Mrkev je přírodní lék, co umí bojovat s rakovinou. Jak ji upravit, aby ji jedly i děti?

Jezte mrkev, je zdravá, říkávaly už naše babičky. A měly pravdu. Je to všeobecně známá věc, že je mrkev prospěšná našemu tělu. Ale jak docílit toho, aby mrkev jedly i děti? Přeci jen nevzhledně vyhlížející hmota z vařené mrkve s bramborami příliš k chuti neláká.

06.01.2018 - 17:00   |  
Mrkev je ideální potravinou pro naše tělo. Umí dokonce bojovat i s vážnými chorobami, jako je například rakovina
Zobrazit fotogalerii (3)

Mrkev je v každém případě nabitá zdraví prospěšnými látkami, a tak se vyplatí ji upravit tak, aby zachutnala i dětem. Nejdříve si pojďme říci, co všechno tenhle zázračný kořen obsahuje. Je to v podstatě lék na všechno a oproti různým preparátům levný.

Mrkev posiluje imunitu

Mrkev je plná antioxidantů, které ničí volné radikály, a tím posiluje naši imunitu. Kromě toho obsahuje vitamíny C, E, vitamíny skupiny B, ale i selen, hořčík, draslík a další. Je bohatým zdrojem betakarotenu, jenž také umí bojovat proti virům a bakteriím. Betakaroten se v našem těle přeměňuje na vitamín A. Pochopitelně je kořen zdrojem vlákniny a pro svůj obsah látek je opravdu klenotem mezi našimi potravinami.

Zlepšuje zrak a pomáhá i při zánětech

Tato zelenina nám pomáhá udržet nejen dobrý zrak, ale léčí také nemoci jater, střev a je vhodná pro ty, kteří mají problémy s klouby nebo s astmatem. Mrkev obsahuje falcarinol, což je látka, která chrání kořen proti houbám, a tím je užitečná i nám v boji proti různým chorobám včetně rakoviny. Dokonce pomáhá při hubnutí, třebaže je sladká. Kořen ale přesto obsahuje málo sacharidů. Mrkev je prostě pokladem naší kuchyně a i díky její zásaditosti tělu její konzumace prospívá ještě více.

Mrkev obecná je rostlina z čeledi miříkovitých, pěstovaná jako kořenová zelenina. Blízkým příbuzným mrkve je pastinák. Mrkev obecná setá se od původní plané mrkve liší zejména mohutností kořene. Barva kořene může být bílá, žlutá, oranžová, červená, nachová, fialová i vícebarevná (např. zvenku fialová, vevnitř oranžová nebo bílá).

Vylepšete dětem mrkvovou šťávu

Někomu se může zdát chuť mrkvové šťávy poněkud fádní. Není problém ji ale zkombinovat s jinými zeleninovými či ovocnými šťávami, a to především pro děti. Navíc v kombinaci s jinými druhy ovoce a zeleniny zvýšíme účinnost mrkvové šťávy. Vhodná je kombinace třeba se šťávami z jablek nebo z červené řepy, pomeranče či ananasu.

Mrkvové kuličky:

Pokud vaše děti nemusí mrkev, zkuste jim připravit mrkvové kuličky, třeba jako přílohu k masu. Budete potřebovat asi 150 g mrkve, 2 vejce, 2 polévkové lžíce polenty, 100 g sterilované kukuřice, 100 g cornflakes, půl lžičky kari, na špičku nože kurkumy, sůl, pepř a olej. Nastrouháme si mrkev najemno, přidáme vejce, nadrobené cornflakes, polentu a kukuřici. Směs osolíme, opepříme a přidáme další koření podle receptu. Vlhkýma rukama vyrobíme kuličky velikosti ořechu a osmažíme na rozpáleném oleji dozlatova ze všech stran. Na ubrousku necháme odkapat a odsát přebytečný tuk.

Zdravá zásadotvorná šťáva:

Při překyselení organismu, ale i při onemocnění, která z tohoto důvodu vznikají, jakými jsou rakovina, dna, revmatické choroby nebo infekční nemoci a další, je vhodné pít mrkvovou šťávu, která je zásaditá. Pro lepší chuť nejen kvůli dětem, ale i pro vyšší účinnost je vhodná kombinace se šťávou z červené řepy nebo jablka či pomeranče v poměru tři díly mrkvové šťávy a 1 díl jiné složky. To pak zředíme vodou v poměru 1:1. Šťávu pijeme několikrát denně.

Mrkvové karbanátky s masem:

Pro ty, co mají rádi maso, můžeme připravit pokrm s mrkví v kombinaci s masem. Na 4 porce potřebujeme až 4 mrkve, 120 g kuskusu, 200 g mletého masa, 1 cibuli, 2 vejce, celozrnnou mouku, majoránku, česnek, sůl a pepř. Ze všeho nejdříve si podle návodu na obalu připravíme kuskus. Očistíme a nastrouháme najemno mrkev a smícháme s kuskusem. Pak přidáme maso, nakrájenou cibuli a promícháme. Osolíme, opepříme a znovu zamícháme, přidáme vejce a podle potřeby přidáme mouku. Vytvoříme karbanátky a ty pečeme v troubě na pečicím papíru při teplotě 180 °C po dobu 20 až 30 minut.