Konec zmatků: Praha slibuje lepší orientaci v MHD

Vše by se prý mělo zjednodušit
 

Konec zmatenému přebíhání od zastávky k zastávce, otázek kudy kam i bloudění. Tak by to mělo vypadat po zavedení nového orientačního systému v pražské městské hromadné dopravě. Oddychnou si všichni, "domácí", Středočeši jezdící do hlavního města za prací i turisté. 

Snadnější cestování je meta, na kterou chce vedení Prahy dosáhnout už pořádně dlouho. Bohužel se však zatím příliš nedaří a místo snadných ukazatelů či rozcestníků se spíš setkáváme se zmatky a nervóznimi cestujícími. "Měl by to vyřešit přehledný orientační systém, který se snad podaří uvést do praxe v následujících letech," přeje si Vojtěch Novotný z Ropidu. 

Právě on má nový systém na starosti. V ideálním případě by měl sjednotit všechny cedule, značky i mapy do jednotného designu tak, aby bylo na první pohled zřejmé, co který ukazatel znamená. Dnes je to tak, že metro i pozemní doprava mají zcela jiné značení a je z toho spíš chaos, než aby nějak výrazně pomáhalo. 

Změnou by však mělo projít i značení k turistickým cílům, památkám a tak dále. Inspirací může být Londýn. "Systém by měl pomoci zejména při hledání správného východu z metra nebo zastávky tramvají či autobusů," vysvětluje Novotný. Bolavou patou Prahy momentálně je, že v podstatě všechny instituce si dělají informační systémy podle svého a neexistuje mezi nimi propojení.

Kdy ale začne nový systém fungovat, se neví. Možná v horizontu let. Na spolupráci se totiž musí dohodnout nejen Ropid a Institut plánování a rozvoje Prahy, ale také například s dopravním podnikem nebo Technickou správou komunikací a dalšími. Jako první krok je však analýza, která by měla rozklíčovat, jakou cestou je třeba se ubírat. "Výsledky budou hotové v polovině příštího roku," odhaduje Novotný.

Pražany i návštěvníky metropole tak ještě čeká docela dlouhá doba stresů a ťukání si na čelo, jak někdo může vymyslet značení, které vlastně nikomu nepomůže. Škoda, že zodpovědné orgány místo plánování a debatování raději nekonají. Kde je největší problém, je totiž zřejmé snad každému, kdo někdy jel MHD.