Onlinové Vánoce vám provětrají peněženku

Nenaleťte podvodníkům!
 

Výhodné online nákupy mohou ušetřit čas i peníze. Jenže taky můžete docela snadno naletět. Jak se vyhnout rizikům a jaké jsou obvyklé triky podvodníků?

Počet nakupujících před Vánoci raketově roste, a proto stejně raketově roste i počet podvedených zákazníků. Podívejte se, na co si dát pozor a jaké jsou časté triky zlodějů, kteří v anonymní záři monitorů kradou vaše peníze.

3D Secure                                Je typ zabezpečení při platbách online. Jako platící zákazník musíte platbu potvrdit SMS klíčem.Tato komunikace mezi platební bránou a obchodníkem probíhá šifrovaně, takže obchodník se nedostane k citlivým údajům o vaší kartě.

 

Nepošlou zboží

Internetoví podvodníci často nepošlou objednané zboží, jenže co dělat, když už jste zaplatili? V ruce máte jen anonymní účet.

Pošlou něco jiného

Samozřejmě, může se stát omyl. Nejsme roboti a občas může být jedna objednávka zaměněna za druhou. Jenže co když jste si objednali něco drahého a přijde vám něco levného, co jste vůbec nepotřebovali? Solidní prodejce rychle napraví chybu, jenže zlodějský e-shop se bude tvářit jakože nic. Opravdoví zloději vás oblafnou při dodání zboží na dobírku tak, že pošlou v balení místo objednaného zboží cihlu, mouku nebo něco podobného. 

Nereagují na reklamaci
Samozřejmě i reklamace u onlinových obchodů je naprosto běžnou věcí, se kterou však některé e-shopy dělají velké divadlo. V tomto případě je asi nejlepší vzít zboží do kamenného obchodu a tam si reklamaci vyřídit, i když to je možné jen v těch, které mají i tuto provozovnu. 

  • Prověřené stránky, nejlépe velkých obchodů

Nakupovat online je vždycky riziko. Zkontrolujte jeho stránky, zda obsahují reklamační řád a obchodní podmínky. Nezvykle nízké ceny mohou znamenat podvodný e-shop.

  • Čtěte recenze od ostatních zákazníků, ale moc jim nevěřte

Recenze od ostatních zákazníků jsou praktickým nástrojem, jak zjistit, jestli je zboží opravdu takové, jak jste si představovali. Jenže řada e-shopů si platí diskutéry, kteří pak zboží vychválí do nebes. Realita se pak může pochopitelně dost lišit.

  • Pomoc od banky neboli chargeback 

Pokud zboží z e-shopu vůbec nedorazilo a vy nejste schopni se domluvit na reklamaci v e-shopu, může vám pomoc vaše banka. Jak? Služba chargeback vám vrátí peníze na vaši kartu. (Lze o ni žádat jen v určitých případech.)

  • Internetové bankovnictví

Jestliže využíváte internetového bankovnictví, prozkoumejte všechny funkce, zejména zapnutí a vypnutí online plateb. Jestliže na svém počítači spravujete své finance, nezapomeňe na jeho důkladnou ochranu.