Vrátit, nebo vyměnit?

Dárky, které se "nepovedly", lze vrátit nebo vyměnit, ale musíme vědět, jak na to
 

Vracení nebo výměna nevhodných vánočních dárků znamená pro mnohé z nás každoroční stres, s nímž musíme počítat. Na co máme právo? Jak nejlépe vyřešit situaci?

Zákon nám dává právo vrátit zboží pouze ve vymezených případech. Čtrnáctidenní lhůta, kterou spotřebitelům občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující.

 

Některé internetové obchody poskytují výhody

Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení zboží připravit. „Řada e-shopů zákazníkům, kteří dárky nakupují hodně včas, jim umožňuje zboží vrátit do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ říká Lukáš Zelený z dTestu.

 

Obvykle platí lhůta 14 dnů

Nakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Lhůta na odstoupení běží od převzetí věci. Téměř vše můžeme během čtrnáctidenní lhůty vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc budeme vracet, odstupujeme od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máme dalších maximálně 14 dní od chvíle, kdy jsme odstoupili. Zboží vracíme kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů, ale zpravidla to dělá rychleji.

 

V normálních obchodech jsou podmínky individuálně nastavené

Stále tu ještě neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší svými předpisy. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech obvyklá, ale není to povinnost. Pamatujte si, že je třeba informovat se už při nákupu zboží, anebo si přečíst údaje na účtence. Podmínky pro vrácení zboží v kamenných obchodech jsou individuální: většinou budeme k vrácení potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, jiné jen umožní vybrat si z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup. „Lhůty jsou rovněž individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze jakékoliv před Vánoci koupené zboží vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou není ani delší časový úsek.

(Zítra: Jak řešit reklamace?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klíčová slova: