Český film za všechny prachy. Byl úplně nejdražší a nikdo ho neviděl

Tunelování ve velkých finančních obnosech máme spojené hlavně s politikou a vysokým businessem. Film Poslední z Aporveru ukazuje, že podvod v milionových částkách lze provést i v české kinematografii.

02.04.2019 - 18:49  
Poslední z Aporveru
Zobrazit fotogalerii (4)

Nejdražším českým filmem není Svěrákova pocta českým letcům v Británii s názvem Tmavomodrý svět, ani koprodukční snímek Juraje Jakubiska o čachtické paní, hraběnce Bathory. Tím zcela nejdražším je film, který ještě nikdo neviděl a pravděpodobně ani neuvidí, stejně jako peníze, které do něj byly vložené.

Fantasy za miliony

Film, jehož premiéra byla plánovaná na rok 2011, se uskromnil pouze na trailer, kde je viditelné, o jaký omyl se jedná. Žánrově jde o dílo zasazené do světa fantasy. Z toho vyplývají nákladné efekty, jejichž kvalita už z několika ukázek evidentně zásadně pokulhává. Režisér Tomáš Krejčí společně s producentem Jiřím Košťálem rozjeli projekt, jehož premiéra byla už čtyřikrát posunuta a aktuálně se spíše než s uměním jedná s právníkem.

Žaloba sem, žaloba tam

Snímek, v kterém se v hlavních rolích měl objevit Petr Forman, Tomáš Klus a několik zahraničních herců, byl zatěžkán velmi nákladnými speciálními efekty. Na základě technické náročnosti projektu jeho cena bobtnala, ale práce se neodvíjela uspokojivým směrem. Výsledné obrázky trikových záběrů totiž vypadají velmi amatérsky a absolutně neodpovídají ceně filmu.

Postupně se i z těchto důvodů při financování Posledního z Aporveru stáhla Česká televize a Státní fond české kinematografie. Ten dokonce podal žalobu, protože mu nebylo umožněno nahlédnout do účetnictví. Fond kinematografie se na snímku podílel 47 miliony korun. Režisér megalomanského projektu problémy zdůvodňuje spoluprací se slovenskými koproducenty, na které údajně podal už dvě žaloby.

Kde je film?

Celková cena 200 milionů dělají z filmu Poslední z Aporveru bezkonkurenčně nejdražší český snímek, který byl v porevolučních časech ve výrobě. První velké podezření, že něco není zcela v pořádku, bylo možné rozeznat ve chvíli, kdy původní rozpočet 80 milionů nabobtnal na zatím konečných 208 milionů. Státní fond české kinematografie začal situaci řešit právně a přes policii ve chvíli, kdy obdržel “hotovou” verzi filmu. Ta zcela jistě neodpovídala délce realizace a už vůbec ne výšce celkového rozpočtu. Postupně na povrch začaly prosakovat informace, proč cena v některých momentech roste tak závratným způsobem. Kromě toho, že hudbu natáčela Markéta Irglová, která byla čerstvou nositelkou Oskara, tak režisér Tomáš Krejčí údajně pro film potřeboval natáčet mraky na Havaji…

Filmový tunel

První otázka zní jasně. Jak je možné, že někdo není schopný odhadnout, že autoři nechodí nohama na zemi a evidentně nejsou schopni natočit kvalitní film za nadstandardní podmínky. Druhá stránka velmi drahé mince je obsažená v podezření z nevídaného tunelování skrze film, který nikdo pravděpodobně neuvidí. Společnost Actor’s Runway Agency s.r.o., která se stala hlavním producentem tohoto “povedeného” projektu, se naopak nebojí svou neschopnost zopakovat. Tentokrát si na paškál trpělivosti všech soudných diváků a hlavně investorů vzal Tomáš Krejčí výrobu animovaného filmu Válka s mloky.

Vyšetřování celého příběhu ohledně nejdražšího českého snímku ještě není uzavřeno, ale pokud někde něco zavání tunelováním kultury, tak je to právě v souvislosti s filmem Poslední z Aporveru.

Jen sami posuďte. Trailer si můžete pustit zde.