Tramvaje mimo Prahu: Další předvolební podvod, nebo reálný projekt?

 

Myšlenka propojit tramvajovými linkami obce mimo hlavní město je stará už dobrých dvacet let. Celou tu dobu se mluví a plánuje, ale skutek jaksi někam utek. Teď to však vypadá, že tato idea dostává konkrétnější obrysy...

Jesenice, Vestec a Dolní Břežany. Tři obce, které se už pěknou řádku let těší na to, že je s Prahou spojí tramvaj. Obsluha autobusy už dávno přestala stačit, doprava bývá přehlcená a na pokraji kolapsu nejen během špiček. Pro většinu obyvatel i politických činitelů těchto koutů Středočeského kraje je proto tramvaj krásný sen.

Tramvají do Odoleny Vody a Líbeznic? Je to možné, nebo jen sen?

Bohužel zatím pokaždé přišlo probužení do reality a vystřízlivění. "Slibem nezarmoutíš, hlavně před volbami. Nemám nic proti propojení tramvajemi, naopak, podporuji to. Mám problém s nekoncepčním přístupem současného vedení kraje k této problematice, protože ji za posledních osm let vůbec neřešilo," má jasno starosta Dolních Břežan Věslav Michalik.

Bude se čekat na metro
Za pravdu má dává fakt, že pokud by opravdu došlo k budování nových tramvajových linek do zmíněných lokalit, hotovo bude nejdříve v roce 2022. A to kdo ví jestli. Čekat se totiž musí na výstavbu části metra D. Plánuje se, že koleje by se napojily od stanice "déčka" depo Písnice. Háček je v tom, že i když se dodrží všechny termíny, hotovo bude právě na začátku roku 2022. 

Už jste někdy viděli potkany v tramvaji? Tak věřte, že je to možné...

Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera je přesto optimista. Ministerstvo dopravy už požádal o finanční příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Projekt svým rozsahem a předpokládanou výší investičních nákladů 2,58 miliardy korun přesahuje finanční možnosti kraje. Záměr už jsme projednali i se zástupci Magistrátu hlavního města Prahy a Dopravního podniku hlavního města Prahy a ti mu vyjádřili podporu," pochlubil se Petera.

Velká komplikace
S vedením kraje si Dopravní podnik opravdu notuje a projekt podporuje všemi deseti. Jenomže je tu další háček, ze kterého vyplývá, že jakýkoli konkrétní termín realizace výstavby je holý nesmysl. "Možná realizace uvedené tratě je podmíněna zakotvením do Pražského územního respektive metropolitního plánu. Ten zajišťuje Institut plánování a rozvoje Prahy. Do doby zahrnutí předmětné tramvajové tratě do zmiňovaného územního plánu nelze prognózovat ani rámcový termín realizace," dozvěděli jsme se na náš dotaz na facebookové stránce Dopravního podniku.  

Tramvají se dá vozit i jinak, než je běžné. Ovšem strážníci pro to nemají moc pochopení.

Ještě dál jde starosta Dolních Břežan Michalik. Poukazuje na to, že připraveno není prakticky vůbec nic. "Aby se něco mohlo postavit, potřebujete studii, územní rozhodnutí, stavební povolení a vykoupené pozemky. To může trvat v českých podmínkách i desetiletí. Ano, má smysl vybudovat systém vlakotramvají jako ucelený koncept, ne jednu krátkou trasu. Ale abychom se toho dočkali, musí Středočeský kraj a Praha spolupracovat a přemýšlet dlouhodobě, ne od voleb k volbám."

 

Kde je pravda?
Přitom vedení kraje mluví konkrétně o dvou tratích. Stavba by podle záměru měla být rozdělena na dva úseky, a to Písnice-Vestec o délce 1,5 kilometru a Vestec-Jesenice s délkou 3,1 kilometru. Tady je z toho obyčejný člověk najednou poměrně dost zmatený. V podstatě všichni, kdo projekt podporují, kterých je mimochodem drtivá většina, mluví o tom, že příprava vázne. Jen na hejtmanství se vesele plánuje, jako by se nechumelilo.

Co říkají na možnou stavbu tramvajových linek mimo Prahu další kandidáti na hejtmana?

Jakoukoli dopravní podporu by v každém případě přivítali i sami občané jednotlivých obcí. "Bylo by to krásné, ale nemyslím, že se toho někdy dožiju. Poprvé jsem to slyšela ještě jako svobodná holka. Dnes mám dvě děti a jsem šťastně vdaná," smála se sympatická dáma z Jesenice. Velmi podobně to pak vidí i lidé z Vestce a Dolních Břežan.

Podle toho, v jakém stavu, nebo spíš "nestavu" je plánování a všechny věci kolem toho, máme velkou obavu, že v Jesenici i jinde by dřív svépomocí postavili třeba obří mrakodrap nebo padesátimetrovou mucholapku, než se dočkají prvního zazvonění tramvaje.