Podívejte se, jak se dělají čelní skla do aut

Už zahnutá tabulka
Zobrazit fotogalerii (10)
 

Často stojí mezi životem a smrtí, ale viděli jste někdy, jak se vyrábí přední sklo do našich automobilů? Trochu to připomíná výrobu sendviče. Skla se dělají v Hořovicích a v pátek 3. června tady představili novou výrobní linku i logo.

Loni společnost Saint-Gobain Sekurit oslavila 350 let. Letos otevřela novou výrobní linku ve středočeských Hořovicích, ta vyšla na celou jednu miliardu korun. Ředitelka Martina Hamanová si od ní slibuje zdvojnásobení výroby. A víte, jak se takové čelní sklo vlastně vyrábí?

Výroba je plně automatizovaná, člověk nemusí vlastně na nic sáhnout, všechno dělají stroje. Technologie výroby je tak ojedinělá, že se ve výrobní hale v podstatě ani nesmí fotit. Velké stroje berou obyčejné sklo a pokládají jej na jezdící pás. Sklo potom další stroj ořízne a obrousí, aby nemělo ostré hrany. Zbytky, které odpadnou, speciální převozník odváží k recyklaci, a tak k dalšímu využití.

A naše sklo jede dál, nabarví se speciální barvou a potiskne. Potom vjíždí do speciální části linky, kde se „oddá“, tedy spárují se 2 skla k sobě. Každé čelní sklo se totiž skládá ze dvou tabulek, mezi které v jedné z posledních fází přijde speciální fólie. Po spárování mezi nimi ale ještě fólie není. Tabulky ve dvojici putují do speciální pece, kde se zahřívají a ohýbají do příslušného tvaru – čelní sklo je zakulacené.

Ředitelka Martina Hasmanová

V dalším kroku musí zchladnout přibližně na teplotu lidského těla, potom jej speciální stroj pomocí páry oddělí a další mezi ně vloží fólii. Ta je bílá, až po cestě do další pece „zprůhlední“ a vlastně díky fólii obě skleněné tabulky drží u sebe. Po začištění (fólie přesahuje samotné sklo) přijde na řadu mytí a vysoušení. V poslední fázi jsou už hotová okna naložena na speciální vozíky a vjíždí do tunelu, ve kterém se takzvaně „dopečou“. A čelní okno, které chrání naše životy, je na světě.

Už chybí jen speciální polepky. Fólie, která je mezi skly, má různé vlastnosti. Buď může odrážet světlo, je takzvaně antireflexní, a v autě se tedy tolik nepečeme, protože sluneční paprsky neproniknou, odrazí se. Jedná se o velmi oblíbenou variantu, kterou Češi nakupují. Podobně oblíbené je i speciální vyhřívání, díky kterému v zimě nemusíme škrábat.

Společnost Saint-Gobain Sekurit v pátek nepředstavila jen novou výrobní linku, ale i logo. Je barevnější než jeho předchůdce a zůstala v něm zachovaná jednoduchost.V Čechách je firma od roku 1992, vyrábí také zadní laminovaná skla a panoramatické střešní zasklení. Aktuální do ní patří 4 společnosti: Isover, Weber, Rigips a Ecophon.