Nerezavějící trabant: Malý lehký vůz, po kterém šílely miliony lidí. Proč se stal legendou?

Své oblibě se těšil hlavně díky spolehlivosti, jednoduché konstrukci i relativně nízkým provozním nákladům. Byl také na prvním místě mezi motoristy nejen v bývalé NDR, ale i v zahraničí. V čem si držel legendární trabant své prvenství tak dlouhá léta? A existuje vůbec automobil, který by ho nahradil?

27.09.2018 - 10:00  
Trabant patří i dnes k velmi oblíbeným vozům, ceněný je zvláště mezi sběrateli
Zobrazit fotogalerii (16)

Trabant byl prvním automobilem, který byl vyráběný velkosériově s karoserií z duroplastu. Do tehdejšího Československa se pak trabant dovážel začátkem 60. let a byl jedním z automobilů vyráběných v automobilce Sachsenring ve městě Zwickau.

Podívejte se na bohatou fotogalerii nejrůznějších trabantů z celého světa. Nad některými "vylepšeními" se jistě miniminálně pozastavíte. 

Tady to vše začalo: Cílem bylo vyvinout levný malý vůz

Začátkem roku 1954 dostala automobilka jasný úkol ze strany státu. Měla připravit malý vůz, který bude mít hmotnost kolem 600 kg a výrobní cena nebude přesahovat tehdejších 4 000 marek. Takhle vznikl předchůdce všem dnes dobře známého Trabantu, model P 70. Do roku 1959 se jich vyrobilo zhruba 36 000 kusů. Tímto krokem se odzkoušel materiál -- směs odpadu z bavlny se syntetickou pryskyřicí - a mohly začít práce na novém voze. Datum 7. 11. 1957 se stalo startem pro výrobu modelu Trabant P 50, který byl také označovaný jako Trabant 500, někdy též „pětistovka“. V červenci 1958 se rozjela výroba „pětistovky“ naplno. Vůz dosahoval rychlosti až 90 km/h a od samého začátku se pyšnil pověstí spolehlivého vozidla. Nicméně nároky zákazníků i státu stále rostly...

Cílem byl i vyšší komfort

V roce 1959 vznikl model s vyšším výkonem motoru se 14,7 kW, model P 50/1. A vedle standardního typu s jednobarevným lakováním vznikal i automobil s dvoubarevným lakem. V Lipsku bylo dokonce možné zhlédnout na veletrhu i vůz s tříbarevným lakem.

V roce 1960 vyjel vůbec první vůz Trabant 500 kombi. Vznikaly i další typy. Milovníci výletů a kempování se mohli těšit variantě Trabant 500 kombi s posuvnou skládací střechou a předními sedadly otočnými o 180 stupňů. Zcela právem byl pojmenován také jako Trabant „Camping“.

O dva roky později vyměnili ve výrobě model P 50 za P 60 (nebo také 600), který zaznamenal změnu především v motoru. Jeho výkon se zvýšil na 16,9 kW a vůz mohl dosahovat rychlosti až 100 km/h. Trabant 600 nabízel příjemné prvky v podobě látkového čalounění stropu či dálkového otevírání víka zavazadlového prostoru. Tento model se jako první vůz své značky začal dovážet do tehdejšího Československa. Trabant 600 zůstal ale ve výrobě pouze dva roky, jeho nástupce, model 601, byl představen již v roce 1964.

Hitovka v podobě modelu 601 se udržela ve výrobě 27 let

Model 601 se stal ihned krátce po uvedení velkým lákadlem pro mnoho zákazníků. Jeho hranatější tvary karoserie šly i s trendem tehdejší doby. Tento kousek se těšil dlouhodobě nevídanému zájmu, na veletrhu v Lipsku byl i slavnostně představen široké veřejnosti z celého světa. Rozšiřovala se i prodejní síť Trabantů - mj. i v Berlíně začaly vznikat autosalony s myčkou či dokonce restaurací. Na konci 60. let se model 601 začal vyvážet i na Západ, odkud se ozývaly stále hlasy po novém a novém zlepšování. Jednání o novém modelu probíhalo i s Československem, ale projekty byly nakonec zastaveny.

Pro Zwickau začíná těžké období

Touha po nových modelech převyšovala výrobní kvalitu, stroje v automobilce se pod vysokou vytížeností rychle opotřebovávaly. V těžších obdobích automobilky bylo cílem i snížení nákladů v podobě používání levnějších materiálů. Nicméně i v této části se objevují světlejší okamžiky v podobě civilního provedení vozu s názvem Tramp.

V roce 1983 se model 601 dočkal i technického zlepšení v podobě bezkontaktního elektrického zapalování. Dokonce v roce 1988 opouští automobilku první vůz se čtyřtaktním motorem označený jako Trabant 1.1. Ten se vyráběl v nově postaveném závodě v Moselu. Poslední trabant ze Zwickovské automobilky vyjel 30. dubna roku 1991.

Trabant navždy v paměti milionů fanoušků

Za dlouhou éru Trabantů spatřily oči lidí zhruba 3 096 099 modelů, z toho 38 865 čtyřtaktů. V roce 2007 se objevila falešná zpráva o obnovení výroby vozu trabant, nic takového se ale nestalo a do budoucna ani neočekává. I tak modely trabantů zůstanou na věky v srdcích mnoha milovníků aut po celém světě. 

Jawa schovávala součástky před nacisty po stodolách. Jak vznikl legendární Pérák? Více čtěte: ZDE.