5 otázek, které byste si měli položit při zakládání e-shopu. 1. díl

Internetové obchody jsou velmi populární formou podnikání, neboť zákazníci nakupují na internetu prakticky neustále. Pro to, aby se váš e-shop zařadil mezi ty úspěšné, je potřeba vhodně identifikovat cílovou skupinu, která k vám bude chodit nakupovat. Pojďme si společně odpovědět na následující otázky, které vám pomohou lépe zjistit, kdo je vaším zákazníkem, a proč by se k vám měl vracet.

26.06.2015 - 12:16  
Kdo nejčastěji přihazuje do košíku ve vašem e-shopu?

1. V jaké věkové skupině se vaši zákazníci nacházejí?

Jednoznačnou odpověď na tuto otázku samozřejmě nelze poskytnout vždy. Budete-li například prodávat nábytek, najdete své zákazníky napříč generacemi. V případě oblečků pro batolata však již cílíte na věkovou skupinu žen zhruba kolem třiceti let.

2 .Jakého pohlaví jsou moji zákazníci?

V tomto případě je odpověď asi poměrně jednoduchá. Buď prodáváte univerzální zboží, které potřebuje kdokoliv nebo třeba romantické zájezdy pro páry, u řady dalších produktů lze ale velmi snadno odlišit, na které pohlaví cílí. Ačkoliv i muž může přes internet nakupovat kosmetiku a žena sekačku, obvykle tomu bude naopak.

3. Jakou sociální roli zastávají?

Rekrutují se vaši zákazníci z řad vrcholových manažerů, studentů nebo seniorů? Uzpůsobte jim web na míru. Snažte se zjednodušit nákup těm, kteří nemají moc času, a uvidíte, že se k vám díky rychlému a spolehlivému nákupu vrátí.

4. Jaké je jejich dosažené vzdělání?

Úroveň dosaženého vzdělání je velmi podstatná pro to, jakým způsobem budete psát texty ke svým výrobkům. Zatímco pro skupinu s nižším vzděláním může být vámi užitý způsob komunikace atraktivní, vysokoškolák se naopak příliš okatým nabádáním ke koupi může cítit uražen.

5. Kolik času tráví na internetu?

Mezi vašimi zákazníky se jistě najdou takoví, kteří rychle provedou nákup a z vaší stránky zmizí. Pro ostatní, kteří rádi prokrastinují surfováním, můžete web uzpůsobit tak, aby se jim z něj nechtělo odcházet. Může jít například o nabídku podobných produktů, když si zákazník jeden otevře v novém okně, případně o online podporu, které může položit jakékoliv otázky ohledně výrobků a dostane okamžitou odpověď.

V pokračování se zamyslíme například nad tím, jak vaši zákazníci tráví volný čas nebo jak často nakupují. Čtěte zde.

Klíčová slova: