Vánoční dárek z vyhozené lahve? Recyklované sklo od SRNY ve zcela nečekané podobě

 

Pod slovem recyklace si většina z nás představí, jak pravidelně vynáší odpad k nejbližším kontejnerům. Když však přijde skvělý nápad a odhodlaná touha dotáhnout vše do konce, může se ekologie provozovat i invenčně. Taková je právě SRNA - vkládá nový elegantní příběh do něčeho, co mělo být dávno jenom odpadem. O tom, jak lze recyklovat vyhozené lahve, jsme si povídali s Dominikem Hejtmánkem. 

Představte ve stručnosti vaši značku SRNA…
SRNA je značka našeho recyklovaného zboží ze skla. Ze starých, již použitých láhví vyrábíme nové produkty, kterým tak dáváme další využití a zároveň dbáme na jejich udržitelnost. V nabídce SRNY momentálně naleznete například skleničky, vázy, karafy, džbánky a mísy.

Proč právě SRNA? Co se schovává za touto zkratkou?
S jako Sklo
R jako Recyklace
N jako Nápad
A jako Alchymie

Pracujete jenom z vyhozených lahví, nebo si i nějaké kupujete?
V rámci ekologického přístupu samozřejmě lahve sbíráme. Lahví, které se vyhodí v restauracích, hotelech, festivalech je mnohonásobně více, než stačíme zpracovat.

Představte si jednu ochutnávku vín nebo třeba hudební festival. To je takové množství, které se vám nevejde ani do plně naložené dodávky, kterou přetížíte s pocitem, že zachraňujete něco krásného, a odděláte spojku...

Jak funguje ten proces? Objíždíte hospody nebo kontejnery?
Lahve se dají najít uplně všude. V lese, v kontejneru, restauraci, můžete ji dokonce vypít a nechat si od nás vyrobit svůj vlastní set! 
Jak celý nápad vznikl?
Nejprve jsme brousili brouskem na kosu, provázkem křivě upuknuté lahve. A postupně se snažíme celý proces zdokonalovat. A vyhozených lahví, které se dají využít, je zkrátka tolik...

Když máš starou vyhozenou lahev, co s ní uděláte dál, aby z ní byla designou váza nebo sklenička? Popiš ve stručnosti celý proces…

Je to poměrně jednoduchý proces, byť zdlouhavý a náročný. Potřebujete určitě hodně trpělivosti a štěstí! Dejme tomu, že máte lahev, umyjete ji, očistíte od etikety a lepidla, puknete nebo uříznete, zabrousíte nahrubo, ohraníte, vyjemníte, vyleštíte nebo otavíte, opískujete a když se to až doteď nerozbilo, je z toho nádobí, které by jinak neexistovalo.

Jak dostáváš váš produkt k zákazníkům? E-shop, obchody, trhy, sociální sítě?
Skleničky od SRNY můžete potkat v několika pražských kavárnách a obchodech. Jezdíme také na Farmářské trhy na Náplavku a různé designové trhy, v současné době Lemarketu v pražském Mánesu. E-shop připravujeme na příští rok. Také nás můžetě osobně navštívit v dílně ve Vraném nad Vltavou.
Jak moc je dnes důležité umět prodat produkt přes Instagram, Facebook?
Těžko říci, ale zdá se, že je to dnes hodně důležité. Existují i jiné kanály, kde značku propagovat, ale pro nás je tato cesta podstatná, i z důvodu, že většina našich zákazníků tyto sociální sítě používá. Kromě nákupu si na našich stránkách mohou prohlížet nové fotografie, aktuality a také se vždy dozvědí, kde a kdy budeme prodávat třeba na trzích.
Kolik vás na celém projektu pracuje?
Když budu počítat všechny, tak asi 15.

Jaká je filosofie značky SRNA? Váš produkt je přece jenom založen na recyklaci. Máte k tomu nějaký obecnější důvod?
Prvotním impulsem byla záliba ve skle jako materiálu a sklářském řemesle, které se vytrácí. Poté fascinace množstvím odpadu, které produkujeme. Ta proměna, když se z odpadu stane produkt, kterého si lidi váží a přistupují k němu s citem, přestože byl původně odsouzen k zániku, je prostě fascinující.