Světoznámé značky: Jak vznikla jejich jména a co při tom bylo rozhodující?

Tušíte, jak názvy značek vlastně vznikly?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Když si budujete svoji značku, pak hraje nejdůležitější roli nejen logo, ale hlavně název. Způsobů, jak ho vytvořit, je více. Využívá se odvozování, zkracování, jména samotných zakladatelů nebo anagramy. Tušíte, jak došlo k vytvoření těch nejznámějších světových značek, které nás doprovází životem už mnoho let?

Adidas, Gillette, Nikon, Lego nebo IBM. To jsou názvy firem světových značek, které už všichni známe jako své boty. Málokdo z nás ale asi přemýšlel, kde se ony názvy vzaly a kdo je vlastně vymyslel. Logické vysvětlení ale lze najít u každé z nich.

Světoznámá značka oblečení Reebok vznikla z afrického spellingu slova pro antilopu nebo gazelu (rhebok).

Jména zakladatelů

Pokud zakladatelé světoznámých značek mají jméno v jejich názvu, pak vlastně tak trochu našli recept na nesmrtelnost. Značku může tvořit buď samo jméno nebo zkratka jejich jmen. Díky tomu jsou pak mezi námi dnes a denně.

Možná si to ani neuvědomujete, ale hodně výrobků od názvů značek odvozených od jejich zakladatelů využíváte už jako rutinu pomalu každý den. K snídani pijete kávu od Eduarda Jacobse, potom si vyčistíte chrup pastou od Williama Colgata a špinavé nádobí vám klidně může pomoci umýt myčka od Roberta Bosche.

Když už jste v chodbě a chystáte se obouvat, možná si v případě, že jste žena, uvědomíte, že vaše Vouittonky se také jmenují podle svého zakladatele, a to Louise Vouittona. V práci pak nestíháte a chcete k obědu něco rychlého. To vám s přehledem obstarají bratři Dick a Moris McDonaldovi a aby jejich produkty nebyly suché jako cesta, pomůže jim Henry Heinz se svým kečupem nebo jinou omáčkou.

No a třeba v pátek odpoledne už řešíte, co budete dělat večer. Někdy se stane, že gauč a teplý čaj vyměníte za akčnější irský pub nebo jinou hospodu. Tam si třeba dáte pivo od Arthura Guinnesse a ještě navrch panáčka od Johanna Bechera.

Kavárenská síť Starbucks, která podniká i v naší zemi, získala název podle hrdiny Melvillova románu Moby-Dick.

Trend zkracování

Zkratkou vzniklo opravdu mnoho světoznámých značek. Třeba úspěšné spojení koky a kolových oříšků ve formě Coca-Cola zná každý na světě. Těch příkladů je ale daleko více, i když je pravdou, že si zkracování oblíbili hlavně v severských zemích. Víte třeba, jak vznikl název oblíbené firmy na vybavení domu všeho druhu IKEA? K vzniku stačila čtyři slova - Ingvara, Kamprada, Elmtaryda a Agunnaryda. Využila se k tomu počáteční písmena jména a příjmení zakladatele a také oblasti a obce, kde vyrůstal.

A co třeba známá značka pánské ochrany DUREX? Zde stačilo do jména značky vtisknout její charakter - durability, reliability, excellence. Podobně funguje i název poskytovatele mobilních služeb Vodafone (voice data fone). Všichni znají hračky od Lega. Název této firmy vznikl ze svou Leg godt (hraj si dobře). Dánský výrobce tak trefně radí, jaký mají jeho produkty účel.

Japonci by nás poučili, že značka NIKON je složena ze slov Nippon Kögaku, což je v překladu japonská optika. Hodně podobně vznikl název pro NISSAN - Nipoin Sangyo. Velkou kvalitu produkují ve světě výpočetní techniky Američané se svou značkou IBM (International Business Machines). Zkratka Skype pak vznikla z názvu Sky-peer-to-peer.