Poraďte si s LinkedIn

Jana Bártíková
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Taky si nevíte rady s profilem na sociální síti LinkedIn? Jana Bártíková, kariérní poradkyně, koučka a LinkedIn expertka, odpovídá na některé vaše dotazy.

"LinkedIn vám může být hodně prospěšný, pokud se zde prezentujete tím správným způsobem. Proto je tak důležité, jak vypadá váš LinkedIn profil. Chyby ve vašem profilu vám mohou ztížit získávání dobré práce a poškodit vaši profesní značku a image. A naopak – kvalitně vytvořený profil přitáhne pozornost personalistů a manažerů a pomůže vám získat dobrou práci rychleji," radí LinkedIn expertka Jana Bártíková.

 

Odpovědi na dotazy

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak by měl vypadat ideální profil na LinkedIn? Mám se dopodrobna rozepisovat o mých pozicích v předchozích zaměstnáních, nebo stačí popsat pouze tu současnou pozici? Tomáš z Chuchle
Hlavní chyby: Žádná nebo neprofesionální fotografie - váš profil je vaší reklamou, měl by tedy prezentovat konkrétní osobnost. Mnoho lidí zapomíná jména, ale pamatuje si obličeje. Investujte do pořízení profesionální fotografie pasového formátu, na které se budete tvářit sympaticky.
Prázdné shrnutí -  Ve shrnutí pište o sobě v první osobě, v pěti řádcích napište kdo jste, co znáte a umíte a co chcete dělat a proč. Je to váš příběh.


Tomáši, odpovězte si na otázku, proč jste na LinkedIn? Jaký je váš cíl, co tady chcete získat? Obecně slouží LinkedIn členům k tomu, aby zde navazovali a budovali profesní vztahy, získávali zde nové zaměstnavatele, zaměstnance, zákazníky. K tomu všemu je třeba udělat dvě základní věci: Umožnit lidem, aby vás mohli poznat, získat si jejich důvěru.

Z toho vychází i moje odpověď, jak má vypadat ideální profil na LinkedIn. Váš profil o vás musí říkat, kdo profesně jste, jaké máte znalosti, zkušenosti, jaká je vaše hodnota a potenciál, jakým přínosem pro druhé můžete být. To lze říci jen tím, že o sobě do profilu napíšete, co a jak jste dělal, jaké jste měl výsledky, úspěchy… Neznám vaši profesní historii, ale troufám si říct, že uvést informaci jen o poslední vaší pozici k tomu výše uvedenému stačit nebude. Jana

P.S. a ještě jedna poznámka: Profil na LinkedIn je jen začátek, aby vám byla tahle síť užitečná, je třeba udělat víc. Přečtěte si o tom v článku 6 chyb v LinkedIn.  

 

Dobrý den, Jano, mohla byste mi poradit, co s profilem na LinkedIn? Mám vyplňovat např: Zkušenosti z dobročinné činnosti nebo dobrovolné práce? Pomáhám s úklidem v domě seniorů. Mám to zveřejňovat? Není to spíš na škodu? Alena, Benešov

 

Další chyba: Přijetí každého, kdo o to požádá - Velikost sítě a počet kontaktů jsou určitě důležité, ale jen o počty nejde. Je také důležité mít správné kontakty. Tím ukazujete, že kromě znalostí a zkušeností ve svém oboru máte také ve svém oboru kontakty.

Aleno, hodně záleží na tom, jaký je váš cíl na LinkedIn a jak se zde profilujete. Do vašeho profilu nepatří všechny informace o vás, ale jen ty, které nejlépe podpoří vaši odbornost a váš přínos v konkrétním oboru, kde jste vy profesionál. Pro každou informaci, kterou zde o sobě uvedete, musíte znát důvod, PROČ to děláte. Jak vás tato informace podpoří, jak vám pomůže získat si důvěru lidí, které chcete na LinkedIn zaujmout, získat do své sítě, být si s nimi navzájem prospěšná. Jana

Všechno o tom, jak může být LinkedIn prospěšný, se dočtete v tomto ebooku zdarma.

 

Zdravím, paní Bártíková, jsem zatím student rád a bych věděl, jestli mám na LI zveřejňovat například brigády, při kterých si přivydělávám, i když nesouvisí s mým oborem. Děkuji, Petr
Chyba: Neveřejný profil - Nechcete, aby váš stávající šéf nebo kolegové věděli, že si hledáte novou práci? To ale můžete vyřešit tím, že v nastavení profilu si zvolíte, že se tato informace ve spojení s vámi nebude zveřejňovat.

 

 

Petře, cílem vaší přítomnosti na LinkedIn by mělo především být budovat si zde profesní značku. Pokud nemáte zatím praxi relevantní vašemu vzdělání, zamyslete se nad tím, které zkušenosti z vašich brigád můžete třeba v prvním zaměstnání využít. A ty pak do profilu uveďte. Jana

Krásný dobrý den, po přečtení článku mě napadlo několik otázek. Jednak co je nejvhodnější uvést přímo pod jménem. Všimla jsem si, že někteří tam dávají třeba nějaký citát. Je to vhodné? Slyšela jsem, že na LinkedIn se dá vzdělávat. Jak to funguje? Děkuji, Andrea, Týnec nad Sázavou
Další chyba: Nepromyšlený podtitul - Je to věta, která se vašim kontaktům a veřejnosti vždy zobrazuje zároveň s vaším jménem. Definuje vás! Definujte se v podtitulu, kdo jste profesně, na co jste odborník.

Ten řádek pod jménem se nazývá motto. Jedná se však o profesní motto, tedy o vaši profesní definici, která o vás několika slovy řekne, kdo profesně jste. Nepatří sem tedy životní motto nebo citát.

Ano, na LinkedIn je možné se vzdělávat. Způsobů je zde mnoho. Staňte se členy profesních skupin, kde zveřejňují příspěvky a diskuse odborníci z vašeho oboru. Sledujte tzv. LinkedIn Infuencers – úspěšné a inspirativní lidi z celého světa. Čtěte si jejich články, sledujte videa… Spojte se s odborníky ve svém oboru, sledujte SlideShare, v anglické verzi InLearning…  Jana

Dobrý den, Jano, dostala jsem od šéfa za úkol postarat se o firemní stránky na LinkedIn. Mohla byste mi dát nějaká doporučení, jaké posty je vhodné na firemních stránkách mít a co se tam nehodí? Moc děkuji, Klára, Nymburk

Kláro, především si musíte nadefinovat, s kým chcete na firemní stránce komunikovat a jaký je váš cíl, co chcete způsobit. Pak zde publikujte obsah, který bude pro vaši cílovou skupinu hodnotný, bude jim prospěšný. Firemní profil však sám o sobě nefunguje. Budování značky na LinkedIn stojí na osobních profilech lidí, kteří tvoří firmu. Je to hodně obsáhlé téma, proto vám doporučuji můj on-line kurz. Jana

 

Dobrý den, můžete mi prosím říct, jak se dá LinkedIn použít pro business? Mám hodinářství a chtěl bych zkusit přes LinkedIn získat více zákazníků. Díky, Karel H.
Chyba: Jen statistické údaje - Kromě údajů, kde a kdy jste pracovali, uveďte i co je pro vás specifické a odliší vás od ostatních. Nejlépe o tom vypovídají vaše výsledky - popište je.

 

Karle, začněte si budovat na LinkedIn osobní značku. Vytvořte si profesionální profil a pak díky kvalitnímu obsahu získávejte důvěru svých potenciálních zákazníků. Lidé si kupují od toho, koho znají a komu důvěřují. A to právě můžete na LinkedIn způsobit. Návod krok za krokem, jak na to, najdete v mém kurzu, Jana