Automobilka, která vznikla díky dopisu. Jak se firma Laurin & Klement stala Škodovkou?

Laurin a Klement byli na úplném začátku
Zobrazit fotogalerii (4)
 

V minulém roce měla Škoda Auto ty nejlepší zisky v celé historii. Částka 40 miliard korun a počet 1 200 500 prodaných aut svědčí o tom, že největší firma na českém území stále roste. Jaký je příběh značky, který začal jako výrobce jízdních kol?

Říct, že Škoda Auto je největší česká firma, není úplně přesné. Od roku 1991 byla privatizována německým koncernem Volkswagen Group, ale dodnes je několik nej, která jsou pouze českého charakteru. Největší firma podle tržeb na našem území a jeden z největších zaměstnavatelů, kde je s necelými 30 tisíci zaměstnanci hned po Agrofertu a České poště na třetím místě. Jen těžko představitelný stav na začátku firmy, která vznikla na základě neuspokojivého dopisu.

Jméno Laurin & Klement používá současný výrobce Škoda Auto pro pojmenování nejluxusnější výbavy některých vozů – Škoda Felicia Laurin & Klement

Český dopis

Úplný začátek firmy Škoda Auto se datuje na rok 1895. Tehdy se mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement rozhodli založit malý podnik na výrobu jízdních kol. Jejich přijmení postačila k názvu firmy Laurin & Klement.

Zrod myšlenky má velmi zajímavý příběh. Když se Václavu Klementovi rozbilo jeho nové kolo Germania, poslal firmě česky psaný reklamační dopis. Odpověď zněla, že jestli něco chce, ať příště v dopise použije srozumitelný jazyk. Drzost firmy Seidel & Naumann dovedla Klementa k založení vlastní firmy, kterou si společně s Laurinem otevřeli v Mladé Boleslavi.

Roste jako z vody

Původně malá firma se začla velmi rychle rozšiřovat. Výroba jízdních kol byla doplněna o motocykly Slavia. Továrna na motocykly byla úplně první na území Rakouska-Uherska i Německa. Deset let od založení firmy Laurin & Klement se začalo pracovat na prvních automobilech, které se staly absolutním trhákem. Komerční úspěch automobilu Voiturette A donutil změnit automobilku na akciovou společnost.

Během první světové války se továrna stává součástí válečné výroby a po jejím konci se nadále rozvíjí do dalších odvětví. K výrobě osobních aut se připojují nákladní vozidla a expanze se rozšiřuje i do výroby leteckých motorů.

Zhruba od doby vzniku ASAP v roce 1930 se datují snahy o sjednocení vzhledu různých výrobků tak, aby byla na první pohled jasná příslušnost k jedné značce.

Škoda požáru

Rozsáhlý požár továrny z roku 1924 způsobil firmě problémy, které se rozhodla vyřešit hledáním významného partnera ve strojním průmyslu. O rok později přichází spojení se strojírenským koncernem Škoda. Postupně tak zanikala značka Laurin & Klement, aby je definitivně v názvu nových výrobků nahradilo jméno Škoda. Ředitelství se v té době přesunulo do Plzně a automobilka se stala pouze výrobním závodem plzeňského koncernu.

Hospodářská krize

Vysoké náklady koncernu Škoda na provoz automobilky v Mladé Boleslavi zapříčinil její oficiální osamostatnění. Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP) byl nový subjekt ve vlastnictví Škodovky. Velká hospodářská krize uvedla provoz do velmi nelichotivých čísel, ale řešení se nalezlo výrobou velmi dostupných a lehkých automobilů. Škoda 420 byla záchraný automobil a v tomto kontextu pokračovala vozy jako Škoda Superb, Škoda Rapid a Škoda Favorit.  

Škoda tak získala své jméno a čekala ji ještě dlouhá cesta k úspěchu, který zažívá dnes. Automobil, jehož značku zná celý svět, ale vznikl jen kvůli jednomu drzému dopisu úředníka. 

Vlasta Burian: Z krále komiků až na úplné dno. Kolaborant, nebo oběť komunistické propagandy? Více čtěte zde.
Klíčová slova: