(Ne)omezení reklamy a pár facek pro Stropnického

 

Regulace reklamy je v Praze velkým tématem a jádrem mnoha sporů. Být či nebýt reklama na tom či onom místě, mít támhle nevzhledný billboard a onde už ho zakázat. Teď už snad bude, alespoň to tak vypadá, konečně klid. Radní se definitivně shodli, což v hlavním městě není zrovna pravidlem.

Prvním zásadním bodem je, že reklamní nosiče nesmí být větší než čtyři metry. Druhým, že bude platit úplný zákaz reklamy v památkové rezervaci a zónách. Třetím pak fakt, že na ostatních místech musí být billboardy a další poutače minimálně 100 metrů od sebe. Ono to však moc na bouchání šampaňského není. Alespoň podle některých.

Regulace reklamy byla v Praze tvrdým oříškem k rozlousknutí už před komunálními volbami v roce 2014. Bývalý primátor Tomáš Hudeček "bojoval" s firmami pronajímajícími billboardy. Ty kvůli tomu podaly následně podnět Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Hudeček si však nenadělal kamarády ani v některých politických stranách. Například autor současné regulace, bývalý náměstek primátorky Matěj Stropnický, by podle něj "za odstranění regulace reklamy zasloužil pár facek nejen od svých voličů".

Stropnický však oponuje tím, že nyní schválená regulace není menší, pouze jiná. "Ze zastavitelného území, což je asi polovina města, se rozšiřuje na celé město. Není tam nulová tolerance billboardů, ale jejich regulace byla vyřešena vzdálenostním principem. Byla rozšířena z šesti metrů čtverečních na čtyři."

Nově platná právní úprava zakazuje v památkové rezervaci, která pokrývá Prahu 1, část Prahy 2, Holešovic, Podolí a Smíchova, a v dalších památkových zónách samostatně stojící reklamy nad čtyři metry čtvereční. Povolená jsou jen k označení provozovny, stavby či instituce nebo s nereklamními informacemi. Nad střechami předpisy povolují jen samostatná písmena nebo loga. Platí také zákaz reklamy na zábradlích. Uvidíme, jaké změny to v reálu opravdu přinese. A když už jsme u reklamy, Jaké je vlastně tajemství účinné propagace?