Pražský magistrát diskriminuje majitele hybridních vozů. Parkovat zdarma umožňuje pouze vyvoleným

Jak to tedy doopravdy bude?
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Majitelé hybridních vozů mohou za poplatek 100 korun ročně k parkování libovolně využívat modré a fialové zóny v Praze. Vedení hlavního města chce tímto krokem snížit znečištění ovzduší připadající na vrub automobilové dopravě. Jenomže nic není tak, jak to na první pohled vypadá.

Zádrhel je v tom, že akceptovatelné a tudíž zvýhodněné hybridní vozy musí mít speciální technické zařízení, které ve svých autech nabízejí pouze vybraní výrobci. Jedná se o fyzické tlačítko, které umožňuje automobil přepínat do výhradně elektrického režimu. 

"Ačkoliv by se v případě výhodného parkovacího oprávnění primárně mělo jednat o nástroj pro zlepšení ovzduší v Praze, ve skutečnosti se věc jeví pouze jako motivace k pořízení hybridních vozů vybraných značek. Požadavek na vybavenost tlačítkem pro výhradně elektrický provoz diskriminuje vlastníky konkurenčních hybridních vozidel, která tímto tlačítkem opatřena nejsou," říká Jaroslava Janderová, předsedkyně kontrolního výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy (ZHMP) za ODS.

Ekologie zřejmě zapláče

Dalším problémem je, že tato auta nejsou schopna při aktivaci tlačítka ujet delší vzdálenost než přibližně dva kilometry. Při běžném provozu tedy bude tlačítko pro výhradně elektrický provoz takřka vždy deaktivováno a automobil si bude pohon spalovacího a elektrického motoru řídit automaticky. 

Tyto automobily si dávkují pohon spalovacím a elektrickým motorem samy dle možností stejně jako hybridní systémy vozů s tlačítkem v době, kdy je deaktivováno. "Z pohledu ekologie tak přítomnost tlačítka v automobilu není relevantní, a to pro jeho praktickou nevyužitelnost. Co se ekologičnosti týče, jsou oba typy vozidel srovnatelné," vysvětluje Janderová.

Netransparentní podmínky

Podmínky, za kterých byla pravidla nastavena, jsou podle Janderové zcela netransparentní a při aplikaci v běžném životě nedávají smysl. "Z doposud získaných informací je patrné, že podmínky pro získání tohoto oprávnění jsou ze strany vedení města nastaveny netransparentním a diskriminujícím způsobem. Naším cílem je jednoznačně nastavení férových podmínek pro všechny majitele hybridních vozů na území Prahy," upřesňuje Janderová. 

A co to znamená v reálu? V důsledku takto nastavených podmínek nemá na parkovací oprávnění nárok například hybridní vůz, který je zapsán v české i světové Guinessově knize rekordů jako nejúspornější hybridní vůz.  

Co musíte udělat, abyste se "vešli"?

K získání parkovacího oprávnění musí hybridní auto splnit tři podmínky. Nesmí být starší deseti let od data první registrace, výkon spalovacího motoru nesmí být vyšší než 135 kW a vozidlo musí být vybaveno technickým zařízením, které mu umožňuje provoz výlučně na elektrický pohon. To vše musí být potvrzeno výrobcem automobilu, jeho výhradním zástupcem v ČR nebo autorizovaným prodejcem. 

Majitelé hybridních aut mohou po vyřízení parkovacího oprávnění za administrační poplatek 100 korun na rok zdarma parkovat v modré a fialové zóně, i když nejsou rezidenty či abonenty v dané městské části. Parkování v zelené a oranžové zóně je pro majitele hybridních aut stále zpoplatněno parkovacími hodinami. Oprávnění se vyřizuje na Magistrátu hlavního města.  

Barbora Lišková: Na modrých zónách může v Praze parkovat každý, kapsu plnou mincí už nepotřebujete. Více čtěte zde.
Klíčová slova: