Triky firem při obsazování neatraktivních pracovních pozic. 1. díl

Finanční poradce, realitní makléř nebo telefonista v callcentru patří mezi jedny z nejvíce nenáviděných zaměstnání. Dnes se zaměříme na praktiky zaměstnavatelů, které používají v inzerátech při náboru neoblíbených pracovních pozic.

25.06.2015 - 17:01  
Zaměstnavatelé v inzerátech cílí na to, co chce uchazeč slyšet. Realita bývá odlišná...

Prakticky každý z nás se již setkal s telefonátem, na jehož druhé straně na nás vybafl nechutně pozitivní hlas motivovaného operátora nabízejícího výhodný produkt šitý na míru našim potřebám. Příběhů o tom, jak se musí cítit pracovníci, kteří jsou k tomuto typu prodeje nuceni svými nadřízenými a v odposlouchávaném hovoru nesmějí projevit známku pracovní vyčerpanosti, je plný internet. Zaměstnavatelé proto podobné posty často neobsazují přímo, ale snaží se uchazeče pomalu lapit do sítě následujícími fintami.

Volba lépe znějících formulací v inzerátech

Inzerát je pochopitelně pro firmy prostředkem pro přitáhnutí co největšího počtu uchazečů, a tudíž se snaží maximalizovat jeho atraktivitu. Při hledání zaměstnání bychom si tedy měli dát pozor už v jeho počátku, než vložíme životopis a klikneme na tlačítko odeslat.

Telemarketing se často skrývá pod slovními spojeními typu „péče o stávající portfolio klientů“, které nutně neznamená vyřizování požadavků zákazníků, nýbrž jejich aktivní obvolávání ve snaze prodat jim nový produkt. „Aktivní prodej“ lze schovat za „poskytováním informací“. Zákazník přeci není nucen ke koupi, ale učiní-li rozhodnutí hned, povede se mu díky vám ušetřit a jsme zase zpátky u nátlakového prodeje.

Podobné jemné nuance lze s trochou praxe a vhledu poměrně snadno odhalit. Uchazeč si samozřejmě může naběhnout i s nabídkami typu „operátor zákaznického centra“, kde by oprávněně očekával spíše pasivní linku. Skutečnou záhadu pak ovšem představuje další typ inzerátů, které jsou buďto velmi rozsáhlé a všeobecné nebo neobsahují prakticky žádné informace.

Inzeráty typu „všechno nebo nic“

V případě, že se poohlížíte například pro práci asistentky, můžete narazit na velmi vyčerpávající inzerát, ze kterého je patrné, že zaměstnavatel shání „dívku pro všechno“. Do takto obsahově výživných inzerátů se telefonní prodej skryje velmi snadno. Uchazeč při procházení záplavy pracovních nabídek pátrá po informacích, které ho zajímají, a může být překvapivě netečný k těm, u nichž by měl naopak zpozornět.

Další typ inzerátů nesděluje nic kromě informací jako „hledáme asistentku“ či „hledá se administrativní pracovnice“. Rozhodnete-li se na podobnou nabídku reagovat, skutečně nezbývá než si počkat na pohovor, abyste se dozvěděli obsahovou náplň pozice. Otázkou je, zda vám zaměstnavatel, který není ochoten obětovat několik minut času k napsání řádného inzerátu, stojí za ztrátu toho vašeho.

Inzerát na vás zapůsobil a svoji odpověď jste již odeslali. Ať už jste si dali pozor na uvedené triky nebo jste se rozhodli zkusit své štěstí, protože vás nabídka skutečně nadmíru oslovila, stále setrváváte v náborovém procesu, v němž byste měli zůstat extrémně pozorní. Na strategie zaměstnavatelů, jakým způsobem zamotat hlavu uchazeči i při osobním setkání takovým způsobem, aby se pravda zjevila až později, se podíváme příště. Pokračování čtěte zde.