Vyvolené reality show: Uzavřená parta v domě a zpěváci hvězdami

Pamatujete na první řadu talentové show Superstar
 

Když do televizního programu vstoupil formát reality show, Češi se velmi rychle naučili poctivě sledovat každý díl. Ať už jde o vaření, zpívaní nebo jako naposledy o masky, diváků bude vždycky dost. Tak populární, jako tomu bylo po roce 2000, však současné pořady už asi nikdy nebudou.  

Televize se po roce 2000 stala samozřejmým společníkem českých domácností a namlsaný divák už byl zvyklý skoro na vše. Na tvůrce programu byl vytvořen tlak, aby přišli s něčím novým, protože koupené zahraniční seriály už neměly ten pravý wow efekt.

Čím dál častěji tak soukromé televize se zkoušely vytasit s původní tvorbou. Inspiraci ze zahraničí však nezapřely. Dallas, Tak jde čas a mnoho dalších nekonečných seriálů si prostě říkaly o svoji českou verzi. Jaké podobné ságy tak odstartovaly po roce 2000?

Reality show

Když se však bavíme o původní tvorbě, musíme zmínit i fenomén zvaný reality show. Ono to tak originální také nebylo, protože se jednalo o převzaté licence ze zahraniční produkce.

Vlna nadšení, která se za obrazovkami strhla, se však investorům vyplatila. Tak se stalo i na televizi Nova, která první řadou talentové pěvecké soutěže Superstar navždy změnila historii televizní tvorby v České republice. Neznámá jména tak jen během pár týdnů získala celonárodní slávu, z které někteří čerpají dodnes.

Nebýt Superstar, lidé by pravděpodobně neznali jména jako Aneta Langerová či Sámer Issa. Je tedy pravda, že za několik odvysílaných ročníků zůstává ve své tvorbě poněkud osamocená zmiňovaná první vítězka této show.

Konkurenční Prima se zase vytasila s jiným druhem reality show, který má poněkud zvrácenější strukturu. V pořadu Vyvolení se zavřelo několik adeptů na desetimilionovou výhru do dobrovolného vězení, kde je sledovaly všudypřítomné kamery. S obdobnou show přišla TV Nova, ale její Big Brother takovou díru do světa neudělal.

A taky ty seriály...

Nakonec se původní produkce opřela i do nekonečných seriálů. Ateliérové kulisy, podprůměrné osvětlení, šílená kamera a dialogy, které šustí papírem. Na obrazovkách českých televizí se postupně objevily Velmi křehké vztahy, Rodinná pouta, Ordinace v růžové zahradě, které měly diváka udržet u televize s železnou pravidelností.

Brakové vztahové zápletky a podprůměrné herecké výkony však získaly mezi lidmi oblibu. Jen jeden seriál však získal takovou popularitu, že od svého prvního dílu v roce 2005 běží dodnes. Každý den před televizním zpravodajstvím si tak diváci televize Nova zvykli prožívat osudy postav z fiktivního ateliérového města. Princip pavlače, kde sousedi drbají jeden druhého, se postupně propletl s realitou a o neexistujících postavách si povídají babičky ve frontě u řezníka, jako kdyby patřily do jejich rodiny.

Ne všechny pokusy o to převzít systém zahraniční produkce a přetvořit ho do českého prostředí se vydařil. Taková Ošklivka Betty, jež dominovala programu jako úspěšná zahraniční seriálová série, se v podobě Ošklivky Katky nesešla s úspěchem.

Televize se tak začala plnit čím dál větším balastem, který měl oproti devadesátým létům čistý český podpis. Čeští herci tak získali nový rozměr popularity a hlavně pravidelný zdroj obživy.

KAM DÁL: Revoluční den pro automobilový průmysl. Plechová Líza postavila Ameriku a celý svět na kola

 

Klíčová slova: