PŘEHLED: ROPID zase mění linky. Na popud cestujících

Jakékoliv změny v pražské dopravě přinášejí zpočátku velké komplikace pro cestující.
 

Čtyři nové tramvajové linky by podle Návrhu základních úprav měly vzniknout v pražské síti hromadné dopravy. Dalších deset linek čekají změny trasy. Konkrétní podobu úprav pražské MHD ale musí ještě schválit městské části.

ROPID chce finální podobu představit během června a na nové jízdní řády přejít od září. Výsledný stav nových tramvajových linek by měl vycházet z průniku dvou hlavních a jednoho doplňkového návrhu. O tom, které linky zaniknou a které se změní, začnou jednat městské části. Změny pražské hromadné dopravy v minulosti provázely protesty cestujících. ROPID se tentokrát brání, že návrhy vycházejí právě z řad obyvatel hlavního města.

„Řekl jsem ROPIDu, aby připravil návrhy tramvajových změn i na základě toho, co budou chtít cestující, kteří městskou hromadnou dopravu v Praze každý den používají. Skoro dva tisíce podnětů, které lidé poslali, jasně ukázalo, že se v Praze řeší, jak by měly tramvaje jezdit,“ říká náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Dolínek. Ten už dříve avizoval, že by rád tramvajovou síť rozšířil i do Líbeznic a Odolené vody.

První (modrý) a druhý (oranžový) návrh vycházejí přímo z přání cestujících. Ve třetím doplňkovém návrhu, který vypracoval ROPID, je plán páteřní tramvajové sítě, po kterém řada odborníků dlouhodobě volá. Pro potřeby Prahy se ale nakonec zdá jako nepoužitelný. Cestující by se potýkali s větším množstvím přestupů a tramvajová síť by i více zatížila městský rozpočet.

Návrh základních úprav (modrý)

Počet denních tramvajových linek:                25 (o čtyři více než dnes) 

Bez změny trasy:                                             11 linek (z toho dvě linky jen prodlouženy)

Změna trasy:                                                    10 linek

Nové linky:                                                        4

 

Nově zavedená přímá spojení:

I. P. Pavlova – Bruselská – Nádraží Vršovice – Strašnice (linka 6)
Sídliště Barrandov – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Žižkov (linka 16)
Václavské náměstí – Těšnov – Vltavská – Maniny (linka 14)
Nádraží Vysočany – Palmovka – Holešovice (linka 14)
I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí (linka 6)

 

Posílené úseky:      

Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (dnes 4 linky, nově 6 linek)
Hlavní nádraží – Biskupcova – Olšanské náměstí (dnes 3 linky, nově 4 linky)
Vltavská – Letenské náměstí – Hradčanská (dnes 2 linky, nově 3 linky)
Vltavská – Maniny – Palmovka (dnes 2 linky, nově 3)
Nádraží Vysočany – Palmovka (dnes 1 linka, nově 2 linky)

 

Oslabené úseky:

Kolbenova – Starý Hloubětín (o víkendech provoz sólo vozů místo souprav se dvěma vozy)
Vozovna Střešovice – Petřiny (celotýdenně linka 5 v sólo vozech, jde o reakci na snížení poptávky po tramvajovém spojení v této oblasti po otevření metra A na Petřinách)
Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař (dnešní interval 2-3 minuty ve špičce bude zachován jen v ranní špičce, odpolední interval se prodlouží z 2-3 na 4 minuty)

                                   

Návrh příležitostí (oranžový

Počet denních tramvajových linek:                25 (o čtyři více než dnes) 

Bez změny trasy:                                               7 linek (z toho 1 linka jen prodloužena)

Změna trasy:                                                    13 linek

Nové linky:                                                         5

Zrušené linky:                                                    1

 

Nově zavedená přímá spojení:

I. P. Pavlova – Bruselská – Nádraží Vršovice – Strašnice (linka 6)
Sídliště Barrandov – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Žižkov (linka 16)
Václavské náměstí – Těšnov – Vltavská – Maniny (linka 14)
Nádraží Vysočany – Palmovka – Holešovice (linka 14)
I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky (linka 6)
Vysočanská – Palmovka – Želivského – Nádraží Hostivař (linka 19)
Modřany – Podolí – Anděl (linka 21)
Staroměstská – Pražský hrad (linka 18)
Vítězné náměstí – Vltavská (linka 1)

 

Zrušená přímá spojení:

Dejvice – Anděl (linka 20 by byla nahrazena v úseku Dejvice – Hradčanská – Újezd linkou 23, přímé spojení Vítězného náměstí a Anděla by případně mohla zajistit přímá autobusová linka přes Strahov)
Letenské náměstí – Veletržní – Výstaviště Holešovice (linka 12 nově vedena po nábřeží, nikoliv přes Letnou jako dnes)
Sídliště Barrandov – Václavské náměstí (linka 14 by jela z Anděla na Radlickou a z Barrandova ve směru Karlovo náměstí by ji nahradila linka 16).

 

Posílené úseky:                  

Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (dnes 4 linky, nově 6 linek)
Hlavní nádraží – Biskupcova – Olšanské náměstí (dnes 3 linky, nově 4 linky)
Vltavská – Letenské náměstí – Hradčanská (dnes 2 linky, nově 3 linky)
Vltavská – Maniny – Palmovka (dnes 2 linky, nově 3)
Nádraží Vysočany – Palmovka (dnes 1 linka, nově 2 linky)

 

Oslabené úseky:     

Kolbenova – Starý Hloubětín (celotýdenně provoz sólo spojů místo souprav se dvěma vozy)
Vozovna Střešovice – Petřiny (o víkendech linky 2 a 20 se sólo vozy)
Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař (dnešní interval 2,6 min ve špičkách se prodlouží na 4 minuty)

 

Doplňkový návrh vídeňský (zelený)

Počet denních tramvajových linek:               17 (o čtyři méně než dnes) 

Bez změny trasy:                                              7 linek

Změna trasy:                                                     7 linek

Nové linky:                                                        3

Zrušené linky:                                                    7, z toho dvě jen přečíslovány (22=2 a 26=5A)

Počet páteřních linek, které by

měly ve špičce kratší interval než

standardních 8 minut:                                     12