Oblíbený kokosový olej zvyšuje cholesterol v těle

Používání kokosového oleje je v posledních letech moderní. Používá se na nejrůznější způsoby. Vaření, pečení, studená kuchyně. Na vlasy, pleť, ale i masáže. Údajně je to jediný tuk, který se v těle rozkládá na glukózu, takže je vhodný do jídelníčku obézních lidí. Je ale skutečně tak zázračný? Podle nutriční terapeutky má jednu velkou nevýhodu – dramaticky zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi.

24.09.2016 - 07:00  
Kokosový olej obsahuje až 90 procent nasycených mastných kyselin

V posledních letech je kokosového oleje plný internet. Prodává se takřka v každé drogérii nebo BIO potravinách. Už vás ale někdy napadlo, že všechna ta zázračnost kokosového oleje může být jenom dobře promyšleným marketingem? Podle nutriční terapeutky a místopředsedkyně Sekce výživy a nutriční péče Věry Boháčové je kokosový olej velkým strašákem kvůli obsahu nasycených mastných kyselin.

„Ty nejsou vůbec zdravé, správně bychom měli do těla dostávat nenasycené mastné kyseliny, ty pomáhají hladiny cholesterolu udržovat normální. Jsou pak ale tuky a oleje, které dělají přesný opak – je to například máslo, sádlo a právě tolik oblíbený kokosový olej,“ tvrdí nutriční terapeutka.

Kokosový olej není na první pohled nezdravý, obsahuje 91 % tuku, vitamíny A, C, E, vápník, fosfor a kyselinu laurovou (antiseptická látka). Když olej sníte, déle se v těle tráví a dodává tělu energii postupně, rozkládá se totiž na glukózu (postupné dodávání energie je způsobeno delším procesem trávení kokosového oleje). Pár lžiček oleje tedy navodí pocit zasycení na několik hodin. Mnoho libovolných webových stránek tak kokosový olej doporučuje obézním lidem, kteří se snaží snížit hmotnost. To možná funguje, nicméně následná rizika spojená se zvýšením cholesterolu v krvi už žádný web neuvádí.


Tak je to zdravá potravina, nebo ne...

„Správně by se měl k výživě vyjadřovat pouze nutriční terapeut, což je člověk, který projde rozsáhlým školením ohledně výživy. Řada nutričních poradců lidem radí ohledně výživy, ale nejsou odpovědní za to, co jim řeknou. Rychlo-kurzy nutričních poradců se nemohou stavět na roveň nutričních terapeutů,“ říká Věra Boháčová. „Často se pak stává, že tito lidé vykládají polopravdy a nesmysly, které si odnesli z jediného kurzu.“

Prevence tkví ve správné dietě. Provedli jsme exkurzi do školní jídelny - jak se vaří našim dětem?

Bojkotování kokosového oleje ale rozhodně není dalším výmyslem do plejády článků, které bezmezně holdují kokosovému oleji jako přes kopírák. „Měříme cholesterol pravidelně celé řadě lidí, někteří z nich se po dvou letech vracívají na přeměření. Byl u nás mimo jiné mladý aktivní sportovec, který se divil, proč se mu cholesterol za posledního půl roku zvýšil. Nakonec jsme se dobrali k tomu, že si dává každé ráno půl sklenky kokosového oleje. Přitom se jinak stravuje velmi pestře. Ale právě díky kokosovému oleji se mu hladina cholesterolu v krvi zvýšila,“ konstatuje Boháčová.

 

Má tedy význam v konzumaci oleje pokračovat? Určitě je tady ještě hodně možností, jak jeho příznivých účinků využít – třeba na vlasy a pleť. „Já lidem říkám, dělejte s tím olejem cokoliv, třeba si ho namažte na vlasy a obličej nebo se s ním masírujte. Jen ho proboha nejezte,“ směje se nutriční terapeutka. Kokosový olej pomáhá na kožní choroby, dobře hloubkově vyživuje vlasy a příznivě působí také na hojení ran. Příznivě působí také proti kvasinkám.

Co s cholesterolem? Dát si změřit hladinu tuků v krvi u svého praktika? Co můžeme udělat hned ode dneška

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

Pavel Michalík

Bohužel nevím kde berete tyto informace , Já jsem právě pro dobrý poměr Omega 3a 6 zvolil kokosový olej ke domácímu vaření a pečení a vyřadil olej slunečnicový a řepkový . Chodím k doktorce každý rok na preventivní prohlídku a právě že jsem měl zvýšený cholesterol tak během roku se hladina snížila natolik že není žádný problém díky užívání kokosového oleje ! Mohu doložit krevními testy. A nadále ho hodlám používat. Stejně tak dobře uděláte s rýžovým olejem který je lepší však pro pečení do vyšších teplot. Olivový do teplé minimálně ale spíš do studené na saláty atd. Jinak používání sádla no problém i másla . Já kokosový olej podle rozborů a používání rozhodně doporučuji pro teplou kuchyni a pro snížení cholesterolu protože vím že funguje a mám na to důkazy !

Pavel Michalík

Jak už jistě znalí víme že nezdravý cholesterol má vliv na stěny tepen a žil a je jeden z hlavních faktorů srdečních potíží ! Jedna z mála seriozních informací o kokosovém oleji je zde : http://kokosovyolej.rebelia.cz/index.html Hodně záleží z jakých kyselin je složen !