoušejte třeba mletý kmín, kari, skořici, zázvor nebo sušenou pomerančovou kůru.
Přidejte zeleninu a bylinky. Zelenina dodá vašemu celozrnnému jídlu více chutě a barvy. Přidejte cibuli, česnek, nakrájenou brokolici, papriku, rajče, strouhanou mrkev nebo některé bylinky jako petržel, tymián, oregano či bazalku. Obiloviny a luštěniny vařte namísto vody v kuřecím nebo zeleninovém vývaru nebo houbové či rajčatové omáčce.

Tipy na servírování ovoce

  • Kupujte sezonní ovoce. Pokud to není možné, vhodnou náhradou může být také mražené.
  • Posypte ovoce sladkým kořením (skořicí, hřebíčkem nebo muškátovým oříškem), pokapejte citrusovou šťávou nebo balzamikovým octem.
  • Přidejte ovoce do proteinových koktejlů.
  • Udělejte si ovocný salát. Chutě jednotlivých druhů ovoce se příjemně doplní.
  • Ponořte nakrájené ovoce do nízkotučného bílého jogurtu slazeného javorovým sirupem.
Klíčová slova:

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.