Praha útočí na řidiče SUV. Je to drzost a plýtvání penězi, nebo smysluplná osvěta?

Pražané by neměli jezdit v SUV. Takový je vzkaz kampaně magistrátu hlavního města Prahy. Podle opozice je však trapná a vedení města by se mělo soustředit na důležitější problémy a vynakládat finance jinde. Je to vážně tak hrozné a opravdu nemá video žádný smysl?

19.05.2017 - 07:29   |  
Cílem je dokázat, že Prahou se dá jezdit i jinak
Zobrazit fotogalerii (7)

Nová reklamní kampaň nese název Čistou stopou Prahou a klade si za cíl omezit automobilovou dopravu v centru města. Jistě záslužná snaha. Nicméně hned první video vzbudilo rozporuplné reakce. Pouští se totiž do řidičů SUV (Sport utility vehicle, tedy sportovní užitkové vozidlo, pozn. red.) když na modelovém příkladu muže spěchajícího na rande ukazuje, jak těžké je s velkým autem zaparkovat nebo že k neštěstí je blíž než s "normálním" vozem. 

Útok na řidiče SUV

To se však mnoha lidem nelíbí. "Mám to brát jako útok na svoji osobu? Co si to vůbec dovolují? Ano, mám velké auto, mám SUV. No a co? Také mám tři děti, které potřebuju někam naskládat," rozčiloval se Svatopluk Král, který bydlí v centru metropole. Je pro něj prý nemyslitelné, že by si snad pořizoval jiný vůz, nikdy nad tím ani neuvažoval. "Jezdím v tom, co potřebuju. Nemachruju, jsem uživatel. A jestli s tím má někdo problém, ať se podívá do své garáže. Zrovna tihle stoprocentně budou jezdit v nějakých mini autech. Darmo mluvit." 

Je pravda, že myšlenka kampaně není úplně šťastná. Drtivá většina Pražanů by se asi podepsala pod to, že je třeba dostat co nejvíce aut z centra. Ale pustit se rovnou do jedné skupiny řidičů? "Tato vozidla mohou zhoršovat zdraví obyvatel a mají také vliv na bezpečnost dětí, proto se Praha rozhodla pro informační kampaň. Nechceme nikomu nic nařizovat, pouze upozorňujeme na problémy, které se k těmto vozům vztahují," vysvětluje mluvčí Magistrátu Vít Hofman. 

Opozice na to má jiný názor. Nejhlasitější jsou zástupci ODS. "Není dostavěný Městský ani Pražský okruh, poslední P+R parkoviště se otevřelo před mnoha lety a do toho všeho se zavádí chaotický systém modrých zón, které neplní svůj účel. Nechápu, kde bere koalice drzost za této situace přicházet s úplně zbytečným a hlavně trapným videem, které navíc platí z daní všech Pražanů. Nedivila bych se, kdyby automobilový koncern, jehož vůz byl ve videu použit, požadoval od vedení hlavního města omluvu," okomentovala to místopředsedkyně strany Alexandra Udženija.

Zastupitel hlavního města Filip Humplík zase poukazuje na to, jak vypadá řidič z kritizovaného videa. "Je to muž s černými brýlemi a zlatým řetězem s vizáží provozovatele kolotočů. Po cestě ještě málem srazí malé dítě na přechodu. Já se po Praze běžně pohybuji na kole. Pro svou sedmičlennou rodinu ale současně musím mít logicky větší automobil a nechápu, proč ze mě za veřejné peníze dělá tým paní primátorky veřejného nepřítele."

Magistrát se brání a bude pokračovat

Podle magistrátu to tak není. "Chápu, že vnímání videa může být subjektivní, ale my v něm žádného "mafiána" nevidíme. Scénář ke kampani vychází ze skutečností, které se k vozidlu typu SUV vztahují. Na jejich základě byl sestaven scénář, na kterém pracoval tým Čistou Stopou Prahou (zejména jako dohled) a reklamní agentura," obhajuje kroky města Hofman. Město se také hájí tím, že právě SUV znečišťují ovzduší nejvíc kvůli horší aerodynamice a obvykle i vyššímu objemu motoru.

Zejména o druhém uvedeném argumentu by se však daly vést dlouhé debaty a není jisté, zda by z toho Praha odešla vítězně. Spíše ne. "Po nedávných skandálech hned několika automobilek je zřejmé, že výrobci automobilů se snaží problémy spíše zakrývat než řešit. Praha se proto chce obrátit na potenciální kupce automobilů a bude na ně apelovat, aby zvážili, zda skutečně potřebují SUV," nenechají se na Magistrátu odradit. Dá se tedy očekávat, že už brzy přijdou další videa. Na to s názvem "Po Praze v SUV" se podívejte ZDE a sami posuďte, jak moc je přínosné a poučné.