Dopravní kolaps a rozkopané silnice: Jak to vidí kandidáti na středočeského hejtmana?

Miloš Petera
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Už jen pár týdnů a Středočeský kraj bude mít nového hejtmana. Ani jeden z kandidátů není v politice začátečníkem. Takže je téměř jisté, že ať usedne do „šéfovského“ křesla kdokoli, přijdou větší či menší novinky a změny. My jsme dnes v naší tradiční anketě zabrousili na dopravní téma.

Prázdniny jsou v plném proudu a když vyrazíte prakticky kamkoli napříč republikou, čekají vás uzavírky a nekonečné kolony. Chce to velkou trpělivost, plnou nádrž a litry vody v zásobě. Středočeský kraj není bohužel (nebo bohudík?) v tomto ohledu výjimkou. Kandidátům jsme tedy položili následující dvě otázky (upozorňujeme, že jsme oslovili všechny známé kandidáty, někteří z nich však v daném časovém období neodpověděli). 

1. Souhlasíte s tak velkým počtem oprav a staveb na silnicích kraje během prázdnin tak, jak se to děje tento rok, a tím pádem s komplikacemi, které to občanům přináší?
2. Jak byste to řešili vy?

 

Martin Kupka (ODS)
1. Každý Středočech musí zajásat, že se komunikace konečně ve větším počtu opravují. Škoda, že si to sociální demokraté a komunisté v krajském vedení nechali až na poslední léto před volbami. Kdyby celých osm let pracovali intenzivněji, nemuselo by to teď být tak nápadné a nepůsobilo by to řidičům takové komplikace. To, že se konečně více staví, hodnotím pro kraj a jeho občany jako lepší, než kdyby se přešlapovalo na místě. Koordinace ale zjevně vázne a to pak působí problémy.

2. Především bych potřebné opravy komunikací nenechával na poslední měsíce funkčního období a na předvolební kampaň. To je hodně umělá křeč. Kraj má stovky kilometrů poničených cest a desítky mostů, které se měly a mají opravit. Vytvoříme jasný plán priorit, opravy spustíme hned a rozložíme je rovnoměrně do celých čtyř let. Zaměříme se hned také na přípravu a stavbu nových obchvatů měst a obcí. Všichni bychom jezdili snáz a celá síť krajských komunikací by byla méně zranitelná, pokud by bylo možné frekventovaná centra měst a obcí snadno objet. Více opravených komunikací a mostů a také stavba nových obchvatů měst a obcí je právě programem ODS pro příští čtyři roky v krajském zastupitelstvu.

 

Miloš Petera (ČSSD)
1. Opravy určitě život znepříjemňují, ale udělat se musí. Léto je ideální nejen z technologického hlediska, ale i díky menší dopravě – lidé si vybírají volno, děti nedojíždějí do školy. Každá zakázka se musí řádně vysoutěžit, což také zabere čas. Řidiče proto prosím o shovívavost a lepší plánování tras.

 

František Kopřiva (Piráti)
1. S opravami silnic samozřejmě souhlasím, protože občané chtějí silnice opravené. O prázdninách se opravuje prostě kvůli řidšímu provozu, to dává smysl.

2. Prioritou Pirátů je transparentní hospodaření kraje. Konkrétně tedy, aby se při opravách silnic neztrácely peníze, to je hlavní. 

Letiště ve Vodochodech ano nebo ne? Co na to kandidáti na hejtmana?

Zdeněk Štefek (KSČM)
1. Opravy jsou prováděny v průběhu celého roku a některé vyjdou i na prázdninový čas. Provádí je nejen kraj, ale i stát a obce. Souvisí to i se smluvními termíny, termíny jednotlivých evropských fondů atd. Jako politik i jako řidič jsem schopen včas avizované a popsané nutné opravy respektovat, ale nikoliv v podobě, kdy dojde vinou špatné koordinace k téměř uzavření některé obce nebo kolapsu některé dopravní tepny nebo uzavření spoje hromadné dopravy bez náhrady.

2. Koordinací všech subjektů realizujících opravy a veřejným dlouhodobým plánem oprav, kde by byly ošetřeny i některé dopravně složité termíny (začátek a konec prázdnin atd.), do kterého by se zapisovaly opravy a rekonstrukce nejen krajské, ale i státní (opravy dálnic a jedniček) i místních komunikací (obce). Opravám, uzavírkám a plánu pak věnovat i třeba mobilní aplikaci, resp. poskytovat data pro existující aplikace.

Jak se kandidáti dívají na možnou výstavbu hal v okolí Zdib?

Petr Tiso (TOP 09)
1. Silnice ve Středočeském kraji jsou značně zanedbané a je nutné je opravit. Opravy svých silnic aktuálně provádí stát i kraj. Letní období je nejvhodnější technologicky. Navíc, hodně lidí je na dovolených a klesá tak intenzita každodenního dojíždění do zaměstnání či do škol. Značně to ale komplikuje situaci těm, kteří dovolenou nemají či právě jedou na dovolenou či navštěvují města a památky ve Středočeském kraji. Určitě by bylo lepší, kdyby kraj při opravách vycházel z krajského strategického plánu oprav silnic, který by určoval jejich provedení dle potřebnosti a hlavně by byly plánovány tak, aby se nedostaly do souběhu s opravami prováděnými státem či městy a situaci zbytečně nekomplikovaly. Mám pocit, že dnes se opravuje tak trochu nahodile, často podle toho, odkud pocházejí kandidáti ČSSD a KSČM pro volby.

2. Za naprosto zásadní považujeme vypracování krajského strategického plánu oprav silnic, a to dle jejich potřebnosti z hlediska občanů a konkrétního technického stavu, nikoli podle politických preferencí. V případě existence jasného plánu a dobré připravenosti akci by pak bylo pro kraj mnohem jednodušší projednat a promyšleněji koordinovat harmonogram se státem (tj. ŘSD) a městy a vyhnout se tak velmi nepříjemným souběhům oprav na hlavních i objízdných trasách, což dnes způsobuje největší problémy. Tato koordinace v kraji dlouhodobě vázne. Oblast dopravy řídí přímo hejtman Petera a ten bohužel kvůli svým cestám po kraji v rámci své volební kampaně a kvůli svým cestám do Číny asi nemá čas se strategickému plánování oprav komunikací řádně věnovat.