Tramvaje budou mít na křižovatkách přednost. Podpora MHD není jen mlácení prázdné slámy

Šance projet kolony bude větší
 

Je to otázka, kterou většina politiků raději nechce slyšet. Asi všichni vědí, že by bylo záhodno preferovat městskou hromadnou dopravu a omezit v hlavním městě automobily. Nebo jim alespoň znepříjemnit provoz. Vzrostla by tak šance, že část populace nechá vůz doma a raději pojede MHD. Jisté však je, že to není zrovna politicky populární téma.  

Kdo každý den stojí v Praze v nekonečných dopravních zácpách, dobře si uvědomuje, že by s tím chtělo něco udělat. Návrhů je spousta. Některé dobré, jako konečně dokončit okruh, jiné za realitou více či méně pokulhávají. Všichni se však shodují, že omezit automobily v centru města by bylo určitě super. Jenomže jak na to?

Podpora městské hromadné dopravy je dobrá věc. Ovšem zkuste to říct řidičům a lidem, kteří bez auta nedají ani ránu. Poženou vás koštetem, což pro politiky není zrovna dobré, zvlášť před volbami.

Je to tedy hodně o politické odvaze. Jak to lidi vezmou? Budou reptat a spočítají to konkrétnímu politikovi, straně či celé radnici? V každém případě Praha 5 udělala krok, který se dá v našich podmínkách považovat za odvážný. Městská část totiž podporuje zavedení preferenčních opatření pro vozidla Pražské integrované dopravy na pěti světelně řízených křižovatkách v oblasti centrálního Smíchova.

Konkrétně se jedná o křižovatku Štefánikova x Kartouzská x V Botanice, Plzeňská x Radlická, Za Ženskými domovy x Radlická, Nádražní x Vltavská x Ostrovského a Lidická x Svornosti x Zborovská. Což samozřejmě znamená, že kdo pojede tramvají, bude relativně v pohodě a do práce se dostane možná i včas.

Naopak řidiči v autech budou rudnout vzteky, protože si počkají ještě o něco déle. "Už takhle jedu do práce přes hodinu. A ještě chtějí omezovat. To si fakt dělají srandu. Místo, aby postavili pořádné silnice a mohli vedle sebe fungovat tramvaje i auta, tak nás jako řidiče diskriminují," má jasno Martin Krupka, který bydlí na Zličíně a dojíždí na Prahu 4. 

"Na těchto křižovatkách má preference tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava. Podmínkou ale je, že opatření nebudou mít negativní dopad na bezpečnost a plynulost dopravního provozu," říká radní Tomáš Homola. Myšlenka krásná, ale reálný dopad tam samozřejmě bude. Když jednoho zrychlíte, druhého zákonitě omezíte. 

Preference hromadné dopravy navazuje na zavedení zóny 30 ve vybraných místech Smíchova. Zejména tramvaje by tak měly mít, i přes pomalý dojezd ke světelným křižovatkám, zajištěné plynulé pokračování jízdy. Uvidíme, co přinese praxe. Buď jak buď, krok je to nejspíš správný. I když řidiči zřejmě vyskočí z kůže...