Praha hraje nejvyšší ligu v oblasti sdílených podnikových služeb

Dávají práci 65 tisícům Čechů a Praha je v tom 15. nejlepší na světě. O čem mluvíme? O oboru sdílených podnikových služeb. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, nyní je nejvyšší čas. Kdo skvěle ovládá cizí jazyky, může najít právě v této oblasti skvělé uplatnění.

14.02.2016 - 18:42  

Dle nedávného průzkumu asociace ABSL, která sdružuje firmy podnikající ve sdílených podnikových službách, se Česká republika pomalu stává takřka synonymem tohoto typu služeb. Celý obor roste v ČR rychleji, než v ostatních zemích regionu střední Evropy, který po Asii převzal vedoucí postavení v oblasti outsourcingu podnikových procesů. Centra sdílených podnikových služeb již dnes dávají v ČR práci více než 65 000 zaměstnanců ABSL odhaduje, že do roku 2020 jich bude kulatých 100 000.

                          

Češi umí cizí jazyky, ale nestačí to

Sdílené služby jsou významným nástrojem pro snížení firemních nákladů, firmy se snaží sdílet pokud možno co nejvíce funkcí a docílit tak vyšší efektivity i efektivnosti. Nejčastěji sdílenými službami jsou finanční, účetní a IT služby a zákaznická podpora, mezi rychle rostoucí sdílené služby patří personalistika, nákup, logistika nebo právní služby. Česká republika se stala jednou z nejvíce vyhledávaných lokalit v oboru sdílených služeb. Jejími hlavními výhodami jsou kulturní blízkost se západním světem, velká jazyková vybavenost populace, kvalitní vzdělávací systém, kvalitní dopravní a ICT infrastruktura a dostatek špičkových kancelářských prostor.

Zaměstnanci center sdílených podnikových služeb (SSC/BPO) musí být nejen odborně zdatní, ale musí ovládat i cizí jazyky. Kromě vysoké technické erudice anebo právního, ekonomického či IT vzdělání by měli zaměstnanci ovládat perfektní angličtinu a alespoň ještě jeden cizí jazyk, a to často i málo obvyklý – například finštinu, švédštinu či holandštinu. Celkem se v českých SSC (centra sdílených služeb, pozn. red.) a outsourcingových centrech hovoří 31 jazyky. „Průměrně se v jednom centru hovoří 9 různými evropskými jazyky, v některých jich však zaměstnanci musí ovládat daleko více. Například ve společnosti Infosys hovoří zaměstnanci 15ti jazyky, v OKIN PBS zase 14ti. Nutno podotknout, že znalost cizích jazyků se odráží i na finančním hodnocení zaměstnance a může udělat až 15 % celkové výše,” uvádí Jonathan Appleton, výkonný ředitel asociace ABSL.

I když se znalost jazyků v České republice v posledních letech výrazně zlepšila a 42 % populace se domluví jedním a 24 % dvěma cizími jazyky, stále to není pro plánovaný růst segmentu sdílených podnikových služeb dostatek. Firmy se budou muset při náboru zaměstnanců orientovat i na cizince a rodilé mluvčí. Již v současné době pracuje v centrech sdílených podnikových služeb v průměru 34 % cizinců. Ty zaměstnává 97 % všech firem působících v tomto segmentu.

 

Česká města mají vynikající reputaci

 

A čím je dána velká obliba střední Evropy? Dle Jonathana Appletona především tím, že společnosti působící v Evropě hledají pro SSC či outsourcing lokality, které jsou blíže jejich domovské zemi a disponují pracovní silou s náležitou jazykovou vybaveností a dalšími schopnostmi nezbytnými pro jejich evropské provozy. Vynikající reputaci si přitom nejen v rámci regionu střední Evropy, ale i v rámci celého světa vydobyla česká města. Praha se dostala dokonce na 15. místo celosvětového žebříčku společnosti Tholons Top 100 outsourcingových destinací v roce 2015, Brno následuje na 25. příčce.

Marta Lipovská, Media Consultant, PRCOM

Čtěte také:

Klíčová slova: