Nové cyklotrasy v CHKO Brdy. Praha by se mohla propojit s Plzní

Představa sítě cyklistických tras, které vedou z hlavního města až do Plzně? Nemusí to být jen sci-fi, naopak. Podle vedení Středočeského kraje je to reálná myšlenka, stezky pro cyklisty by vedly CHKO Brdy. Na projektech už se prý pracuje i na druhé straně. Má to však řadu háčků.

04.09.2017 - 14:00   |  
Je reálné, že cyklisté opravdu zůstanou jen na vyznačených cestách?
Zobrazit fotogalerii (3)

Pro milovníky cykloturistiky je to určitě splněný sen. Nasednout v metropoli na kolo a dojet až do Plzně, to zní jako velmi sladká písnička. Má to však i svá úskalí. Prvním je to, že je to běh, nebo v tomto případě spíš jízda, na opravdu dlouhou trať. Jisté je, že to nebude jen na současném vedení Středočeského kraje, myšlenka nynější volební období rozhodně přesahuje.

Má to hlavu a patu?

V tuto chvíli jsou podle náměstka středočeské hejtmanky pro cestovní ruch Víta Rakušana ve hře dva hlavní záměry. Na podzim by se pak mělo podle nich začít pracovat na konkrétních projektech brdských cyklostezek tak, aby první byly k dispozici už v příští sezoně.

"V delším horizontu se dá mluvit o vybudování velmi zajímavé cyklosítě. Pokud by se nám povedlo cyklotrasou propojit Brdy samotné s brdskými hřebeny, tak se dostáváme do faktického stavu, kdy v Praze sednete na kolo a můžete dojet do Plzně. To by samozřejmě byl fantastický produkt mezikrajské spolupráce," má jasno Rakušan.

Hejtmanství od roku 2012 nechalo udělat devět nových cyklostezek, z toho pět na Kladensku. Investice za toto období činila zhruba 75 milionů korun. Letos by to mělo být přes 50 milionů korun. Pracuje se třeba i na prodloužení polabské stezky v úseku Mělník - Kly.

Další destinační agentura

Zároveň by to znamenalo založení další destinační agentury, tentokrát pod patronací Středočeského kraje. Což se možná může jevit jako krok naprosto zbytečný, když v CHKO Brdy momentálně funguje ekologické centrum Orlov, aktivity vyvíjí i město Příbram. Nutno však podotknout, že ani jeden subjekt si nepočíná zrovna dvakrát úspěšně a občas to vypadá, že jde o mocenský boj než opravdovou snahu pomáhat.

Možná i proto je podle Rakušana důležité vytvořit další "dohledový" orgán, jehož stanovy už Rakušan dokonce představil brdským starostům, zástupcům CHKO, armády i Vojenských lesů. Zároveň však upozorňuje, že nikomu nic nevnucuje. "Žádné aktivity do země nezašlapáváme. Ani centra Orlov, ani Příbrami. Prostě to chceme jen koordinovat, aby nevznikaly dva projekty na cyklotrasy a tak dále."

Jsou i hlasy proti

Vizi kraje však nesdílí mnozí ochránci přírody a nadšenci. "Brdy jsou natolik vzácným územím, že pustit tam další davy lidí je holý nesmysl. Nemám nic proti turistům, když se to dá ještě uhlídat a koordinovat. Ale aby se tam začal někdo prohánět na kole? Za chvíli lidé začnou jezdit mimo vyznačené cesty, pak tam vjedou na skútrech a podobně. S tímhle prostě nesouhlasím," kroutí hlavou paní Kateřina, která v Brdech tráví téměř všechen volný čas.

Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Rozhodně nebude hotovo v dohledné době, prostor na nejrůznější návrhy, korekce či protinávrhy je hodně velký. A jak už to v takových chvílích bývá, každý bude chtít hájit hlavně své zájmy. Dost možná i na úkor Brd či lidí...