Letadlo v plamenech. Tragédie Concordu znamenala konec nadzvukového létání

Ty obrázky působí jako z apokalyptického filmu. Slavné nadzvukové letadlo Concord se na pařížském letišti dostalo do nezvratných problémů. Stačila jedna prasklá pneumatika a všech 109 pasažérů včetně čtyř osob v nedalekém hotelu rázem zemřelo.

25.07.2019 - 15:00  
Concorde v plamenech
Zobrazit fotogalerii (3)

Šlo o symbol usmíření rivality mezi Velkou Británií a Francií. Společně se totiž do díla pustily letecké společnosti British Airways a Air France, aby vytvořily unikátní letoun, který během 27 let provozu fungoval bez velkých nehod a problémů. 25. července 2000 se však odehrálo neštěstí, které znamenalo začátek konce tohoto krále vzduchu, jak se letounu Concord přezdívalo. Co se vlastně stalo?

Drahá legrace

Samotný Concord byl vyvinut již v 60. letech a automaticky vzbudil zájem u většiny velkých aerolinií. V roce 1967 si Lufthansa objednala tři letadla, ale vinou ekonomické krize se velmi nákladný provoz nadzvukového letounu stal pro společnost neúnosný.

Jediný, kdo vytrval v touze pokořit hranice letectví, byla Air France a British Airways. Všechny stornované objednávky tak musely převzít a po dlouhých patnácti letech vývoje byl 21. ledna 1976 letoun konečně zařazen do letové služby. První let však stroj absolvoval již v roce 1969 z letiště v Toulouse a o několik měsíců později tak učinila i britská strana, když 9. dubna Concord vyletěl z továrního letiště ve Filtonu.

První oficiální trasy, které mohli cestující využít, směřovaly do Ria de Janiera a Singapuru, nakonec se však provoz ustálil pouze na lince Paříž/Londýn – New York. Hlavním důvodem byl relativně krátký dolet cca 6 tisíc kilometrů. Jiná letiště měla také problém s tím, že je Concord při vzletu a přistání příliš hlučný. Do jiných destinací se tak letoun vydal pouze v podobě chartrových letů hlavně z prestižních důvodů.

V té době vše probíhala bez technických problémů a Concord opravdu kraloval vzdušnému prostoru. Přelet Atlantiku totiž trval pouhé 3 hodiny a letadlo se pohybovalo v letové výšce 15 km po startu, která se v průběhu letu zvedla až na 18 km.

Tragický konec

Když nastal 20. červenec 2000, nic nenasvědčovalo, že by se měl tento let lišit od jiných, které v průběhu 26 let provozu bez problému a spolehlivě posloužily svým zákazníkům. Tentokrát se však stal pravý opak a na pařížském letišti Charlese de Gaulla se odehrála nevídaná tragédie.

Roztržená pneumatika od kovového dílu, který pravděpodobně odpadl z letounu DC-10 Continental Airlines, odstartovalo tragédii, která znamenala smrt všech cestujících na palubě včetně posádky. Utržené části pneumatiky totiž fatálně prorazily elektrický kabel a náraz způsobil díry v nádrži.

Vytékající palivo se zapálilo o elektrický kabel v blízkosti pohonné jednotky a postupně vznikl oheň v celé části levého křídla. Rychlost letounu už byla tak vysoká, že nešel zastavit. Pilot měl jedinou možnost, což bylo vzlétnout a pokusit se přistát. To se také podařilo, ale křídlo bylo tak poškozené, že Concord nedokázal nabrat potřebnou výšku a zřítil se v plamenech na hotel v městečku Gonesseu Paříže. Výsledkem byla smrt pro 109 lidí na palubě a čtyři obyvatele hotelu.

Důvěra k nadzvukovému letounu Concord definitivně shořela společně s touto tragédií.

Nevyhnutelný konec

Air France po těchto událostech okamžitě zastavila provoz všech Concordů a britský letecký úřad stáhl povolení na všechny lety. To trvalo až do 7. listopadu 2001, kdy Britové vyvinuli konstrukční opatření, které lépe chránilo okolí nádrže, a zesílili pneumatiky, které Concordu dodávala firma Michelin. Úpravy stály 100 milionů euro a letoun se díky tomu stal o hodně těžší, čímž se automaticky zvýšily náklady na provoz.

Zcela pochopitelně se však projevil faktor strachu a o lety Concordu přestal být zájem. Obrázek letounu v plamenech není nejlepší reklamou. Krizi Concordu nepomohla ani tragédie z 11. září 2001, kdy proběhly teroristické útoky v USA.

V roce 2003 se Air France a British Airways rozhodly definitivně ukončit provoz bývalého krále vzdušného prostoru. Úplně poslední let proběhl 26. listopadu 2003, kdy z londýnského Heathrow symbolicky odletěl letoun do Filtonu v Anglii. Zde totiž byly Concordy vyráběny.

Jedna tragická událost znamenala úplný konec jednoho z největších lidských vynálezů. Concord se tak zařadil vedle vzducholodě Hindenburg, kterou zasáhl podobný osud.