Úplně prvním iniciátorem nápadu na podzemní dopravu byl pražský obchodník Ladislav Rott. Muž z úspěšné rodinné firmy, kterou připomíná dům na Malém náměstí s krásnými freskami Mikoláše Alše, byl aktivní nejenom ve velkoobchodě, ale také v podpoře veřejných institucí. Kromě jiného podstatně přispěl k obnovení Národního divadla po požáru v roce 1881.
Rychleji než v Paříži? Nikoli
Původní návrh zněl tak, že by bylo vhodné využít hloubkových prací na kanalizaci a rozsáhlé asanaci Starého Města. Trasa tunelů byla plánovaná Karlín – Praha – Podolí, aby se následně připojila linka Malá Strana – Vinohrady. Návrh tehdy na pražské radnici neprošel. Praha tak propásla šanci být rychlejší než Paříž, kde byla první linka metra otevřena v roce 1900 na počest Světové výstavy.
Doby, kdy se rýsovalo
Následné plány vznikaly pouze na mapě. Jeden ukrytý v šuplíku byl z pera architekta Prahy Bohuslava Vondráčka, který plánoval prohloubit trasu tramvajové dopravy z Václavského náměstí k Rudolfinu. Uschován a nerealizován také v šuplíku zůstal.
S propracovanějším plánem přišli inženýři Vladimír List a Bohumil Belada. Projekt, který vznikal již od dvacátých let, byl několikrát schválen k realizaci, ale práce přerušila druhá světová válka. Místo těžkého socialistického monumentálního metra bylo v plánu vytvořit síť čtyř linek, na kterých měly jezdit lehčí typy vozů podobné spíše tramvajovým linkám.
Vlivy ze západu
Návrhy, jak vypadal charakter trasy ve městě a estetika podzemních stanic, nás okouzlí krásnými nápady. Architektonická inspirace z Paříže, Vídně a Londýna se nezapře. Interiér je poněkud skromnější a zdaleka nepůsobí tak monumentálně jako stanice, které se realizovaly od sedmdesátých let. Válka však veškeré práce zastavila.
Vliv z Moskvy
Původní schválené schéma bylo ve dvou linkách v podstatě obdobné, ale ruský vliv zásadně promluvil do podoby stanic, ale také způsobu dopravy. Hlavní inspirací se stala Budapešť a hlavně Moskva. První linka C pražského metra byla otevřena v roce 1974. Z původních návrhů zbyly jen obrázky, které připomínají, jak mohla pražská doprava vypadat.
Zdroj: kniha Pražské vize, archiv DPP, archiv hlavního města Prahy
KAM DÁL: Nikola Tesla: Proč se mu Edison vysmál a jaký známý vynález objevil jako první?