Podnikáte? Zaútočte online

Jste začínající podnikatel či drobný živnostník? Získávali jste doposud klienty jen díky osobnímu kontaktu a pozitivním referencím? Pak je možná na čase rozšířit svůj potenciál.

02.03.2016 - 12:00  
Provoz webu stojí náklady i čas. Vyplatí se to?

Google spustil kurz, ve kterém se snaží zvýšit digitální gramotnost. Kurz by měl pomoci začínajícím podnikatelům či drobným živnostníkům, kteří se touží zviditelnit. Vyzkoušeli jsme si první lekci na vlastní kůži. (Více souhrných informací o kurzu si můžete přečíst ve článku Google spustil "digitální garáž". Kurz je zcela zdarma.)

 

Doba strávená na internetu? 30 hodin měsíčně

Google se vás na začátku zeptá, co v digitální sféře ovládáte, a co byste chtěli umět. Zároveň je povinné uvést alespoň dvě základní informace o sobě. Poté vám Google sestaví kurz na míru. V prvním videu jsme zavaleni statistikami.

Zjistíme, že počet uživatelů internetu vzrostl mezi lety 2000 a 2014 o 764 %. Lidé jsou na internetu více než 30 hodin měsíčně. Na internetu nakupují, sledují videa a chatují si na sociálních sítích. Chápeme, strýčku Google, všichni jsme "na netu" a konzumujeme obsah. Není těch 30 hodin měsíčně poněkud málo?

Čtěte také: Proč chodit do bankomatu, když existuje Facebook?

 

Ulovte si rybičku v kybernetickém rybníčku

Druhé video je už praktičtější. Dozvíme se, že i jako dobrý podnikatel se můžeme na internetu vhodně zviditelnit. Naše služba zkrátka vypadne z vyhledávače, když někdo zadá dotaz. Můžeme na tyto uživatele také cílit reklamou, kterou je možné i lokálně omezit. Na svém webu se můžeme vhodně prezentovat např. videem, zákazníci si vás mohou najít na mapě atd.

Možnosti internetu jsou téměř neomezené. Kdo ale s prezentací v kyberprostoru nemá zkušenosti, ocitá se před stejnou otázkou jako každý začínající podnikatel. Kde vůbec začít? Podle Googlu není takový problém naučit se pracovat s určitými nástroji. Bez čeho se neobejdete, je plán.

Čtěte také: Jaké je tajemství účinné propagace?

 

Sofiina volba. Náklady versus čas?

V prvé řadě byste měli zvážit rozsah vašich aktivit. Jedna věc je založit si web. Chcete, aby lidé chodili na vaši stránku i na mobilu? Pak je tomu třeba uzpůsobit zobrazení. Další sférou jsou sociální sítě - Facebook, Twitter a další.

Za druhé musíte vyřešit, zda si technické a tvůrčí aspekty webu zajistíte sami, nebo s cizí pomocí. Oboje má své pro a proti. V případě, že necháte břímě na svých ramenou, zabere vytvoření a obsluha webu hodně času. Externí pomoc zase může být poměrně drahá. Jak dilema náklady vs. čas vyřešit? Stanovte si realistický rozpočet s dílčími cíly.

Po každém videu následoval krátký kvíz testující vaši pozornost. Otázky se týkaly přímo toho, co bylo řečeno ve videu. Pokud jste dávali pozor, není problém jím projít. Celou první lekci uzavřel obtížnější test. Zde už je na místě nad otázkami přemýšlet. Odpovědi totiž nenajdete přímo ve videu. Při špatně zadané odpovědi dostanete šanci si test zopakovat. Žádné podrobnější vysvětlení k nesprávné odpovědi však nedostanete.

Informace o dalších lekcích přineseme v příštích dnech v rubrice kariéra.

Čtěte také: V Praze a Středočeském kraji je více než milion podnikatelů