Záchytná parkoviště - luxus pro vyvolené

P+R ano, ale jen pro někoho
 

Praha prý chystá záchytná P+R parkoviště, ta budou ovšem jen pro vybrané, například s Prahou 8 jako by magistrát nepočítal.

Hlavní město má způsob, jak umožnit parkování zejména obyvatel Středočeského kraje, kteří každý den dojíždějí do Prahy za prací. Na okrajích metropole bylo vytipováno celkem 62 míst, na kterých by mohla v krátké době vzniknout záchytná parkoviště, odkud by Středočeši již dále pokračovali městskou hromadnou dopravou. 

Praha 8 zavedla, že zóny neplatí v sobotu a v neděli. Ve všední dny pak platí od 8 do 20 hodin. Kolem Hudebního divadla Karlín a Fora Karlín však až do desáté večerní.​ O svátku  zaplatíte na celé osmičce.

Se zavedením parkovacích zón v některých městských částech obyvatelé Středočeského kraje začali své vozy nechávat v místech, kde modré zóny ještě nejsou. Tím jednak omezují přístup k parkování rezidentům, často však také sami místo k odstavení svých aut hledají jen velmi těžko.

„Zadal jsem příslušným organizacím úkol, aby v co nejkratší době vytipovaly vhodné lokality, kde by mohla vzniknout P+R parkoviště, oslovili jsme i majitele pozemků. Již máme seznam potenciálních lokalit, který se bude průběžně aktualizovat. Byla zahájena jednání s majiteli pozemků, cílem je, aby se začalo stavět co nejrychleji. Do budoucna je třeba tato parkoviště co nejvíce provázat s MHD. Chci ale zdůraznit, že za ještě zásadnější prioritu než P+R považuji zvýšení parkovacích kapacit pro Pražany, a to hlavně na velkých sídlištích," řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.

Vytipovaná místa pro P+R parkoviště jsou v celkem 26 městských částech. Například v Praze 6 je takových míst deset, v Praze 16 pět a v Praze 5 jsou to čtyři potenciální místa. Jejich kapacita se počítá od několika desítek automobilů až po zhruba tisícovku vozů na Dlouhé míli v Praze 6 nebo na Opatově v Praze 11. První záchytná parkoviště by měla začít fungovat již v řádu měsíců. V Praze 8 je situace také tristní, ovšem zatím údajně se nepodařilo najít vhodná místa pro P+R parkoviště.

Jaká situace panuje v Praze 8?

Od chvíle, kdy městská část Praha 8 zavedla takzvané modré zóny, začali mimopražští bojovat proti tomuto rozhodnutí. Jak by ne. Hodinka parkování vyjde pěkně draho a stání v zónách je časově omezené.

O situaci jsme již informovali: Modré zóny: Části Prahy 8 se ulevilo, zbytek trpí!

Pokud jste i vy proti, máte možnost podepsat petici. Třeba se situaci podaří zvrátit. Jak zní text petice?

Žádáme o celkovou úpravu či úplné zrušení modrých zón na území Prahy 8 – sídliště Ďáblice (oblast 8.3 Ládví a Kobylisy) a žádáme výstavbu parkovacích domů pro rezidenty a P+R parkovišť pro návštěvníky. Modré zóny mezi panelovými domy neřeší nedostatek parkovacích míst pro rezidenty a ohrožují nejen poskytovatele potřebných služeb (lékaře, školy, úřady, obchody…) a drobné podnikatele, ale i dostupnost veškerých služeb v této oblasti.

 

Kdo má nárok na parkování?

Trvalý pobyt je základní podmínkou k vydání rezidentního parkovacího oprávnění. Bez něj nelze rezidentní POP vydat.
Vlastník nemovitosti na území naší městské části bez trvalého pobytu je abonentem a má nárok na abonentní parkovací oprávnění při splnění předepsaných podmínek, zaplatí ale ročně 6 000 korun!
Parkovné pro návštěvníky udává pásmo, do kterého místo spadá. Pro Karlín a dolní Libeň to je 60 Kč/hod. V Kobylisích a Ládví zaplatíte 40 Kč/hod.


Jeden příběh za všechny
Obyvatelka Prahy 8 řeší zásadní problém. Je již v důchodu, její manžel má trvalé bydliště na chatě, zároveň má právě manžel na sebe napsané i auto, které žena užívá. Ona má ovšem trvalé bydliště v Praze 8. Ač se jedná o společný majetek manželů, mají smůlu. Jedinou možností zůstává přepis vozu!

Účinky modrých zón se budou vyhodnocovat a monitorovat průběžně. Na základě výsledků navrhne městská část magistrátu případné další kroky, které by bylo potřeba udělat. Jedná se například o situaci, kdy by se zóny minuly účinkem nebo kdy by lidé nechávali své automobily v již neznačených, vzdálenějších ulicích. Ty byly vybírány tak, aby pěší cesta k metru trvala 15 a více minut. V Praze 8 jsou zóny platné od 1. října, je to i kvůli tomu, aby lidé měli šanci nakoupit registrace i celé září. K vydávání karet dochází postupně.

V Praze 8 navíc zóny placeného stání platí i ve svátek, a to za 40 korun na hodinu. Praha 3 nic takového nemá. Zřejmě se jedná o kontrolu náhodných návštěv.

A jaké jsou vaše názory?

Je to nechutné, chce se mi zvracet. Celý koncept parkovacích zón nejenom v Praze 8, ale v celé Praze je jednoznačně proti jejím obyvatelům a podnikatelům. Petr Časař

Modré zóny, modré zóny...také jsem tomu moc nevěřil, protože u nás (Prvního pluku-Karlín) bylo vždy narváno. Jenže teď mám pokaždé v jakoukoliv dobu volno. Takže já jsem spokojený. Slýchávám dotazy, ale co ti ostatní? Odpovídám. Tenkrát jsem prostě nemohl v blízkosti domova zaparkovat, 2x jsem byl odtažen a celkem mě to stálo 4000 Kč a nikoho to moc nezajímalo.Takže proč by mě teď mělo zajímat, co ti ostatní, když já mohu u svého bydliště zaparkovat a těch 600 Kč na rok obětuji. Zdeněk a Jitka Valovi

Začínám mít pocit, že nás radnice opět pěkně vypekla a zneužila. Bydlím v Mirovické ulici, což je v Kobylisích hraniční ulice. Již před spuštěním jsem psala panu radnímu Šaškovi, že to je špatné řešení, že už tehdy tu byl problém zaparkovat (ovšem nikoli kvůli "středočechům" ale kvůli nedostatečné kapacitě parkovacích míst. Samozřejmě, že momentální situace v ulicích bez zón je neúnosná - a pan radní se raduje a deklaruje, jak mu obyvatelé píší a žádají zavedení zón i u nich. Jistě, ono nám bohužel nic jiného nezbývá. Nikdo nechce zóny protož to je báječný vynález. Stále se zdůrazňuje, že za problém s parkováním můžou dojíždějící. Nikdo nemyslel na místní - ti jsou v současnosti největší problém. Velká část obyvatel je tu v podnájmu nebo si povolení koupit nechce.
Zároveň se ukazuje, jak je současné koalici jedno, co si přejí jejich voliči. Pan Šašek ani Vilgus nereagují na maily (čekám na odpověď déle než dva měsíce). Zapomínají, že jsou zvoleni díky nám a jsou tak trochu naši zaměstnanci. Markéta Hobzíková