Facebookem a dalšími sociálními sítěmi se šíří šikana. Jak ochránit děti?

Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Šikana se v době sociálních síti částečně přesunula do virtuálního prostoru. Přesto je však zjevné, že bolí pořád stejně. Víme, co vede k utlačování slabých nebo jakkoliv vybočujících jedinců. Jak může útok vypadat a jak se mu ekfektivně bránit? Ochraňte své děti!

Kyberšikana je často jen extenzí šikany jako takové. Je tedy celkem jedno, v jaké formě se s ní potkáme, důležité je znát přičiny a možnosti řešení tohoto patologického jevu. 

Šikana není škádlení

Jak vlastně definovat šikanu a lze ji jednoznačně oddělit od obyčejného škádlení a "legrace"? K šikaně dochází, na rozdíl od škádlení, jednostranně, navíc není přijímána bez nátlaku. Při tomto chování dochází k přehlížení práv šikanovaného a pokračuje i přesto, že je jasné, že je to proti jeho vůli. Oběť často cítí strach, stud a samozřejmě i ponížení, což si však agresor nebo agresoři jednoznačně užívají a chovají se dál bezohledně. Je jim totiž úplně jedno, kolik oběť snese, oni svůj tlak postupně zvyšují. 

Proč?

Proč někdo někoho vůbec šikanuje? Na tuto otázku není snadná odpověď, nebo tedy ta, kterou by většina lidí v pohodě snesla. Většinou však jde o kombinaci několika faktorů. 

  • Moc a výhody Není snadné si připustit, že agresivní chování na úkor druhých často přináší příjemný pocit a uspokojení. Hierarchická společnost vede k uznávání autorit, které si respekt vynucují často tím, že vzbuzují strach. Právě vzbudit strach, například šikanováním jednotlivce, může vést v lidské společnosti i k získání autority. Kromě toho spojenectví a pocit jednoty přichází často až s vymezením se proti něčemu nebo někomu. Stačí, aby byla oběť trochu jiná a vypadala slabě. Roli může hrát i nedostatek empatie, sadistické sklony nebo vybíjení si své frustrace na někom.
  • Sociální nakažlivost šikany K šikaně se často ostatní připojí, je to způsobené především tím, že agresor "dobře" vybere oběť, a také tím, že ostatní automaticky mají strach, že by se hněv agresora mohl obrátit proti nim samým. Je tedy lepší se připojit nebo být mlčící většinou. 
Jak se bránit                                      Řešit problém a nedoufat, že to samo přejde. Postavit se útočníkům jednotlivě a bránit se osobně. Svěřit se autoritě a vyhledat pomoc. Zamyslet se nad tím, co jsou možné důvody k šikaně, a to jak na straně oběti, tak na straně agresorů.

 

Kyberšikana

Šikana a kyberšikana mohou jít ruku v ruce proti jedné oběti, ale kybešikana se může objevit i nezávisle na šikaně v běžném životě. Umí být zákeřná a systematicky ničit život jedince. Při kyberšikaně hraje svou roli i možná anonymita a publikum.

Anonymita dodává úročníkům pocit nepolapitelnosti a odvahu k těm nejdrsnějším metodám. (Přesto právě na pocit anonymity často útočníci "dojedou", protože anonymita na internetu bývá většinou jen zdánlivá. Nástrojem útoku po síti může být i to, že se jeden útočník tváří jako více agresorů.

Navíc publikum sledující sociální sítě může rychle šířit nežádoucí obsah a šikanovaný se tak dostává rychle do velmi nepříjemných situací. 

Jak se útočí nejčastěji? Může jít o šíření našich citlivých fotek a videí, fotomontáží nebo částí konverzace. Vytrvalého zasílání nevhodného obsahu, vytrvalým obtěžováním a rušením. Často dochází i ke změně profilu na sociálních sítích a vůbec děláním kroků, o kterých je jasné, že oběť z nich nebude potěšená. Vhodnou prevencí je bezpečné chování na sociálních sítích, vhodně zabezpečené profily a odvaha situaci řešit.

Slovníček pojmů

Happy Slapping - Nová forma šikany z Velké Británie kombinuje fyzický útok a kyberšikanu. Spočívá v tom, že agresor si vybere oběť a následně ji fyzicky napadne, zfackuje, nebo třeba i svlékne, a pak šíří nahrávku po internetu.

Flaming - Nepřátelské chování útočníka k oběti ve virtuálním prostředí. Jde o agresivní hádku s urážkami. Jde o velmi častý jev.

Kyberstalking - V překladu jde o pronásledování v kyberprostoru nejčastěji pomocí SMS, e-mailu, telefonu, ale hlavně sociálních sítí.