Motivační odměňování a výchova budoucích zaměstnanců

Tak vypadá spolupráce hypermarketu Globus na Černém mostě s učni. Je to cesta k tomu, aby vyučení nekončili na úřadech práce?

16.10.2015 - 14:09  
Globus učňům zpestřil začátek školního roku netradičním workshopem s názvem I umění je řemeslo. Žáci se účastnili workshopů street dance, grafitti a poetry slam. A když budou hodní, přijde za dva měsíce i Santa Claus.

Řemeslo má děravé dno…

Kdo nemá maturitu, jako by nebyl, myslí si dnes řada rodičů. Vývoj na trhu práce z uplynulých let jim dává za pravdu. Zatímco v roce 2008 bylo pouze 6,9 % nezaměstnaných absolventů s výučním listem, loni se jich bez práce ocitla téměř třetina 27,2 %.

Na učiliště tak chodí čím dál méně dětí. Zatímco v letech 1989/90 navštěvovala odborná učiliště více než polovina středoškoláků (338 175 z 626 022 žáků), nyní je to ani ne čtvrtina (128 170 z 452 482 středoškoláků).

Provázanost školy a praxe v Česku zatím chybí

V Globusu je přitom po učních poptávka. Hypermarket na Černém Mostě proto navázal spolupráci s odborným učilištěm Pramen. V pražském hypermarketu má momentálně na praxi 18 učňů. Žáci dostávají za práci 28 za hodinu. Po třech měsících jsou ohodnoceni a podle jejich výkonu jim výdělek může vystoupat až na 53 korun za hodinu nebo klesnout na státem garantované minimum.

Spolupráci s učni si ve společnosti zatím pochvalují. Do budoucna by rádi přijali podobně velké skupiny stážistů i do dalších hypermarketů. „Naším cílem je dosáhnout toho, že děti budou chtít jít k nám. Ne, že budou primárně hledat školu a pak čekat, kam je na praxi umístí,“ popisuje běžnou situaci Sandra Kipeťová z personálního oddělení Globusu. „Školy totiž hledají uplatnění pro své učně až podle toho, jak mají naplněné třídy.“

Přidává i příklad diamtreálně odlišného přístupu ze zahraničí: „Například v Německu to funguje zcela naopak. Když chce dítě dělat řemeslo, přihlásí se ke společnosti, u které se chce vyučit. Pokud ta má pro dítě místo, žák automaticky dostane i místo ve škole, která podpoří teoretickou výuku.“