Megalomanská dálnice uprostřed města. Jak komunisté vystavěli nezahojitelnou jizvu Prahy

Kolony aut, nedostupné Národní muzeum, Hlavní nádraží, ve vzduchu smog a kolem místa, kam byste na procházku rozhodně nešli. Nejvytíženější dopravní komunikace v centru Prahy denně pojme až 100 tisíc aut. Přibývá však plánů na její úpravu. Jak jsou reálné a za jakých okolností vznikla stavba, která nadobro zničila velký kus Prahy?

21.11.2018 - 15:00   |  
Tak kdysi započala stavba dálnice v centru Prahy
Zobrazit fotogalerii (5)

Jsou to smutné obrázky při pohledu do minulosti. Život Prahy bez Severojižní magistrály je jako výjev z pohádky. Historické kresby a fotografie náměstí I. P. Pavlova byste nepoznali. Dálnice v centru města se každý den stará o to, že pro občany v podstatě neexistuje Státní opera a původně hlavní vchod Hlavního nádraží.

Město se několikrát zabývalo, jak kultivovat tento dopravní uzel, ale řešení je spíš utopie, protože takto hlubokou jizvu Prahy lze jen těžko zahojit.

Moskvu do Prahy

Komunisté se nikdy nebránili radikálním řešením. Ať už šlo o architekturu nebo politiku. Několik českých měst zažilo absurdní stavby Priorů uprostřed historického náměstí, tak proč nepostavit rovnou dálnici uprostřed Prahy?

Nutno podotknout, že již v minulosti existovalo několik dopravních záměrů, které jsou dnes běžnou součástí pražské magistrály. Konkrétně šlo přemostění Masarykova nádraží nebo stavba Nuselského mostu.

Způsob, jakým se v průběhu sedmdesátých let doslova zařízlo centrum Prahy, však rozhodně v plánu nebyl. Dálnice po vzoru Moskvy tak natrvalo poškodila velkou část Nového Města, okolí Václavského náměstí a čtvrť kolem Florence. Megalomanské stavbě musely ustoupit i historické budovy.

Budovy na ústupu

Symbolem radikálního řezu byla demolice jednoho z nejkrásnějších nádraží v Evropě. Těšnov se těšil velké popularitě hlavně díky své unikátní architektuře. Komunistickému budovatelskému plánu však nebylo nic svaté a historická budova musela jít k zemi. Stejně tak musela být zbourána dětská nemocnice na Karlově a “Moderna” na Pankráci.

Nejviditelnější jizvou na kráse původní Prahy je likvidace velkých bulvárů kolem Státní opery, Národního Muzea a Hlavního nádraží. Radikální dopravní uzel přispěl k proměně z kulturního místa na nehostinné místo, kde se již dlouho shromažďují vyčleněné sociální vrstvy obyvatel.

Záchrana jménem městský okruh

Procházka v bezprostřední blízkosti severojižní magistrály zdá se býti v mnoha ohledech beznadějná. V průběhu času bylo vytvořeno mnoho nápadů, jak místo proměnit tak, aby zde mohla vzniknout symbióza chodec a řidič. V místě, kde denně projede 100 tisíc automobilů, se jedná o nadlidský úkol. Nejčastěji se hovořilo o tunelu, který by dopravu schoval pod zem, ale víte, jak v Praze výstavba tunelů dopadá.

Prostředí pražské magistrály chybí i základní elementy, které by alespoň na nějakých místech prostor dostatečně zlidštily.

IPR se do podobné koncepce již pustil a Praha má k dispozici výsledek práce renomované dánské architektonické kanceláře Gehl architects. Ta pracuje s kultivací parků a prostor před veřejnými budovami, kde by se měli a chtěli lidé zdržovat.

Základním faktorem potenciální změny však zůstává fakt, že není dostavěn Pražský okruh. Až se tak stane, tak by mohla i Severojižní magistrála uvolnit svůj provoz, který by vedl k jejímu zúžení a celkovému zlidštění. Některé části Prahy by se tak mohly změnit v místa, kam člověk velmi rád zajde a nikoli je se sebezapřením míjí a skoro až před nimi utíká.

Klíčová slova:

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.

Petr hejna (neověřeno)

Pražský okruh problém s magistrálou nevyřeší. Je veden daleko mimo centrum, zatím co magistrála propojuje především centrum. Zde skutečně pomůže jen tunel, nebo více "větvících se" tunelů, které rozmělní proud aut již dříve, než vyjedou na jednom místě ven. Nejsem Pražák, fandím Praze a plně chápu tu zoufalost u muzea a přilehlých ulicích. Nikdy bych tam bydlet nechtěl.

Jarek (neověřeno)

Komunisté alespoň něco stavěli. Teď si peníze Babiš pošle do Agrofertu, zbytek rozdá úřadníkům a stavět není za co.

alfred Frmmer ... (neověřeno)

ten druhý komentář napsal evidentně nemocný člověk, který m.j.neví co říká.(Jarek)

Emilián Vaněk (neověřeno)

O tom.že předchozí režim,ať byl jaký byl,ono to současné má taky od ideálu na hony daleko,přesto stavěl i pro normálního člověka,aby na to finančně dosáhl.Dnes je to developerům jedno,za kolik bude byt a tak miliony jen lítají a mladí v průměru placení si nemůžou nic kloudnýho,mimo předražené nájmy dovolit,to však jim neříká pane a nebude nic předáno dětem a tak národ vlastně chudne i když dělaji jak magoři.To těžko posoudí vládní činitelé,kteří si sami určují,kolik si na platě přidají,ti s velkým humbukem vyhlašují,kolik,že přidali důchodcům a tam či onam a šup,je zde tiše sděledno zvednutí energií a to se neurodilo a zde bylo sucho a máte z přidání prd čili nula od nuly pojde.Vůbec si nedovedu představit,že bych nyní zakládal rodinu.

wittig (neověřeno)

tak at to ti dnesni antikomunisti uzavrou a rychle vymysli neco lepsiho..dnes v radiu hlasili vysledky rekonstrukce dalnice na Brno.K smichu.Jedte se podivat do Turecka jaky tam maji silnice.a 50 ti stupnovy horko..

Nomo Hakon (neověřeno)

Magistrála, tak jak je, je problém. Ale, pokud by byla protažená tak jak by měla být, a sjezdy a nájezdy tak jak by měly být, byla by bez větších problémů. Například, zrušit všechna napojení jen křižovatkou, nechat jen napojení rozpletem, v místech kde jsou přechody, ji zahloubit a zakrýt povrchovou místní komunikací (to pomůže i proti hluku a zplodinám v centru), zahloubením zároveň zlikvidovat nevzhledné podchody. Protáhnout konec magistrály kolem Vltavské a Nádraží Holešovice až do V Holešovičkách, kde by byla po celé délce zahloubená (a bez hluku a zplodin). Žádné semafory, přechody, nebo další nesmysly.

Nomo Hakon

Magistrála, tak jak je, je problém. Ale, pokud by byla protažená tak jak by měla být, a sjezdy a nájezdy tak jak by měly být, byla by bez větších problémů. Například, zrušit všechna napojení jen křižovatkou, nechat jen napojení rozpletem, v místech kde jsou přechody, ji zahloubit a zakrýt povrchovou místní komunikací (to pomůže i proti hluku a zplodinám v centru), zahloubením zároveň zlikvidovat nevzhledné podchody. Protáhnout konec magistrály kolem Vltavské a Nádraží Holešovice až do V Holešovičkách, kde by byla po celé délce zahloubená (a bez hluku a zplodin). Žádné semafory, přechody, nebo další nesmysly.

Ladaedjdnd (neověřeno)

Je to tam strasne , jako turista jsem tam byl mnohokrat a ani si neuvedomil, ze jde o dalnici. Ale neprijemne vzpominky na to, jak tam clovek musi klickovat, obzvlast kdyz se tam navic neco dalsiho rozestavi, zustavaji.

Kula (neověřeno)

už skoro 30 let s tím nikdo nic neudelal....