Femat přivedl ke Škodovce autokrosař Bořivoj Tlášek

Vlastníky Fematu jsou právnička Miluše Jirásková a bývalý autokrosový závodník Bořek Tlášek
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Významný prodejce a servis Škodovky Femat Radotín existuje 25 let. Jeho spoluzakladatelka je právnička Miluše Jirásková. V roce 1991, kdy Femat vznikl, ale o auta ještě nešlo. 

 

Pár slov o firmě...
Jsem jednatelka firmy Femat Radotín. Femat Radotín je dealerem ŠKODY AUTO, máme jak servisní smlouvu, tak prodáváme nové vozy ŠKODA, nebo zároveň ojeté vozy a poskytujeme veškerý servis, který zákazník potřebuje. Od prodeje nového auta až do konce. 


Jaká je historie Fematu?

Firma bude v květnu slavit 25. výročí založení, chystáme pro zákazníky menší dárečky. Firma začala tím, že se věnovala výrobkům ze železa. Odtud FE - ferum. Dva roky po vzniku jsme uzavřeli smlouvu se ŠKODA AUTO.


Jak jste se dostala právě k takovému oboru?
Tím, že náš společník je bývalý automobilový závodník Bořivoj Tlášek, má tedy k autům blízko. Když jsme uvažovali zpočátku o vlastním podnikání, měli jsme představu, že to bude něco s auty. Samozřejmě to nebylo tak rychlé. Díky účasti na automobilových závodech jsme měli kamaráda v Rakousku, se kterým jsme navázali spolupráci při podnikání v oblasti kovových a litinových výrobků a stal se zpočátku i společníkem firmy.


Šla byste znovu do podnikání?
Spíše ano, ovšem dneska už vím, co bych dělala. Nám zpočátku vadilo, že jsme neměli nikoho, kdo by nám poradil. Byly to takové zkoušky, jestli jsme něco nezapomněli, zda máme splněné všechny povinnosti vůči úřadům a podobně. Měli jsme i trochu výhodu v tom, že jsem právník - oproti ostatním jsem věděla dost věcí, čímž nebylo potřeba platit dalšího právníka, ale naopak jsem znala i negativní skutečnosti, které by nám hrozily v případě porušení našich povinností.


Měla jste chuť od podnikání útect? Byly tady i povodně…
Ano, to byly, např. autosalon byl úplně potopený, ale to nebyl ten okamžik, kdy jsme s tím chtěli skončit. Věděli jsme, že jsme schopni vše vrátit zpátky a opravit. Spíše byly občasné problémy se zaměstnanci, provozní věci, neustálé plnění termínů apod. To vás jednou dožene. Říkáte si, zda to máte zapotřebí, ale nemůžete z toho vystoupit. Dneska máme ve všech firmách skoro 50 zaměstnanců. V objektu Vrážská se nachází také Fitness centrum, které navštěvuje hodně klientů z okolí Radotína a využívají jej i naši zaměstnanci za výhodných podmínek.

V minulosti jsme psali například o společnosti Next. Jeden z majitelů se bál o vlastní bezpečnost, a proto začali vyrábět bezpečnostní dveře. Chtěl se zabezpečit, založil NEXT

Jak vznikl název Femat?
Fe - ferum, tedy železo, mat jako materiál - kovový materiál.


Co spolupráce s Rakouskem?
Šlo o spolupráci z kamarádství, právě díky závodům, tak to i fungovalo. Skončilo to asi před 3 lety, oba společníci jsou již důchodci, takže to skončilo díky tomu. Firma už se nevěnuje jen kovovým součástkám nebo mechanickým dílům, ale věcem z litiny, ať je to městský mobiliář - lavičky, sloupky, osvětlení, stromové mříže, zábradlí a podobně, cokoli, nač si vzpomenete z litiny.


Jak je složité získat zakázku na městský mobiliář? 
Často jde o výběrová řízení, záleží, kdo je investor - města a obce vypisují výběrová řízení, stavební firmy se na nás obrací při revitalizacích historických částí měst apod., hodně zákazníků se na nás obrací i ze známosti, spolupracujeme s architekty a projektanty. 


Spojení aut a mobiliářů?
Každé má svoje, o jednotlivé obory se starají samostatní odborníci. Od začátku jsme oblasti podnikání chtěli mít rozdělené, protože není dobré se soustředit na jednu věc. Něco nemusí vyjít, nebudou se prodávat auta, nebudou zákazníci na litinu, cokoli.


Proč sídlíte tady, je to trochu zastrčené mimo dění...
Sídlíme v bývalé budově Technometry postavené ve dvacátých letech, kde se vyráběly součástky pro letadla. Společník zde 20 let pracoval před revolucí, věděli jsme, že se tato budova bude prodávat. Předtím jsme byli ve Velké Chuchli a chtěli jsme zůstat v lokalitě. V přízemí jsme vybudovali značkový autoservis. Autosalon najdete o pár metrů dál na ulici Výpadové.


Máte čas na koníčky?
Teď už na ně máme čas, ze začátku to bylo těžší. Pracovali jsme v podstatě pořád, dovolená nepřipadala v úvahu. To se bavíme především o devadesátých letech, později jsme si řekli, že nebudeme pracovat alespoň v neděli. V loňském roce jsme jmenovali do funkce ředitele velmi zkušeného pracovníka s odbornými znalostmi, který převzal téměř veškeré povinnosti ve vztahu k našim dodavatelům, zejména ke ŠKODA AUTO, vzal na sebe hodně každodenní provozní práce, což nám jako společníkům hodně ulehčilo. Změna se projevila již v loňském roce, zvýšili jsme prodeje vozů, udělali jsme hodně změn, obměnili personál, myslím, že to jde dobrým směrem. 
V loňském roce jsme také jako smluvní partner ŠKODA AUTO prošli re-brandingem (revitalizace značky pozn. red.), provedli úpravy autosalonu i části servisu, se kterým přijdou zákazníci do styku. Takže v loňském roce se toho pro nás změnilo hodně. Jako společníci se můžeme na své zaměstnance spolehnout a věnovat se také svým koníčkům, což je sport, renovace historických vozidel a občasné cestování karavanem.