Dle nedávného průzkumu asociace ABSL, která sdružuje firmy podnikající ve sdílených podnikových službách, se Česká republika pomalu stává takřka synonymem tohoto typu služeb. Celý obor roste v ČR rychleji, než v ostatních zemích regionu střední Evropy, který po Asii převzal vedoucí postavení v oblasti outsourcingu podnikových procesů. Centra sdílených podnikových služeb již dnes dávají v ČR práci více než 65 000 zaměstnanců ABSL odhaduje, že do roku 2020 jich bude kulatých 100 000.
Češi umí cizí jazyky, ale nestačí to
Zaměstnanci center sdílených podnikových služeb (SSC/BPO) musí být nejen odborně zdatní, ale musí ovládat i cizí jazyky. Kromě vysoké technické erudice anebo právního, ekonomického či IT vzdělání by měli zaměstnanci ovládat perfektní angličtinu a alespoň ještě jeden cizí jazyk, a to často i málo obvyklý – například finštinu, švédštinu či holandštinu. Celkem se v českých SSC (centra sdílených služeb, pozn. red.) a outsourcingových centrech hovoří 31 jazyky. „Průměrně se v jednom centru hovoří 9 různými evropskými jazyky, v některých jich však zaměstnanci musí ovládat daleko více. Například ve společnosti Infosys hovoří zaměstnanci 15ti jazyky, v OKIN PBS zase 14ti. Nutno podotknout, že znalost cizích jazyků se odráží i na finančním hodnocení zaměstnance a může udělat až 15 % celkové výše,” uvádí Jonathan Appleton, výkonný ředitel asociace ABSL.
I když se znalost jazyků v České republice v posledních letech výrazně zlepšila a 42 % populace se domluví jedním a 24 % dvěma cizími jazyky, stále to není pro plánovaný růst segmentu sdílených podnikových služeb dostatek. Firmy se budou muset při náboru zaměstnanců orientovat i na cizince a rodilé mluvčí. Již v současné době pracuje v centrech sdílených podnikových služeb v průměru 34 % cizinců. Ty zaměstnává 97 % všech firem působících v tomto segmentu.
Česká města mají vynikající reputaci
A čím je dána velká obliba střední Evropy? Dle Jonathana Appletona především tím, že společnosti působící v Evropě hledají pro SSC či outsourcing lokality, které jsou blíže jejich domovské zemi a disponují pracovní silou s náležitou jazykovou vybaveností a dalšími schopnostmi nezbytnými pro jejich evropské provozy. Vynikající reputaci si přitom nejen v rámci regionu střední Evropy, ale i v rámci celého světa vydobyla česká města. Praha se dostala dokonce na 15. místo celosvětového žebříčku společnosti Tholons Top 100 outsourcingových destinací v roce 2015, Brno následuje na 25. příčce.
Marta Lipovská, Media Consultant, PRCOM
Čtěte také: