Negrelliho viadukt vydržel přes 170 let

Výstava před budovou Muzea hlavního města Prahy
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Minulou středu oslavil své 170. výročí Negrelliho viadukt. Stavba nejstaršího železničního mostu přes Vltavu a druhého nejstaršího stojícího v Praze začala na jaře 1846 podle projektu z roku předchozího. Původně jej měl postavit Jan Perner, ten však náhle zemřel na následky úrazu hlavy.

Empírová monumentalita

Viaduktu se proto ujal rakouský inženýr Alois Negrelli von Moldelbe. Chopil se stavby, která celkově trvala čtyři roky a bylo na ni třeba 3000 dělníků. Mostu bylo zapotřebí, aby přivedl železniční tratě ze severu, z Děčína a Drážďan do Nádraží společnosti státní dráhy (nyní Masarykovo nádraží). Výslednému objektu, jenž byl uveden do provozu 1. června 1850, se dlouho říkalo „Viadukt Společnosti státní dráhy“, či „Karlínský viadukt“. V padesátých let minulého století si ovšem lidé vzpomněli na jméno jeho autora a od té doby jej podle něj nazývají. Historik umění Zdeněk Wirth jej označuje za „projev monumentality empírové doby v oboru technické stavby“.

Jednodušší nakreslit než postavit

Viadukt je dolný vůči povodním

Ve své době měl projekt i své kritiky. Viaduktu bylo vyčítáno, že je údajně nepřirozeně vklíněn mezi Karlín a Holešovice. Nyní je však považován za jeden z nejlepších svého druhu ve střední Evropě. Chlubit se může délkou 1 110 metrů, což ovšem nezahrnuje později přistavěnou východní větev. Mezi mostnými kameny je široký 7, 6 metru. Na jeho výstavbu byl použit lomený kámen, žula a pískovec. Materiál dodávali jednak bratři Kleinové, jednak Vojtěch Lanna starší. Negrelli a jeho tým měli v živé paměti velkou povodeň roku 1845, proto jej navrhli, aby podobné katastrofy ustál. Jejich opatření se ukázala jako efektivní, neboť objekt přečkal masivní záplavy v roce 2002.

Chlouba Prahy na pohlednici

Přemostění Křižíkovy ulice si v letech 1952 – 1954 vyžádalo zboření tří mostních oblouků a proluka musela být přemostěna trámovými překlady z betonu. Roku 1981 se přestavby tentokrát týkaly holešovické strany nad Bubenským nábřežím. O necelých dvacet let později byly vybourány výplně mostních oblouků mezi ulicemi Křižíkovou a Sokolovskou, čímž byl obnoven původní průhled.     

Viadukt začíná na Novém Městě, čtvrti městské části Praha 1. Následně se táhne nad autobusovým nádražím Florenc, přes Karlín, až na vltavský ostrov Štvanice v bubenské části Holešovic.

Detailní historii viaduktu se věnuje výstava před budovou Muzea hlavního města Prahy. Prohlédnout si ji můžete až do 22. čevna 2016.