Keňa, země kontrastů: Fotograf David Yarrow zachytil nebezpečné gangy i půvab divočiny

Nová série snímků uměleckého fotografa Davida Yarrowa ukazuje kontrast dvou velmi odlišných tváří této fascinující africké země. Keňa je zemí zaslíbenou, nebo je to naopak? Posuďte sami...

30.01.2019 - 18:00  
Keňa je země plná kontrastů. Podívejte se na další snímky...
Zobrazit fotogalerii (5)

V rámci projektu vznikly fotografie, kreré zachycují dvě odlišné stránky africké Keni – od obrovských slonů národního parku Amboseli, kteří jsou také známí jako sloni s obrovskými kly, až po gangy rušného hlavního města Nairobi.

Jen s fotoaparátem a několika objektivy se David vypravil, aby zachytil kontrast těchto dvou výrazných oblastí východní Afriky a postavil slony z národního parku Amboseli proti pečlivě naaranžovaným snímkům místních gangsterů z Dandory, předměstí Nairobi – lokality, kde se nachází jedna z největších skládek odpadu na světě.

Sloni s obrovskými kly – národní park Amboseli

Rozlehlá savana národního parku Amboseli je domovem mnoha divokých zvířat, z nichž nejvýraznější jsou stáda volně žijících slonů afrických. Park je domovem několika největších slonů na světě – slonů s obrovskými kly, které jsou tak dlouhé, že sahají až na zem. Tito obrovští savci mají v rezervaci vždy "přednost v jízdě", lidé je chrání, ale přitom jim dopřávají volnost. David už park navštívil několikrát předtím, přál si zachytit velkolepost těchto úžasných tvorů africké Keni přímo ze země a přiblížit se k nim tak jako ještě žádný jiný fotograf před ním.

Kdo je David?
David Yarrow se narodil v roce 1966 ve skotském Glasgow. S fotografováním začal již v útlém věku a jako 20letý stál na hřišti finále Světového poháru v Mexico City a fotografoval pro časopis The Times. V ten den David nafotil slavný snímek Diega Maradony držícího Světový pohár. Následně byl pozván k fotografování Olympiády a mnoha jiných sportovních akcí. V roce 2018 se David pevně etabloval jako jeden z nejprodávanějších výtvarných fotografů na světě.

"Amboseli je pro mě oblíbeným místem, kde mohu fotografovat tato neuvěřitelná zvířata. Je to divoké, živelné jeviště, domov více než dvou tisícovek slonů, navíc skvělá lokalita pro fotografování slonů s obrovskými kly v jejich přirozeném prostředí. Jakmile jednou spatříte tak ohromného slona, je vám jasné, že nic podobného už ve své kariéře nezažijete. Vždycky jsem měl a budu mít úctu k jejich síle, velikosti a téměř lidské inteligenci, která jim jasně vyzařuje z očí," říká David Yarrow. David sledoval, mimo jiné, i pohyb Tima, jednoho z největších slonů s obrovskými kly v parku. 

Pouliční život v Dandoře, předměstí Nairobi

Druhou polovinu cesty strávil David v Dandoře, na východním předměstí Nairobi, které je zřejmě nejvíce proslulé svou obrovskou skládkou odpadků zabírající více než 3 000 akrů. To Davidovi nabídlo zcela jiný pohled – neméně divoký než v národním parku Amboseli – rušné město, kde nechybí ani kultura gangů, ani výrazné problémy životního prostředí.

"Předměstí Nairobi Dandora představuje úplně jiný svět než park Amboseli, fotografovat ho však bylo stejně náročné i fascinující. Skládka odpadků stojí úplně mimo cokoliv, co jsem kdy v životě viděl, navíc byla plná chemického odpadu. Stále se tady můžete běžně setkat s gangy, takže i fotografování představuje riziko. Musel jsem se pohybovat opatrně."

Stejně jako v Amboseli chtěl David zachytit scénu, která bude západní kultuře na míle vzdálená. David s předstihem kontaktoval členy místního gangu, kteří souhlasili, že se nechají fotografovat. Pak je postavil do přímého kontrastu s jejich okolím – oblečené v černém obleku na pozadí hory odpadků. 

Jaké je jeho tajemství fotografování?

Davidovy snímky díky srovnání naaranžovaných portrétů s těmi nejpřirozenějšími výjevy ukazují, jak lze zachytit silné soudržné fotografické série pomocí různých technik. Při fotografování zvířat ve volné přírodě si musíte dát pozor na to, abyste byli ve správné pozici pro zachycení vážného a emotivního snímku, přesto nejste pány situace. Když vám zvíře nedovolí, abyste ho fotografovali, nemůžete dělat vůbec nic.

"U aranžovaných kompozic stačí sledovat přímou linii od prvního konceptu až po ten finální. Zjistit, jestli dokážete zachytit onen perfektní okamžik, který jste si naplánovali, je skutečným testem vašich fotografických schopností. Oba styly byly pro mě opravdu důležité, když jsem portrétoval tyto dvě naprosto odlišné oblasti Keni, abych našel spojení mezi lidmi a divokými zvířaty, která tu mají domov," doplňuje fotograf.

Klíčová slova: