Kladno spouští systém sdílených kol. Jak to funguje, kde a za kolik?

Jak funguje bikesharing? To si od včerejška mohou v rámci pilotního programu vyzkoušet obyvatelé Kladna. Program sdílených kol je však také zásahem do hromadné a automobilové dopravy. Proto ne každý skáče radostí dva metry vysoko. Na druhou stranu výhody tohoto projektu jsou nesporné. V České republice už službu využívá téměř 20 tisíc lidí.

reklama

Kladno spouští systém sdílených kol. Celkem na 26 stanovištích je připraveno 60 bicyklů určených pro všechny zájemce o tuto alternativní přepravu. "Kolo patří k modernímu způsobu přepravy, proto jsme se rozhodli k tříměsíčnímu zkušebnímu období. Chceme si ověřit, jak sdílená kola budou v našem městě fungovat a jaký o ně budou mít Kladeňáci zájem," uvažoval primátor města Milan Volf.

Někteří řidiči nadávají

Pro pohodlné a rychlé přemístění po Kladně nyní stačí zájemcům jediné, přijít k růžovému kolu a díky mobilní či webové aplikaci ho odemknout a svézt se tam, kam potřebuje. Jenomže to také znamená větší "šrumec" na silnicích. "Už takhle musím dávat pozor, abych neskončil v nějaké díře místního tankodromu. A teď se ještě budu vyhýbat cyklistům. Fakt super," kroutí hlavou Igor Šimeček. Je však spíš v menšině. 

Dospělý člověk zaplatí za jízdu MHD v Kladně 16 korun. Za půjčení kola dá 10 korun za hodinu.

Jízda po Kladně na kole se navíc může i docela vyplatit. "Jízdné jsme v testovacím režimu stanovili na 10 korun za hodinu nebo 100 korun za měsíc. Cena je tedy nižší než základní jízdné v městské hromadné dopravě. První jízda bude navíc zcela zdarma," doplnil primátor Volf. Zkušební provoz bude pro Kladno zajišťovat společnost Rekola Bikesharing, která růžová kola provozuje v dalších pěti českých městech. Konkrétně v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích a Teplicích.

Díky přesným datům z GPS modulů a z mobilní aplikace bude mít město potřebné podklady pro rozhodnutí, zda a jak je tento způsob dopravy využívaný a zda má potenciál i v řádném provozu. Samotné půjčení kola je přitom velmi jednoduché. Prvním krokem je registrace přes web moje.rekola.cz a vyběr tarifu jízdného. V základu můžete volit mezi jednorázovou jízdou nebo měsíčním paušálem.

Veřejný systém sdílení kol cílí hlavně na lidi, kteří by je využili na určitém úseku cesty do práce. Doma třeba kolo mají, ale nechtějí nebo nemohou je použít na celé trase. Zavedení bikesharingu se i proto jeví jako dobrý nápad.

Je to velmi jednoduché

Aplikace po přihlášení ukáže, kde se v blízkosti kola nachází. K odemknutí zámku pak stačí opsat do aplikace šestimístné číslo z rámu. Obratem zájemce dostane kombinaci pro odemknutí zámku. Stejně jednoduše pak kolo zase vrátí. Ideální je uzamknout ho do jednoho z 26 repointů uvedených v aplikaci, což jsou speciální stojany nebo vybraná městská zábradlí.

Pokud v blízkosti repoint není, kolo lze uzamknout i do ostatních stojanů a k městským zábradlím, ale vždy tak, aby nikomu nepřekáželo. Zóna pro odkládání sdílených kol je v aplikaci označena růžovou barvou. Když chcete kola nechat jinde, bude vás to stát stovku. Posledním krokem je pak už jen co nejpřesněji zaznamenat polohu kola do mapy mobilní aplikace. 

Hranice platební zóny a stanoviště

Železniční stanice Kladno město, Sletiště, OC Central, Třída T. G. Masaryka, Gymnázium, sídliště Meta, nemocnice, Centrum správních agend, JIH Americká ulice, kladenský magistrát, železniční stanice Ostrovec, Beach klub Vavřinec, náměstí Jana Masaryka, aquapark, Václavské náměstí, konečná Okrsek, školka Montessori, Kaufland, ČVUT BMI, náměstí Svobody, autobusové nádraží, OC Tesco, Švermov Havlíčkovo náměstí.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/kladno-spousti-system-sdilenych-kol-jak-to-funguje-kde-a-za-kolik-33571
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.